۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
جزئیات قطع صادرات گاز روسیه به اروپا

صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم یک برای دومین بار طی یک ماه اخیر قطع شد. هرچند گازپروم قطعی گاز را به دلیل مشکلات فنی اعلام کرده اما این موضوع، می‌تواند تنش‌ها بین مسکو و بروکسل را تشدید کند.

فردای اقتصاد: روسیه روز چهارشنبه عرضه گاز از طریق یک خط لوله بزرگ به اروپا را متوقف کرد. هرچند که گازپروم (غول گازی روسیه) اعلام کرده که این قطعی موقتی است اما به نظر این اقدام که به بهانه تعمیر و نگهداری خطوط انتقال گاز انجام شده، می‌تواند آتش تنش‌ها بین مسکو و بروکسل را تشدید و احتمال رکود و سهمیه‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشورهای اروپا را پررنگ‌ کند. دولت‌های اروپایی از این نگرانند که مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین وضع شده‌اند، قطعی گاز را تمدید کند. آنها روسیه را به استفاده از انرژی به‌عنوان «سلاح جنگ» متهم کرده‌اند. مسکو انجام این کار را رد کرده و دلایل فنی برای کاهش عرضه ذکر کرده است.

چرا ارسال گاز از نورداستریم قطع شده است؟

به گفته غول انرژی دولتی روسیه، گازپروم، قطعی گاز که در ساعات اولیه بامداد ۳۱ آگوست آغاز شده به مدت سه روز ادامه خواهد یافت و به دنبال آن جریان انتقال گاز به آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه یورو قطع خواهد بود. گازپروم چند روز پیش در خصوص این قطعی اطلاع‌رسانی کرده بود.

به گزارش رویترز، این دومین بار طی حدود یک ماه گذشته است که روسیه به دلیل تعمیر و نگهداری انتقال گاز از طریق خط لوله نورد استریم یک را قطع می‌کند. یک ماه پیش هم به مدت ۱۰ روز انتقال گاز از طریق این خط لوله به اروپا قطع شد. برخلاف این دوره، روسیه این اقدام را بدون اطلاع رسانی قبلی انجام داده بود. 

روسیه عرضه گاز از طریق این خط لوله را در ماه ژوئن ۴۰ درصد و در جولای ۲۰ درصد کاهش داد. مسکو می‌گوید که تحریم‌ها عامل کاهش عرضه گاز این کشور به اروپا شده چراکه تحریم مانع از ارسال و نصب تجهیزات می‌شود. علاوه بر این از زمان آغاز جنگ روسیه عرضه به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل قطع کرده و جریان از طریق خطوط لوله دیگر را کاهش داده است.

گازپروم دیروز هم علام کرد که تحویل گاز به پیمانکار فرانسوی خود را به دلیل اختلاف در پرداخت‌ها متوقف می‌کند. وزیر انرژی فرانسه دلیل روسیه را بهانه خواند و افزود که این کشور توقف عرضه را پیش‌بینی کرده بود.

در حالی که گاز پروم توقف عرضه گاز از نورداستریم را به دنبال مشکلات فنی اعلام کرده اتحادیه اروپا این موضوع را رد و اقدام مسکو در قطع گاز را سیاسی خوانده است. در این خصوص رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان اوایل این ماه گفت که نورد استریم یک «کاملاً عملیاتی شده استو هیچ مشکل فنی آنطور که مسکو ادعا می کند وجود ندارد.»

اروپا نگران زمستان بی‌گازی است

بزرگترین مشتری گاز نورداستریم آلمان است. این کشور که حدود ۴۰ درصد از واردات گاز خود را از روسیه انجام می‌دهد بیش از هر کشور دیگری در اتحادیه اروپا به روسیه وابستگی دارد. با این حال رئیس رگولاتور شبکه گاز آلمان اخیرا گفته است که آلمان اکنون برای قطعی گاز آمادگی بهتری دارد زیرا ذخیره گاز این کشور تقریباً ۸۵ درصد پر شده است و این کشور برای دریافت گاز از دیگر کشورها برنامه‌هایی را اجرا کرده است.

او همچنین اعلام کرده است که ما می‌توانیم در زمستان گاز را از ذخایرمان تامین کنیم، همچنین در حال صرفه‌جویی در مصرف گاز هستیم (و باید به این کار ادامه دهیم)، پایانه‌های LNG نیز در حال آماده شدن هستند و به لطف بلژیک، هلند، نروژ (و به زودی فرانسه)، گاز در جریان است.

با ۸۳.۶۵ درصد پر شدن مخازن ذخیره سازی، آلمان در حال حاضر به هدف ۸۵ درصدی خود برای ۱ اکتبر نزدیک شده است، اما دولت هشدار داده است که ممکن است تا اول نوامبر به هدف ۹۵ درصدی ذخایر گازی نرسد، مگر اینکه شرکت‌ها و خانوارها مصرف را کاهش دهند.

محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا، بحران انرژی را عمیق‌تر می‌کند. تا همین حالا قیمت عمده فروشی گاز رشد ۴۰۰ درصدی داشته که علاوه بر فشار تورمی بر شهروندان این ناحیه دولت‌ها را مجبور می‌کند میلیاردها دلار برای کاهش بار هزینه کنند. در آلمان، تورم در ماه آگوست به بالاترین حد خود در تقریباً ۵۰ سال گذشته رسید. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار