۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
چشم‌انداز بورس در پسابحران

بهنام صمدی، فعال بازار سرمایه در برنامه بورسان چهارشنبه به بررسی عملکرد بورس تهران طی روزهای اخیر و چشم‌انداز پیش روی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان چهارشنبه همراه با بهنام صمدی، فعال بازار سرمایه به بررسی عملکرد بورس تهران طی روزهای اخیر و چشم‌انداز پیش روی آن پرداختیم. وی در ابتدا به این سوال پاسخ داد که آیا بورس از بحران خارج شده است؟ و گفت:  ما بحران را پشت سر گذاشتیم؛ بحرانی که خودساخته و به دلیل ترس سیاست‌گذار از رشد شاخص شکل گرفت به این صورت که با افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها ریزش سنگین شاخص را شاهد بودیم. به نظر می‌رسد از تجربیات سال ۹۹ با وجود توسعه ابزارها درسی گرفته نشده  و از روش‌های نخ نما برای گرفتن شتاب بازار استفاده شد که باعث خدشه‌دار شدن مجدد اعتماد سهامداران به بازار سرمایه شده است. البته تحولات مهمی را در بستر بورس شاهد بوده و هستیم از جمله  طرح مالیات بر عایدی بازار سرمایه برای تقویت بورس نسبت سایر بازارها و احیای برجام با توجه به توافقات منطقه‌ای که به نظر می‌رسد چشم‌انداز روشنی نسبت احیای آن وجود دارد و برنده این اتفافات قطعا بازار سرمایه خواهد بود.

وی در ادامه به این سوال پاسخ داد که اصلاح قیمتی دلار تهدید برای ارزش‌گذاری بازار است؟ و اعتقاد داشت: مبنای ارزش گذاری نرخ سامانه مبادله‌ است و با فرض احیای برجام و کاهش نرخ دلار شرکت‌ها هزینه‌هایی که بابت دور زدن تحریم‌ها پرداخت می‌کنند را نخواهد داشت و از سوی دیگر کاهش نرخ دلار نیز موقتی بوده و با توجه به نقدینگی، قیمت دلار نهایتا تا نرخ مبادله‌ای کاهش خواهد یافت و به نرخ تعادلی برمی‌گردد. پس در مجموع کلیت بازار به ویژه برجامی‌ها و صنایع بزرگ که طرح‌های توسعه دارند از احیای برجام منتفع خواهند شد و در شعار نیز سیاست‌گذار به این نتیجه رسیده است که بازار سرمایه و توسعه آن می‌تواند به اقتصاد بیشتر کمک کند.

این کارشناس در نهایت به مهم‌ترین مطالبات بورسی‌ها از سیاست‌گذار اشاره کرد: بحث اجباری شدن بازارگردانی در سال ۹۹ موضوع درستی بود که اجرا شد و یکی از مطالبات اصلی در حال حاضر بازبینی این موضوع است که اصلاح شود. مورد دیگر صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه است که به جای کمک کردن به بازار عملا اختیار بازار در اختیار دولت قرار داده و زمینه را برای دخالت و دستکاری دولت فراهم می‌کنند و به جای این مورد باید به توسعه بازارگردانی بخش خصوصی کمک شود.  موارد دیگری نیز که باید به اشاره کرد عبارت است از بهبود تامین مالی از طریق صندوق‌های پروژه، افزایش عرضه اولیه ها و اصلاحات در زمینه افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و تسریع فرآیند آنها.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار