۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس تهران در هفته گذشته عملکرد متعادل و مثبتی را از خود به نمایش گذاشت. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس تهران پس از ثبت دو هفته کاهشی، هفته گذشته توانست بازدهی مثبت و متعادلی را با صعودی نزدیک به ۲ درصدی برای شاخص کل تجربه کند. پس از عبود بازار سهام از شوک هفته‌های گذشته، اکنون به نظر می‌رسد که در حال جذب قدرت برای بازگشت به مسیر صعودی خود باشد و به گفته کارشناسان این هفته می‌تواند نقطه عطف این موضوع باشد. شاخص کل بورس در روز چهارشنبه رشد ۰.۸۷ درصدی را تجربه کرد و خود را بار دیگر به محدوده ۲.۳۲۱ میلیون واحدی رساند. شاخص هم‌وزن نیز که مدتی بود عملکرد ضعیف‌تری از شاخص کل را تجربه می‌کرد، در آخرین روز کاری هفته توانست بازدهی بهتری را به ثبت برساند و با افزایش ۱.۶۸ درصدی همراه شود. طی روزهای گذشته اما ارزش معاملات خرد سهام که برای مدتی در بالای کانال ۲۰ هزار میلیارد تومانی نوسان می‌کرد، با کاهش نسبتا زیادی مواجه شده و روز چهارشنبه عدد ۱۱۹۸۸ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد ورود پول ۴۹۶ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

کاهش التهابات بازار سهام در هفته جاری و بازگشت تعادل به معاملات باعث شد که روند خروج پول از بازار متوقف شود و بورسی‌ها با رصد معاملات به انتظار ایجاد محرکی مهم برای تداوم روند صعودی باشد. طی روزهای گذشته خبرهای مثبت و منفی نسبتا مهمی منتشر شده است که می‌تواند روند بازار طی روزهای پیش رو را مشخص کند. طی روزهای گذشته کارشناسان اعتقاد داشتند که بازار پس از تجربه شوک اخیر نیاز دارد که مدتی را با پشت سر گذاشتن روزهای متعادل به استراحت بپردازد و پس از آن شاهد یک روند جدید باشیم. در ادامه با بررسی شرایط و خبرهای موجود طی روزهای اخیر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

محرک صعودی در دل شرکت‌ها

یکی از مورد انتظارترین اتفاقات این روزهای بازار سهام، انتشار گزارش‌های فصلی و سالانه برای شرکت‌ها بود که از وضعیت بنیادی و سودسازی آن‌ها خبر می‌دهد و می‌تواند تداوم مسیر صعودی را برای بورس تهران هموار سازد. شرکت‌ها تا آخر ماه جاری فرصت دارند که صورت‌های مالی خود را بر سامانه کدال منتشر کنند و اکنون تنها دو روز دیگر تا این سررسید باقی مانده است. با این حال گزارش‌هایی که تا به این لحظه منتشر شده‌اند، اکثرا از وضعیت مناسب‌تر سودآوری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، تاکنون حدود ۴۵۰ شرکت گزارش سالانه خود برای ۱۴۰۱ را منتشر کرده‌اند که به صورت تجمیعی شاهد شناسایی سود خالص ۵۶۰ هزار میلیارد تومانی برای آن‌ها هستیم. این درحالیست که این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ موفق به کسب سود خالص ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی شده‌اند و این نشان می‌دهد که به طور میانگین، سود شرکت‌ها حاضر در بازار سرمایه طی سال ۱۴۰۱ یک افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی (معادل ۲۲ درصد) نسبت به سال قبل‌تر را تجربه کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت بنیادی شرکت‌ها در آخرین فصل از سال ۱۴۰۱ بهتر از شرایط آن‌ها در پاییز سال گذشته بوده و این سودآوری اکنون با کاهش میانگین نسبت قیمت به سود (P/E) کل بازار، جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش می‌دهد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بورس فردا شاهد تقاضای خوبی برای شرکت‌هایی باشیم که در انتشار گزارش‌های سالانه خود، از بهبود سودآوری در سال ۱۴۰۱ خبر داده‌اند و فعالان بازار سهام نیز چشم‌انداز خوبی را برای آن‌ها متصور هستند. با این حال اما همچنان برخی تهدیدهای تکراری می‌تواند به عنوان سرعت‌گیری در روند صعودی بورس عمل کند.

شروع کابوس صنایع

یکی از موانع تکراری و مهم برخی از صنایع حاضر در بورس تهران، قطعی برق و گاز در فصل گرما و سرماست که به صورت سالانه تکرار می‌شود و گویی جزئی جدایی‌ناپذیر از تالار شیشه‌ای شده‌اند. روز گذشته طی نامه‌ای، روند قطعی برق صنایع سیمان، فولاد و شرکت‌های انرژی‌بر با شروع گرما ابلاغ شده که می‌تواند تاثیر زیادی بر عملکرد تولید و فروش این شرکت‌ها در ماه‌های پیش رو داشته باشد. طبق این اطلاعیه، از تایخ ۱۵ خرداد الی ۱۵ شهریور، شرکت‌ها کاهش بار ۳۰ درصدی را از ساعت ۱۱ الی ۲۳ خواهند داشت، از تاریخ ۱ تیر الی ۳۱ مرداد، شرکت‌ها کاهش بار ۶۰ درصدی را بین ساعت ۱۱ تا ۲۳ تجربه خواهند کرد و از تاریخ ۲۴ تیر الی ۲۴ مرداد ماه نیز شاهد کاهش بار ۹۰ درصدی برای این شرکت‌ها در ساعات مذکور هستیم که به نوعی نشان از تعطیلی کامل خطوط تولید طی ۱۲ ساعت از روز دارد.

با توجه به تکرار این موضوع به صورت سالانه و عدم چشم‌انداز روشن برای رفع این مشکل بزرگ، کارشناسان عموما در تحلیل‌های خود به پیش بینی وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها با احتساب ماه‌های بدون انرژی گاز و برق می‌پردازند و این اتفاق موضوعی نیست که از قبل پیش بینی نشده باشد. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بورس فردا با شوک و هیجان منفی قدرتمندی به این موضوع واکنش دهد اما احتمالا عرضه‌ها در این صنایع بیش از دیگران باشد.

مسیر مساعد تکنیکال شاخص بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که این نماگر پس از بازگشت از حمایت تکنیکالی خود، اکنون مانعی جدی برای تداوم روند صعودی طی روزهای آینده ندارد و از این منظر نمی‌توان چالشی جددی برای آن متصور بود.

پیش‌ بینی بورس فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا، پیش بینی می‌شود که در بورس فردا شاهد تقاضای خوبی برای بسیاری از شرکت‌هایی که گزارش‌های سودآوری مناسبی را منتشر کرده‌اند باشیم اما در این میان صنایعی همچون سیمان و فولاد و شرکت‌هایی که ممکن است در ادامه با کاهش سهمیه برق مواجه شوند، مقداری عرضه را نیز از سمت فروشندگان تجربه خواهند کرد اما به طور کلی فضای معاملات فردا مثبت ارزیابی می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    چقدر بیچاره هستیم اینهمه نفت وگاز وثروت ودرآمد کجا میره چرا باید مملکت ما هر روز عقب مانده تر بشه چه بلائی بسر مردم میارن
  • امید قاروی آهنگر IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
    گفته یکی از سه شرط کاهش مصرف برق رو انتخاب کنن که اتفاقا پیشنهاد خوبیه و میتونن تعمیرات و تعطیلات رو با اون کاهش یه ماهه ۹۰ هماهنگ کنن

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار