۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
قله‌نوردی شاخص‌ها در بورس تهران

تالار شیشه‌ای امروز با رشد پرقدرت شاخص‌ها، افزایش ارزش معاملات به سقف ۲۶ ماهه و خرید پرمقدار سهامداران حقیقی همراه شد.

فردای اقتصاد: نخستین روز هفته با شتاب شاخص‌های بورسی در مسیر صعود آغاز شد. در روزی که ۹۱ درصد از نمادهای معامله شده با رشد قیمت همراه شدند، شاخص کل بورس تهران با رشد بیش از ۳ درصدی به محدوده دو میلیون و ۲۰۲ هزار واحد صعود کرد. سطحی که پیش‌تر در کارنامه تاریخی بازار سهام تجربه نشده بود. نماگر هم‌وزن نیز دادوستدهای روز شنبه را با رشد ۳.۹۱ پایان داد. اما این تنها ارقام سبز بورس امروز نبود. همزمان با رشد قیمت سهام، ارزش معاملات خرد سهام از ۱۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. رقمی که از بهمن ۹۹ تاکنون تجربه نشده بود و به نوعی رکوردی ۲۶ ماهه برای این متغیر به شمار می‌رفت. حقیقی‌ها نیز امروز خالص خرید ۱۴۴۸ میلیارد تومانی را رقم زدند که بیشترین ورود پول در سال جدید بود.  

رشد ارزش معاملات چه می‌گوید؟

در دادوستدهای روز سبز بورس تهران، ارزش معاملات خرد به ۱۸۳۵۰ میلیارد تومان رسید تا رکرود ۲۶ ماهه خود را جابه‌جا کند. هر چند این رقم با ارزش دادوستدهای ثبت شده در روزهای اوج بورس ۹۹ یعنی رقم ۲۹ همتی ثبت شده در چهاردهمین روز از مرداد ۹۹ هنوز فاصله دارد اما از خوش‌بینی فعالان بورسی به تداوم روزهای سبز این بازار حکایت می‌کند. ضمن آنکه بر اساس آمارها امروز تعداد خریداران حقیقی بازار از ۵۱۵ هزار نفر فراتر رفت. در این میان بسیاری از فعالان بورسی، هر افت قیمتی را فرصتی مناسب برای خرید ارزیابی می‌کنند و احتمال سقوط قیمت‌ها را اندک می‌دانند.

کوچکترها؛ پیشتاز

همانطور که اشاره شد در دادوستدهای امروز بورس تهران، همزمان با رشد ۳ درصدی شاخص کل، نماگر هم‌وزن با افزایش ارتفاع ۳.۹ درصدی همراه شد که از سبقت نمادهای با ارزش بازار پایین‌تر در مسیر صعود خبر می‌دهد. به نظر می‌رسد نگرانی سهامداران از تکرار دخالت‌های دولتی در فرایند تولید و فروش شرکت‌ها از مهمترین دلایل روی آوردن سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی است که کمترین نشان را از سهامدارانی دولت دارند. البته بخشی از تمایل بورسی‌ها به این شرکت‌ها نیز به چابکی آن‌ها در مسیر صعودی به واسطه حرکت با کمترین میزان نقدینگی بازمی‌گردد که تداعی‌کننده جهش‌های عجیب این نمادها در نیمه نخست سال ۹۹ است.

محرک‌های صعودی بورس کدامند؟

هر چند در بلندمدت بورس عملکردی مناسبی داشته اما طی دو سال گذشته نتوانست هم‌پای بازارهای موازی رشد کند و به نوعی از یک دوره صعود تورمی جاماند. اکنون اما مدتی است که بازارهای موازی نسبت به ماه‌های گذشته با آرامش بیشتری به کار خود ادامه می‌دهند و دیگر خبری از صعود یا ریزش‌های سنگین نیست. این روند متعادل در بازارها موجب شده است تا بسیاری از سرمایه‌گذاران، جاماندگی بورس از رقبای خود را به عنوان فرصتی برای کسب بازدهی قلمداد کنند و سرمایه‌های خود را به سمت سهام حرکت دهند.

وضعیت تورمی سال گذشته، چشم‌انداز تورمی برای سال جاری و به کسری بودجه احتمالی، آرام گرفتن نرخ دلار بازار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومانی به واسطه سیاست‌های اخیر ارزی بانک مرکزی و البته گزارش‌های مثبت ارسالی روی سامانه کدال همگی موجب شده‌اند تا اکنون بازار سهام بتواند پس از گذشت ۳۱ سال، شرایط مساعدی را برای صعود پیش روی خود ببیند و این موضوع موجب شده است تا سرمایه‌گذاران با قدرت نسبتا خوبی به خرید سهام در قیمت‌های منفی روزانه بپردازند و اجازه کاهش قیمت را به نمادهای بازار ندهند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که فعلا بورس تهران بتواند هرچند آرام اما به مسیر صعودی خود ادامه دهد.

خلاصه آمار معاملاتی بورس تهران - شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار