۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
چگونه در حوزه کاری خود خبره شویم؟

فردای اقتصاد: قرار گرفتن در صدر حرفه خود کار می‌برد. این یک انگیزه است که بسیاری از افراد آن را در ذهن دارند اما لزوما به آن نمی‌رسند. با این حال، رسیدن به درجه تبحر و استادی، کمتر به مهارت‌هایی که امروز دارید مربوط می‌شود و بیشتر مربوط به تمایل شما به تغییر نگاهتان به موفقیت است.

دستیابی به تبحر چیزی است که اکثر حرفه‌ای‌ها آن را معادل موفقیت می‌دانند، اما راه های مختلفی برای رسیدن به آن وجود دارد. ایجاد مهارت‌ها در زمینه‌ای که به طور طبیعی در مورد آن کنجکاو هستید می‌تواند شما را به آنجا برساند. ارائه یک ایده تجاری امیدوارکننده و دست نکشیدن از آن تا زمانی که شکوفا شود، راه دیگری است. مسلماً برخی اجازه می‌دهند علایقشان آن‌ها را پیش ببرد و ا این طریق به اوج می‌رسند. استیو وزنیاک، مارک زاکربرگ و اپرا وینفری از تبدیل انگیزه‌ها و بلندپروازی‌هایشان به اوج حرفه خود رسیدند.

ما بالا رفتن از نردبان شغلی برای همه آسان نیست. ممکن است شکست‌های زودهنگام را به عنوان نشانه هایی در نظر بگیرید که باید شغل خود را تغییر دهید. شاید فکر می‌کنید که از دست دادن موقت اشتیاق برای کارتان به این معنی است که این شغل برای شما مناسب نیست. یا شاید با فرسودگی شغلی دست و پنجه نرم می کنید، طبق گزارش نیروی کار سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ بالغ بر ۵۹ درصد از کارمندان ایالات متحده آن را تجربه می‌کنند.

در حالی که این احساسات ناخوشایند گاهی اوقات می‌توانند شما را به سمت انتخاب‌های شغلی رضایت‌بخش‌تر سوق دهند، اما لزوماً همیشه نشانه‌ آن نیستند که شما باید دست از کار خود بکشید. همه با شکست مواجه می‌شوند، حتی آنهایی که در راس حوزه کاری خود هستند. مایکل جردن به دلیل توانایی‌های فوق‌العاده‌اش در زمین ورزش شهرت دارد، اما اعتراف می‌کند که بیش از ۹۰۰۰ شوت را از دست داده است. رسیدن به قله و ماندن در آنجا نیاز به کنجکاوی مداوم دارد. چند راه برای شروع استفاده از این رویکرد در حرفه شما وجود دارد:

۱. بر زمان حال تمرکز کنید

افرادی که کارایی بالایی دارند، تمرکز لیزر مانند دارند. آنها نگران اتفاقاتی نیستند که در اوایل روز رخ داده یا ممکن است بعداً اتفاق بیفتد. وظیفه فوری آن‌ها آن چیزی است که از همه مهمتر است. آن‌ها تمام تلاش خود را صرف آن می‌کنند و بر آنچه که برای موفقیت در زمان حال باید انجام دهند تمرکز می‌کنند.

دکتر بنجامین دامب از موسسه هیپ آمریکا می‌گوید که استرس زیاد ناشی از نگرانی در مورد چیزهایی  است که غیر از زمان حال است. در مورد آن فکر کنید. تا به حال چند بار حواس‌تان پرت شده است و به آینده فکر کرده‌اید؟ چه به این فکر ‌کنید که برای شام چه بپزید، چه فکر کنید که پنج سال بعد در شغل خود کجا خواهید بود یا پویایی خانواده‌تان چگونه خواهد بود، همه این‌ها می‌تواند باعث شود احساس ناراحتی کنید.

برای غلبه بر حواس پرتی و بلاتکلیفی ناشی از اضطراب، مهم است که این افکار مارپیچ را نادیده بگیرید. از نظر دکتر دامب، این واقعیت که جراحی نیاز به تمرکز زیاد روی زمان حال دارد، یکی از بهترین چیزها در مورد جراح بودن است. به سادگی باید گفت در این حوزه جایی برای حواس پرتی وجود ندارد.

برای پرورش وضعیت جریان متمرکز یک نقش‌آفرین با عملکرد بالا، عادت کنید که خود را به لحظه حال متصل کنید. شما می‌توانید این کار را با توجه به محیط اطراف خود، محدود کردن عوامل حواس پرتی مانند رسانه‌های اجتماعی و تمرکز بر روی یک کار در یک زمان به جای چند کار انجام دهید. در ابتدا، موفقیت‌هایی که از افزایش تمرکز متوجه می‌شوید، ممکن است کوچک باشند، مانند کشف اینکه چرا یک پروژه در حال انجام نشدن است. ماندن در لحظه می‌تواند در طول زمان سود زیادی را به شما بدهد و به شما این امکان را می‌دهد در کارهایی که برای یک تصویر بزرگ از زندگی‌تان مهم هستند، برتر باشید.


۲. ذهنیت رشد را در خود توسعه دهید

کسانی که در صدر رشته خود باقی می‌مانند همیشه در حال یادگیری هستند. آنها تشنه دانش هستند و می‌خواهند چیزهایی را که نمی‌دانند کشف کنند تا در کاری که انجام می‌دهند بهتر شوند. به ندرت افراد موفق تصور می‌کنند که همه چیز را در مورد یک صنعت، نقش فردی یا وظیفه می‌دانند. آموزش آنها می‌تواند در کلاس درس یا دنیای واقعی اتفاق بیفتد. با این وجود، آنها آگاهانه به دنبال فرصت‌های یادگیری با مشاهده دیگران، تجزیه و تحلیل اشتباهات آنها و پرسیدن سؤال هستند.

این روش‌ها بخشی از یک ذهنیت رشد هستند که معتقد است توانایی‌ها می‌توانند تکامل یابند. در مقابل، یک طرز فکر دیگر وجود دارد که می‌گوید مهارت‌های شما تغییر نمی‌کند. شما با سطح مشخصی از هوش متولد شده‌اید و هیچ راهی برای افزایش آن وجود ندارد. یا استعدادهایی مانند نویسندگی را به ارث نمی‌برید و هر مقدار تمرین، هیچ تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

اگر نشانه‌های این طرز فکر ثابت برای شما آشنا به نظر می‌رسد، نگران نباشید. بسیاری قربانی این طرز تفکر می‌شوند زیرا موفقیت از دید ناظر بیرونی طوری دیگر به نظر می‌رسد. خواننده‌ای را در نظر بگیرید که یک شبه معروف می‌شود و تک‌آهنگش در رتبه اول قرار می‌گیرد. اکثر مردم سالها تلاش را قبل از رسیدن او به موفقیت نمی‌بینند.

با ذهنیت رشد، می‌توانید همین کار را انجام دهید. اتخاذ این دیدگاه که شما هم می‌توانید بیاموزید موجب خواهد شد در آنچه امروز برایتان غیرممکن به نظر می‌رسد، فراتر روید. گرچه که همیشه نمی‌توانید نتایج را کنترل کنید، اما می‌توانید از خود فرآیند یادگیری الهام بگیرید.

۳. یک مربی پیدا کنید

احتمالاً این جمله را شنیده‌اید که فلانی "در اوج تنهاست." این گفته ممکن است کمی حقیقت داشته باشد. همانطور که به سلسله مراتب سنتی شرکت‌ها نگاه می‌کنید، تعداد افرادی که در اوج قرار دارند، رو به کاهش است. به طور معمول، با پایین آمدن در نمودار سازمانی، فضای بیشتری بری ارتباطات وجود دارد.

با این حال، تعریف شما از موفقیت شغلی منحصر به اهدافی است که برای خود تعیین می کنید. یک موقعیت اجرایی ممکن است در اهداف شما نباشد. در عوض، شما می‌خواهید در شغلی که اکنون در آن هستید در اوج قرار گیرید. شانس خوبی وجود دارد که از بینش دیگرانی که همین کار را انجام داده‌اند بهره‌مند شوید.

اوج گرفتن به صدر حرفه شما، زمانی که به تنهایی تلاش می‌کنید این کار را انجام دهید، بسیار دشوارتر است. وقتی به تنهایی این کار را می‌کنید، بر دانش و دیدگاه محدودی تکیه می‌کنید. ممکن است تا زمانی که با موانعی روبرو نشده‌اید، از آن‌ها آگاهی نیابید. داشتن یک مربی در کنار شما می‌تواند مسیر یادگیری شما را کوتاه کند و شما را در مسیر درست راهنمایی کند. شما حتی ممکن است از اشتباهاتی که آنها مرتکب شده‌اند اجتناب کنید و از تجربیات پرچالش‌ آنها سود ببرید.

منبع: entrepreneur

نویسنده: پیتر دیسیم

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار