برنامه کامل بورسان ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی مسیر بورس در فصل تابستان

همراه با رشید مطهری‌نیا مدیر ابزارهای نوین سازمان بورس، حجت‌الله فرهنگیان مدیرعامل رایان هم‌افزا و محمدرضا بیک‌زاده مدیر صندوق‌های فارابی
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
پیش بینی مسیر بورس در فصل تابستان

بورس امروز در حالی کار خود را به پایان رساند که معاملات سهام در سومین روز کاری از یک هفته نیمه تعطیل جریان داشت و پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی کشور نیز دومین روز خود را سپری می‌کرد.

به طور کلی بازار امروز شرایط متعادلی را دنبال کرد که از نیمه دوم شاهد افزایش قدرت فروشندگان و تشدید عرضه‌ها بودیم. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با یک کاهش ۰.۰۵ درصدی همراه شد و در محدوده ۲.۲۸۸ میلیون واحدی قرار گرفت. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن با ثبت عملکردی بهتر با افزایش اندک ۰.۰۳ درصدی همراه بود. ارزش معاملات خرد سهام در بازار امروز عدد ۸۰۸۳ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد خروج پول ۳۸۸ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با رشید مطهری‌نیا، مدیر عملیات ابزارهای نوین سازمان بورس به جزییات راه‌اندازی آتی سهام پرداختیم. روز جاری و در حاشیه نمایشگاه صنعت مالی، از قرارداد آتی تک سهم روی ۳نماد بورسی شستا، شتران و گام بانک صادرات رونمایی شد و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد. رشید مطهری‌نیا با اشاره به سابقه راه‌اندازی قرارداد آتی سهام بیان کرد: سال‌های گذشته، در بورس تهران قراردادهای آتی روی سبد سهام راه‌اندازی شد و این قراردادها در صنایع بانک، فرآورده‌های نفتی، خودرویی و فلزی تعریف شده بودند؛ ولی بنا بر پیچیدگی‌هایی از حیث نرم‌افزاری و مفهومی، این قراردادها مورد استقبال قرار نگرفتند. به همین دلیل بورس تهران تصمیم گرفت قراردادهای آتی را روی تک‌نمادها معرفی کند تا بتوان روی هر دارایی پایه‌ای که در بورس معامله می‌شود (اعم از سهام، یونیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اوراق بدهی) قرارداد آتی تعریف کرد.

در بخش دوم برنامه همراه با حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان هم‌افزا، درباره مسائل مرتبط با زیرساخت آتی سهام گفت‌وگو کردیم. فرهنگیان عنوان کرد که نیاز به زیرساخت از زمان راه‌اندازی بازار مشتقه با چالش‌هایی همراه بوده و درحالی که در بازارهای توسعه یافته دنیا این موضوع قریب به ۸۰ سال است که اجرایی شده، در بورس تهران شاهد عدم توجه کافی به این موضوع بوده‌ایم اما اتفاقات اخیر موجب شد تا فرصت توسعه با بهبود خوبی همراه شود. وی با اشاره به اهمیت دانش IT در بازارهای مختلف عنوان کرد که این موضوع در بازار سرمایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نیاز است که بیش از پیش به آن توجه شود. فرهنگیان در نهایت با اشاره به این موضوع که بازار آتی سهام با هجوم تمامی سرمایه‌گذاران مواجه نخواهد بود و عده‌ای خاص در آن معامله می‌کنند عنوان کرد که پیش‌بینی نمی‌شود زیرساخت این موضوع با بزرگ‌تر شدن با مشکل خاصی مواجه شود.

در بخش سوم برنامه نیز همراه با محمدرضا بیک‌زاده، مدیر صندوق‌های گروه مالی فارابی، به بررسی شرایط این روزهای بورس تهران و پیش‌بینی مسیر آتی آن پرداختیم. بیک‌زاده در ابتدای صحبت‌های خود اشاره کرد که قبل از ریزش یا اصلاح اخیر بازار، پیش‌بینی‌ او شاخص بیش از ۳ میلیون واحدی بوده و همچنان نیز اعتقاد دارد که این موضوع محقق خواهد شد. وی افزود که اگر شرایط کنونی را با سال ۹۷ شبیه‌سازی کنیم، در اوایل پاییز آن سال نیز اتفاقات مشابهی رخ داد و شاهد کاهش قیمت دلار بودیم و همین موضوع موجب شد که بازار سهام تا اواخر سال ۹۷ توانایی نوسان خاصی را نداشته باشد اما پس از آن به مرور بازار توانست رشد خوبی را تجربه کند، بنابراین در شرایط حال حاضر نیز به دلیل انتظارات ایجاد شده از احتمال کاهش نرخ دلار و همچنین مسائل حول برجام، پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل پاییز امسال بورس تهران روزهای متعادلی را سپری کند. بیک‌زاده همچنین درباره صنایع اعتقاد داشت که برخی صنایع همچون صنعت سیمان، دارو و برخی شرکت‌ها، به دلیل عدم تاثیرپذیری از اتفاقات سیاسی و اقتصادی و همچنین شرایط مناسبی که دارند، گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • امیر فر IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    این عرضه اولیه بازار قرمز می‌کند همه میرم تو صف یک نماد آیا بشود یانه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    بورس در مقابل تورم و گرانی نا بود شده است من سهامدار حقیقی در برابر تورم و گرانی عمر و سرمایه ام نا بود شد
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    سلام ..اگه سایه خصولتی ها بانکهای ربوی ودولت مدیران و کارگزارن منصوبی دولت و عساتید همنوا همسو دولت از سر بورس و شرکتهای پذیرفته شده کم شه بازار سرمایه بر اساس ساختار ومولفه های اقتصادی موجود شکل بگیرد واز دخالت درامور شرکتها وقیمتهای دستوری پرهیز کنند میشه امیدوار بود بورس واقعی داریم .....
  • حامد عامری IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    ما که رفتیم از این بازار سودش باشد واسه شما کلاهمم بردارین واسه خودتون اگه افتاد