۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
پیش‌بینی روندهای تاریخی از ادامه رشد بورس

مجید حصاری، کارشناس بازار سرمایه وضعیت فعلی بازار سهام و روند آتی آن از نظر تکنیکالی را پیش‌بینی کرد.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان دوشنبه همراه همراه با مجید حصاری، کارشناس بازار سرمایه به بررسی بازار سهام و پیش‌بینی روند آتی آن از نظر تکنیکالی پرداختیم. وی در ابتدا به بررسی روند تکنیکالی بورس در تایم فریم روزانه، هفتگی و بلندمدت مدت پرداخت و در ادامه نیز نکاتی را در خصوص شاخص دلاری بورس و نسبت شاخص کل به هم‌وزن مطرح کرد. این کارشناس در پایان نیز روند تکنیکالی دلار و درهم را مورد بررسی قرار داد.

حصاری با بررسی تایم فریم روزانه وهفتگی شاخص کل عنوان کرد: آن‌چه در این تایم فریم‌ها به چشم می‌خورد حاکی از آن است که موج صعودی بورس در حال تشکیل تقارن نسبت به موج نزولی که این روند در نمودار ارزش معاملات نیز به چشم می‌خورد. بررسی موارد فوق نشان می‌دهد که محدوده ۲.۷ میلیون واحدی برای شاخص کل سطح مهمی است که می‌تواند فشار فروش را به همراه آورد اما ممکن است که شاخص واکنشی نیز نسبت به این سطح نداشته باشد اما سهامداران باید در این محدوده با دقت بیشتری به تحلیل رفتار بازار بپردازند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه روند بلند مدت شاخص را مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: بررسی روند تاریخی بورس در تایم فریم ماهانه و از سال ۷۷ نشان می‌دهد که شاخص کل بورس پس از شکست سقف تاریخی به صورت میانگین ۴۳ ماه به پیشروی خود در مسیر صعودی ادامه داده و ۵۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است البته باید به این نکته توجه کرد که سال ۹۹ به دلیل تحولات خاص بازار سرمایه به عنوان داده پرت در نظر گرفته است پس روندهای تاریخی ادامه رشد بورس را تایید کرده و به نظر می‌رسد روند صعودی فعلی ادامه دارد اما این موضوع مستلزم عدم تغییرات ناگهانی در اقتصاد کشور است.

وی اما در ادامه نیز نگاهی به شاخص دلاری بورس داشت و عنوان کرد: هرچند که روند تاریخی شاخص کل از ادامه رشد آن تا ۵۰۰ درصد حکایت دارد که می‌توان نماگر اصلی بازار سهام را به ۱۰ میلیون واحد تا سال ۱۴۰۵ برساند اما بررسی شاخص دلاری نشان می‌دهد که این رشد تنها اسمی بوده و در ۲ سال اخیر شاخص دلاری بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار داشته است. پس حتی با دست‌یابی به شاخص ۱۰ میلیون واحدی نیز بازدهی دلاری خاصی نصیب سهامداران نخواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
    ارزندگی بورس بہ قدری زیاد است شاخص امسال تا ۴ میلیون صعود میکند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار