۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
عصر پر شتاب خودروهای برقی

فردای اقتصاد - ایالت کالیفرنیا تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای جدید بنزینی را ممنوع می‌کند تا آغازی باشد بر پایان عصر خودروهای بنزینی و نشانه‌ای از حاکمیت خودروهای برقی.

فردای اقتصاد - ایالت کالیفرنیا تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای جدید بنزینی را ممنوع می‌کند تا آغازی باشد بر پایان عصر خودروهای بنزینی و نشانه‌ای از حاکمیت خودروهای برقی.

این قانون نخستین نوع محدودیت‌های قانونی برای فروش خودروهای بنزینی در جهان است و در حال حاضر صرفا بخشی از کشورها اهداف داوطلبانه‌ای را برای کنار گذاشتن خودروهای بنزینی طراحی کرده‌اند.

سازندگان خودرو به طور وسیعی به سمت برقی کردن ناوگان خود حرکت کرده‌اند به طوری که تا سال ۲۰۲۶ بالغ بر ۳۵ درصد تولیدات خودروسازان برقی خواهد بود. در سال جاری میلادی در کالیفرنیا حدود ۱۶ درصد خودروهای فروخته شده برقی بودند که دوبرابر سال ۲۰۲۰ بود. این میزان تا سال ۲۰۳۰ به ۶۸ درصد و تا سال ۲۰۳۵ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

عصر پر شتاب خودروهای برقی
بازار جهانی خودروهای الکتریکی تاسال ۲۰۲۰ به ۱۶۳ میلیارد دلار ارزش رسید و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ارزش این بازار به ۸۲۳ میلیارد دلار برسد.

باوجود اجرای قوانین سخت‌گیرانه برای کاهش سوخت‌های فسیلی قانونگذارن تلاش می‌کنند این سیاست‌های را به گونه‌ای اجرا کنند که مطمئن شند افراد کم درآمد از اجرای انها آسیب نمی‌بینند.

در حال حاضر خودروهای برقی بین ۲۵ تا ۱۸۰ هزار دلار قیمت دارند این قیمت‌های بالا عمدتا ناشی از کاهش تولید و افزایش تقاضا در این زمینه است چراکه در حالت عادی قیمت خودروهای برقی بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است.

بازار رو به رشد خودروهای برقی

بازار جهانی خودروهای الکتریکی تاسال ۲۰۲۰ به ۱۶۳ میلیارد دلار ارزش رسید و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ ارزش این بازار به ۸۲۳ میلیارد دلار برسد.

تنها در چین انتظار می‌رود ارزش این بازار تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد. به گفته وان گانگ رییس کنگره جهانی خودروهای مبتنی بر انرژی‌های جدید در چین پیش بینی می‌شود تقاضا برای این نوع باتری‌ها از ۳.۵ تراوات ساعت فراتر رود که نشانگر اقبال جدی کشورهای مختلف جهان به استفاده از خودروهای برقی است.

از جمله دیگر تحولات بازار باتری خودروهای برقی، ابداع فناوری‌های جدید برای ساخت چنین باتری‌هایی است که موجب می‌شود هزینه تمام شده آنها کاهش یافته و در عین حال ظرفیت ذخیره سازی انرژی در باتری‌های مذکور بیشتر شود.

در حال حاضر ساخت باتری‌هایی که با یک بار شارژ پیمودن ۷۰۰ کیلومتر را توسط خودروهای برقی ممکن کنند، در دستور کار قرار گرفته است. چین به تنهایی بیش از یک سوم نیاز خودروهای برقی جهان به باتری را تأمین می‌کند.

بازار چین یکی از مهمترین بازارهای خودروهای برقی است و بر اساس یک مطالعه جدید تنها در شش ماه نخست سال ۲۰۲۲ تعداد خودروهای الکتریکی ثبت شده در بازار این کشور رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

بازار خودرودهای الکتریکی آنقدر جذاب است که حتی شرکتی چون شیائومی که سازنده تجهیزات هوشمند و موبایل است را هم به این سمت جذب کرده است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که با همکاری گروه خودروسازی پکن (BAIC) به دنبال تولید نخستین خودروی الکتریکی خود است.

تسلا در صدر ، رقبای جدید در راهند

در آمریکا تسلا بخش عمده بازار خودروهای الکتریکی را در اختیار دارد و بر اساس آمارها بالغ بر ۶۰ تا ۸۰ درصد بازار در اختیار این شرکت ا ست. بر اساس این گزارش چهارمدل تسلا در فصل دوم سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۷.۷ درصد این بازار را در اختیار دارند. در فصل نخست سال ۲۰۲۲ این میزان بیشتر هم بود و بالغ بر ۷۱.۶ درصد بازار خودروهای برقی آمریکا در اختیار تسلا بود.

تسلا مدل Y پرفروش‌ترین مدل این خودروساز مشهور استو در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر 102 هزار نسخه از این خودرو در این بازار به فروش رفته است.

عصر پر شتاب خودروهای برقی
خودروی لوسید سافایر می‌تواند صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از ۲ ثانیه بپیماید و در طی ۴ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر برسد

جذابیت خودروهای تسلا از آن جهت جالب است که بدانیم بین این شرکت و دیگر شرکت مهم ایلان ماسک یعنی اسپیس ایکس رابطه‌ای برقرار می‌شود. تسلا طی سال‌های اخیر، بسته‌های ارتباطی اینترنت را به صورت قابلیتی استاندارد برای دارندگان خودروهای الکتریکی خود فراهم می‌کرد. هرچند خودروهایی که تا قبل از پایان ژوئن ۲۰۱۸ خریداری شدند، بسته پریمیوم را بدون پرداخت هزینه اضافی توسط خریدار دریافت می‌کردند اما افرادی که خودروی خود را بعد از ۲۰ ژوئن ۲۰۲۲ خریداری کرده‌اند، بسته اینترنت معمولی برای استفاده قابلیت‌هایی همچون نقشه داخلی خودرو و مسیریابی در آنها فعال می‌شد.

بعد از تسلا مدل  IONIQ 5 شرکت هیوندای در رتبه دوم پرفروش‌های آمریکا قرار دارد. درجایگاه بعدی EV6 شرکت کیا قرار دارد  و پس از آن Chevy Bolt است.

خارج از بازار خودروهای لوکس الکتریکی هم در حال توسعه است. شرکت لوسید که یکی از این شرکتهاست همین هفته پیش از سدان پیشرفته خود به نام لوسید سافایر پرده برداشت یک خوروی الکتریکی که می‌تواند صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از ۲ ثانیه طی کند و در طی ۴ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر می‌رسد.

برندهای دیگر با دیزاین‌های عجیب و غریب هم در آستانه ورود به بازار هستند از جمله خودروی شرکت Acura  که اخیرا با یک مدل مفهومی از خودرویی به نام Precision  بسیار پرسروصدا بوده است. این شرکت که از زیرمجموعه‌های هوندا محسوب می‌شود، برای طراحی و ساخت این خودرو، از قایق‌های ایتالیایی الهام گرفته و به گفته Acura، این محصول، آینده نسل جدید خودروها را نشان می‌دهد که قادرند تجربه رانندگی متمایز تمام خودران و دستی را به ارمغان آورند.  

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار