۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
صندوق سرمایه گذاری بورس چیست؟

با گسترش فعالیت‌های اقتصادی و بیشتر شدن فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ابزارهای جدیدی وارد بازار سرمایه شده‌اند که به افرادی که دانش بالایی از این بازار ندارند، سرمایه آنها کم است یا فرصت زیادی برای پیگیری اخبار و رویدادهای آن ندارند، برای ورود به بازار سرمایه و کسب سود در این بازار کمک می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از محبوب‌ترین این ابزارهای هستند. اما صندوق سرمایه گذاری چیست؟ در این مقاله به توضیح این موضوع می‌پردازیم و با انواع مختلف این صندوق‌ها آشنا می‌شویم.

صندوق سرمایه گذاری در بورس چیست؟

صندوق سرمایه گذاری یکی از ابزارهای مدیریت غیرمسنقیم دارایی‌ها در بورس است. نهادی مالی که دارایی سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری و در سبدی متنوع از دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق‌ها به ویژه برای کسانی که دانش بالایی از بازار سرمایه ندارند یا زمانشان برای پیگیری اخبار و رویدادهای موثر بر این بازار کم است، بهترین انتخاب برای مدیریت دارایی‌ها در بورس محسوب می‌شود.

صندوق سرمایه گذاری در بورس یکی از راه هایی است که سرمایه‌گذاران می توانند با حداقل ریسک و هزینه، سرمایه خود را گسترش دهند. یکی از مزایای سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری در بورس، پخش شدن ریسک به دلیل سرمایه‌گذاری در دارایی‌های متنوع است. مدیریت حرفه‌ای از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها محسوب می‌شود.

نکات مهم در انتخاب صندوق سرمایه گذاری

برای اینکه سرمایه گذاران بتوانند با استفاده از صندوق‌ها، سرمایه گذاری موفقی در بورس داشته باشند. باید ابتدا اطلاعات این صندوق ها را در سامانه کدال و سایت فیپیران بررسی کنند. سامانه کدال یکی از مهم ترین سامانه های بازار سرمایه ایران است که نقش مهمی در شفافیت و شناسایی اوراق بهادار دارد. از طریق این سامانه، سرمایه‌گذاران می توانند به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد صندوق سرمایه گذاری در بورس و سایر محصولات بازار سرمایه به دست آورند.

در انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری نیز باید به عواملی مانند عملکرد گذشته صندوق، کارمزدها، ریسک های مربوط به سرمایه گذاری در صندوق و ... توجه کرد. بنابراین، پیش از سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری در بورس، باید به دقت از مزایا و معایب آن آگاهی پیدا کرد و با انتخاب بهترین صندوق های سرمایه گذاری، به سرمایه گذاری با پول کم و بدون خطر بیشتری دست پیدا کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارند و سرمایه‌گذاران با روحیات و اهداف مختلف، می‌توانند صندوق مناسب خود را پیدا کنند. از جمله محبوب‌ترین صندوق‌های بازار سرمایه، صندوق‌های درآمد ثابت هستند که سرمایه مشتریان خود را در اوراق با درآمد ثابت مانند گواهی سپرده بانکی و اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها برای کسانی که نمی‌خواهد ریسک بالایی را در بازار سرمایه متحمل شوند، بهترین انتخاب برای مدیریت دارایی‌ها در بورس محسوب می‌شوند.

نوع دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سهامی هستند که عمده دارایی مشتریان خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به همین دلیل ریسک بالاتری دارند. از آنجایی که ریسک و بازده هم در بازار سرمایه پابه‌پای هم حرکت می‌کنند، بازدهی این صندوق‌ها طبیعتا بالاتر است.

صندوق‌های مختلط از دیگر صندوق‌های پرطرفدار بازار سرمایه هستند که در نقطه بین صندوق‌های درآمد ثابت و سهامی قرار دارند. به این معنا که ۵۰ درصد دارایی آنها در اوراق با درآمد ثابت و ۵۰ درصد مابقی در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود. از دیگر صندوق‌های پرطرفدار بازار سرمایه، صندوق‌های طلا هستند که پابه‌پای بازار طلا حرکت می‌کنند و به‌ویژه برای کسانی که می‌خواهد با سرمایه کم وارد بازار طلا و سکه شوند، انتخاب بسیار خوبی به شمار می‌روند.

تقسیم‌بندی بالا براساس ترکیب دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. این صندوق‌های براساس قابلیت معامله در بورس نیز به دو دسته صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال و صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF تقسیم‌بندی می‌شوند. صندوق‌های قابل معامله همانگونه که از نامشان پیداست به راحتی در بورس قابلیت معامله دارند و برای خرید و فروش آنها کافی است نماد صندوق را در سامانه معاملاتی خود جست‌وجو کنید.

جمع بندی

در این مطلب به شما گفتیم صندوق سرمایه گذاری در بورس چیست و انواع مختلف آن کدامند؟ صندوق سرمایه گذاری یکی از موثرترین راه های مدیریت دارایی‌ها در بازار سرمایه محسوب می‌شود و با توجه به تنوع این صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران با توجه به نیازهای خود، می‌توانند بهترین صندوق های سرمایه گذاری برای خود را انتخاب کنند. مهمترین انواع صندوق های سرمایه گذاری در بورس صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و طلا هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها