۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۰
راه جدید تولیدکنندگان لوازم خانگی برای پول گرفتن از مشتری

برخی شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی فقط با تغییر کد و اسم یک محصول، ادعا می‌کنند محصول جدید تولید کرده‌اند و از دی ماه تاکنون قیمت‌ها را تا ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

ایسنا: برخی فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت متوسط ۵۰ درصدی شرکت‌ها از دی ماه تاکنون خبر می‌دهند و می‌گویند برخی شرکت‌ها فقط با تغییر کد و اسم یک محصول، ادعا می‌کنند محصول جدید تولید کرده‌اند و قیمت آن را افزایش می‌دهند.

همچنین گزارش‌ها از بازار حاکی از این است که یکی از شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی به نمایندگی‌های فروش خود اعلام کرده، مجوز افزایش ۲۰ درصدی محصولاتش را دریافت کرده و از آنها خواسته پیش فاکتور صادر نکنند. گفته می‌شود تولیدکنندگان کوچک هم پیرو واحدهای بزرگ هستند و معمولا به دنبال آنها قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند.

یک فروشنده همچنین می‌گوید با توجه به افزایش نرخ ارز نیما به ارز مرکز مبادله برای تامین مواد اولیه در ماه‌های اخیر، بخشی از افزایش قیمت قابل پذیرش است، اما واحدها با افزایش قیمت جدید، از تغییرات نرخ ارز هم جلو می‌زنند.

همچنین برخی شرکت‌ها با سیاست تحویل سه ماهه کالا، برای افزایش قیمت اعمال فشار می‌کنند.

فروشنده دیگری هم از کاهش عرضه از سوی شرکت‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: البته بازار هم راکد است و بیشتر مغازه‌دارانی که فروش قسطی دارند، می‌توانند کالاهای خود را بفروشند.

این اظهارات در حالی است که دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اخیرا گفته بود که به برخی محصولات آپشن‌های جدید اضافه شده یا مدل‌های جدید دارند که سابقه تولید نداشتند؛ بنابراین قیمت‌ تمام شده آنها بر اساس مدارک و مستنداتی که به سازمان حمایت ارائه می‌شود، تعیین و فروخته می‌شود. اما به درخواست افزایش قیمت کالاهایی که سابقه تولید داشته، از پنج ماه گذشته پاسخی داده نشده است.

افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه‌های اخیر همواره محل بحث بوده است. از اواخر دی ماه سال قبل قیمت برخی محصولات لوازم خانگی ۱۰ تا ۱۵ درصد از سوی شرکت‌ها افزایش یافت، اما مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده بود. در نهایت رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت که معاونت سرمایه‌ای سازمان حمایت واحدهایی که بدون مجوز افزایش قیمت دادند را احضار کرده و به آنها تذکر داده و این واحدها مکلف شدند قیمت‌ها را برگردانند. در سال جدید نیز گزارش‌هایی از افزایش قیمت لوازم خانگی از سوی برخی شرکت‌ها منتشر شده، اما وزارت صمت اعلام کرد مجوزی در این رابطه صادر نکرده و تولیدکنندگان هم می‌گویند با وجود ارائه لیست افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت صمت هنوز با افزایش قیمت لوازم خانگی موافقت نکرده است. از طرف دیگر به گفته آنها قیمت مواد اولیه رها است و با دلار تغییر می‌کند.

گفتنی است؛ آخرین مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی مربوط به تیر ماه سال قبل است که مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت برای تلویزیون و ۱۰ درصدی برای یخچال، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی صادر شد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها