۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
تبعات خروج سرمایه از بورس چیست؟

در برنامه بورسان همراه با مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی، به بررسی تبعات افزایش بی‌اعتمادی به بورس بر اقتصاد در ابعاد مختلف پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان همراه با مهدی رباطی، کارشناس مالی و اقتصادی، به بررسی تبعات افزایش بی‌اعتمادی به بورس بر اقتصاد در ابعاد مختلف پرداختیم. رباطی در ابتدا به دلیل ناامنی فعالیت در بورس تهران پرداخت و عنوان کرد که ناامنی و ریسک یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر فعالیت در هر بازار مالی از جمله بورس تهران است و این وظیفه سهامدار است که بتواند از سرمایه خود محافظت کند. او عنوان کرد که یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مورد توجه سرمایه‌گذاران باشد، کسب دانش و آگاهی از بازاری است که می‌خواهند در آن فعالیت کنند زیرا هرچه انتظار برای کسب سود بیشتر باشد، ریسک نیز افزایش می‌یابد.

رباطی در پاسخ به این سوال که چرا هیجانات در بورس تهران نسبت به بورس‌های توسعه یافته بسیار بیشتر است عنوان کرد که این موضوع ابعاد مختلفی دارد که بخشی از آن به مباحث سیاستگذاری بازمی‌گردد و بخشی نیز به افرادی که در این بازارها فعالیت می‌کنند. وی افزود که در بورس‌های توسعه یافته هیچگاه نمی‌بینید که افراد به صورت مستقیم در کارگزای‌ها ثبت نام کنند و صبح تا ظهر را پای پلتفرم‌های کارگزاری به خرید و فروش سهام بپردازند بلکه تمامی افراد به صورت غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، از این رو نبود شفافیت مناسب، نبود ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوع، نبود دانش و آگاهی کامل، اظهارنظر از سمت سیاستگذاران درباره بورس و... همگی منجر به تشدید هیجانات در بورس تهران می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مبحث رویای کسب سودهای هنگفت در زمان‌های کم پرداخت و عنوان کرد که اکنون بسیاری از سهامداران به دنبال خرید سهامی هستند که بتوانند در مدت زمان کوتاهی به سودهای چند صد درصدی دست یابند و طبیعی است که این افراد باید ریسک بسیار زیادی را نیز متحمل شوند. او افزود که رفتار سرمایه‌گذاران در بورس دو نوع است به طوری که برخی سهام را به دید سهامدارای خریداری می‌کنند و برخی نیز خرید سهام را با نگاه قمارگونه می‌بینند و افراد نوع دوم باید اطلاع داشته باشند که طبیعتا ریسک بسیار بیشتری را نیز باید قبول کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت عنوان کرد که سرمایه‌های موجود در بورس تهران همچون قطره‌ای در میان اقیانوس است و نمی‌توان اینگونه تصور کرد که خروج پول از بازار سهام، تبعات بسیاری برای اقتصاد خواهد داشت زیرا پول‌های درشتی که از سمت صندوق‌ها و حقوقی‌ها در بازار وجود دارد، سرد و گرم بورس را چشیده‌اند و وارد بازارهای دیگر نمی‌شود اما روند خروج پول و بی‌اعتمادی در بورس، می‌تواند در کوتاه‌مدت به تشدید دیگر بازارهای سفته‌بازی منجر شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار