۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
مهندسی قیمت در بورس کالا تا چه حد جدی است؟

روح‌الله فرهادی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان شنبه به بررسی روند سیاستگذاری‌های اخیر در بورس کالا پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان همراه با روح‌الله فرهادی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روند سیاستگذاری‌های اخیر در بورس کالا پرداختیم. فرهادی در ابتدای صحبت‌های خود به فرضیه مهندسی قیمت در بورس کالا پرداخت و عنوان کرد که بسیاری از سیاست‌هایی مانند ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، حداکثر سقف‌ سفارش، افزایش پیش دریافت و... که اخیرا در بورس کالا شاهد هستیم، از خارج از این سازمان اعمال می‌شود و بورس کالا نقش چندانی در انجام آن‌ها ندارد اما با این وجود این بازار توانسته مسیر مساعدی را برای شرکت‌ها رقم بزند و معاملات نیز در نهایت راه خود را پیش خواهند رفت.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که برخی آمارهای منتشر شده همچون بازگشت ۳۱ درصدی میلگرد به بورس کالا نسبت به شمش فولاد فروخته شده، قابل اتکا نیستند و اصل این موضوع به مشکل تلاطم‌های ارزی بازمی‌گردد زیرا در تمامی مواردی که کشور شاهد جهش‌های ارزی بوده، معاملات بازارهای فیزیکی با بهم‌ریختگی مواجه می‌شود و این موضوع ارتباطی با روند معاملات در بورس کالا ندارد. او در رابطه با اینکه سیاست چند نرخی ارز طی ماه‌های گذشته منجر به غیراقتصادی شدن صادرات برخی محصولات شده است اعتقاد داشت که اگر شرکت‌ها با قیمت بیشتری محصولات خود را در رینگ داخلی به فروش می‌رسانند پس چرا شاهد عرضه‌های بیشتری از سمت این شرکت‌ها در بورس کالا نیستیم.

او افزود اگرچه شرایط در بورس کالا برای بسیاری از محصولات ایده‌آل نیست اما با توجه به شرایط اقتصادی کنونی باید قبول کرد که وضعیت بسیاری از محصولات عرضه شده در بورس بسیار مناسب ارزیابی می‌شود برای مثال صنعت فولاد، پتروشیمی و... شرایط بسیار بهتری از صنایعی همچون لاستیک، خودرو و... دارند.

 فرهادی در انتها با اشاره به سیاستگذاری‌های کلان در اقتصاد کشور همچون مبحث دلارزدایی عنوان کرد که متاسفانه برخی از این تصمیم‌گیری‌ها مبنای عملی ندارد و شاهد مشکلات زیادی در زنجیره محصولات متنوع شده و چالش‌های بسیاری را همچون کمبود مواد اولیه، قاچاق محصولات توسط شرکت‌های کاغذی، رقابت‌های نامتعارف در قمیت محصولات و... ایجاد کرده است. از این رو بارها تلاش شده که این موضوع به گوش سیاستگذار برسد اما باید قبول کرد که در شرایط کنونی راه چندانی به جز تمکین به برخی مسائل برای پیشبرد و بهبود شرایط وجود ندارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار