۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
این دو کشور عربی مسکن مهرهای ایران را دور زدند؟

علاوه بر ظرفیت‌هایی در زمینه خطوط ریلی، مبادلات تجاری، کشاورزی، نفت و خدمات مهندسی، کشور سوریه پس از جنگ داخلی یک بازار مناسب برای انبوه‌سازان ایرانی بود که در فاز اول بتوانند دست کم ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این کشور بسازند و این امیدواری ایجاد شده که با توسعه همکاری‌های اخیر این هدف محقق شود.

ایسنا: توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور سوریه که از شرکای استراتژیک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد. ظرفیت‌های متنوعی بین برای توسعه روابط بین ایران و سوریه شامل ایجاد خطوط ریلی، مبادلات تجاری، صنعت، کشاورزی، نفت، گاز، ‌ پتروشیمی، صدور تکنولوژی، خدمات مهندسی و ساختمان‌سازی وجود دارد که باید تقویت شود.

در سفری که رییس‌جمهور کشورمان اواسط ماه جاری به سوریه داشت رایزنی‌هایی برای تقویت همکاری بین دو کشور صورت گرفت. سوریه علاوه بر آن‌که بازاری مناسب برای صادرات محصولات ایرانی محسوب می‌شود می‌تواند مسیری مناسب برای تکمیل کریدور شرق به غرب از طریق  ایران، عراق و سوریه باشد.

راه آهن سرخص ـ شلمچه ـ بصره ـ سوریه در صورت تکمیل شدن می‌تواند شرق آسیا را به غرب و اروپا متصل کند. خط آهن سرخس به زودی فعال و از غرب کشور خارج می‌شود. بنا به گفته‌ی مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی، توافقی با کشور سوریه انجام شده و مدیرعامل راه‌آهن در روزهای گذشته در خاک عراق توافق برای راه‌آهن شلمچه - بصره را انجام داد که عملیات اجرایی آغاز شده است. هم اینک زمینی که باید عملیات مین‌روبی روی آن انجام می‌شد تحویل شده و به مراحل اجرا رفته‌ایم.

درخصوص پروژه‌های ساختمان‌سازی از حدود پنج سال قبل زمزمه‌هایی مبنی بر صدور خدمات مهندسی و احداث ۲۰۰ هزار مسکن در سوریه توسط بخش خصوصی ایران شنیده شد اما به دلیل محدودیت‌هایی در مبادلات تجاری، قوانین و مقررات بعضا دست و پاگیر، این هدف آن‌طور که باید و شاید محقق نشد.

نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی سوریه می‌تواند فرصتی برای انبوه‌سازان ایرانی باشد اما در شرایطی که مقامات سوری نظر مساعدی نسبت به مهندسان و انبوه‌سازان ایرانی دارند، کشورهای عربستان و قطر که در زمان جنگ سوریه با این کشور قطع رابطه کرده بودند بازار خانه‌سازی در این کشور را به دست گرفتند؛ به طوری که از چهار سال قبل قطر دو میلیارد و عربستان هفت میلیارد دلار برای ساخت پروژه‌های مسکونی در سوریه اختصاص دادند.

مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی که در سفر اخیر رییس‌جمهور به سوریه او را همراهی می‌کرد ریاست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه را بر عهده دارد. از حدود یک سال قبل نمایشگاهی توسط ایران در سوریه برای نمایش حوزه کوچک بازرگانی طراحی شده که صنایع گوناگون با برپایی انبوه غرفه‌ها، محصولات تولید شده داخلی را در معرض نمایش بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور سوریه قرار می‌دهند.

بذرپاش در این خصوص اعلام کرد: در آینده‌ای نزدیک در تهران کلیه هماهنگی‌های لازم با حوزه نمایشگاهی و صنایع کوچک انجام می‌شود تا از این فرصت که برای بخش خصوصی ایجاد شده است، بتوان به نحو مطلوبی استفاده کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها