۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
محرک موج صعودی جدید بورس 

در برنامه بورسان سه‌شنبه همراه با احسان حریرچی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری به مرور وضعیت بازار سهام و پیش‌بینی روند آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان سه‌شنبه همراه با احسان حریرچی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری به مرور وضعیت بازار سهام و پیش‌بینی روند آتی آن پرداختیم. وی در ارزیابی شرایط جاری بورس عنوان کرد: مهم ترین عامل تاثیر گذار بر بورس دلار است؛ در صورت تثبیت نرخ دلار بورس تهران در کوتاه مدت پتانسیل زیادی برای رشد ندارد به دلیل اینکه هزینه شرکت‌ها رو به رشد است و ثبات نرخ دلار موجب کاهش سودسازی شرکت‌ها خواهد شد. پس به نظر می‌رسد شاخص کل در محدوده فعلی همچنان نوسان خواهد کرد و متعادل در بازه  بین ۲ تا ۲.۵ میلیون واحدی به مسیر خود ادامه دهد. در حال حاضر نسبت ارزندگی کلیت بازار سرمایه اعداد متعادلی است و درصد تقسیم سود بسیاری از شرکت‌ها پتروشیمی و دارو قابل توجه است که می‌تواند این سود مجددا به سطح بازار سهام برگشته و p/e را کاهش دهد اما نرخ‌های جهانی همچنان چشم انداز مبهمی دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از احتمال اصلاح و یا تثبیت نرخ‌ها است اما از ۲ ماه آینده با حرکت رو به رشد مجدد در نرخ دلار باید منتظر رالی صعودی جدید در بورس باشیم.

وی در رابطه با دلایل افزایش نرخ دلار گفت: با در نظر گرفتن نرخ تعادلی دلار در سطوح ۵۰ هزار تومان، با توجه به اینکه  پایه پولی و نقدینگی بدون رشد اقتصادی در حال تجربه رشد میانگین ۵۰ درصدی هستند و همچنین نسبت پول به شبه پول افزایش یافته است به نظر می‌رسد که در صورت ادامه عرضه ارز با این نرخ شاهد افزایش تقاضا در بازار خواهیم بود. برخلاف گذشته که دلار ابتدا رشد کرده بعد سایر بازارها به دنبال آن حرکت میکردند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد سایر بازارها هوشمندترعمل میکنند و با همه این موارد با آزادسازی پول‌های بلوکه شده در سامانه یکپارچه خودرو، تقاضا در بازارهای مختلف افزایش یافته و باید منتظر خیز جدید افزایش قیمت در بازارهای مختلف باشیم در این بین نیز نمی‌توان وزن قابل توجهی به مذاکرات برجامی و تحولات سیاسی داد.

این کارشناس در پایان به صنایع پیشتاز در ادامه مسیر بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش بیشتر قیمت دلار در ماه‌های آینده نسبت به نوسانات قمیت‌های جهانی، صنایع کالایی و کامودیتی محور جذابیت بیشتری خواهند داشت چراکه وابستگی سود این شرکت‌ها به نرخ دلار بسیار بیشتر از نرخ‌های جهانی است در این بین فولادی‌ها  پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها با توجه به سودسازی واقعی و طرح‌ها توسعه ای که دارند پتانسیل بیشتری برای رشد خواهند داشت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار