۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
به هر قیمتی از این ۳ همکار سمی دوری کنید!

فردای اقتصاد: اغلبِ ریشه‌های استرس را می‌توان به آسانی شناسایی کرد، اما رویدادهای غیرمنتظره هستند که بیشترین آسیب را می‌زنند.

ژولیت هان، عصب‌شناس دانشگاه هاروارد می‌گوید در محل کار، روسای سمی، همکاران یا مشتریان می‌توانند باعث شوند که مغز شما متحمل فشار استرس‌زا شود و این به نوبه خود بر بهره‌وری و اعتماد به نفس شما خدشه وارد خواهد کرد. وی می‌افزاید: «رفتار سمی محدود به افرادی نیست که به عمد آسیب می‌زنند یا ناسزا می‌گویند. بلکه افرادی که گرایش دارند مساله ایجاد کنند یا رفتار بدی در زمینه کار دارند هم می‌توانند به همان اندازه برای شما بد باشند.»

ژولیت هان که عضو هیات علمی دانشکده کسب و کار دانشگاه کلمبیا و مشاور دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد هم هست، بر این باور است که کلید موفقیت در رابطه با چنین افرادی این است که یاد بگیرید چگونه خیلی زود آن‌ها را شناسایی کنید.»

هان سه نوع همکار سمی را چنین معرفی کرده است:

همکار با عملکرد پارانوئید:

همه ما ناامنی‌های خود را داریم - اما کار با کسی که دائماً از خود انتقاد می‌کند و نسبت به عملکرد خود پارانوئید است می‌تواند خسته‌کننده و حواس پرت کننده باشد.

او می‌گوید: «اگر اطراف شما را افرادی احاطه کرده‌اند که دائماً درباره کاستی‌ها و اضطراب عملکردشان با شما صحبت می‌کنند، این صحبت‌ها فقط شما را نسبت به عملکردتان پارانویا می‌کنند». هان هشدار می‌دهد که هر چه زمان بیشتری را با فردی بگذرانید که دائماً نگران انجام نشدن کارها یا اخراج شدن است، بیشتر در معرض خطر جذبِ این رفتار سمی او هستید.

چگونه با آن کنار بیایید: هان می‌گوید، مهم است که به یاد داشته باشید که طرز فکر قربانی شدن همکارتان هیچ ربطی به شما ندارد. پس از گذراندن وقت با آنها، زمانی را برای کاهش فشار بر خود اختصاص دهید، خواه با یک پیاده روی کوتاه خواه صحبت با همکاران دلگرم کننده و خوش‌بین که در مقابل چنین همکاران دشواری قرار دارند.

همکار بانیِ اختلافات:

ممکن است بدون اینکه متوجه شوید وارد مجادلات اداری شوید.

هان می‌گوید: نشانه‌ها از این قرارند: افراد بانی اختلافات سعی می‌کنند بی‌صدا دعوا راه بیندازند، و با رفتارهایی که گویی ناشی از «مراقبت و نگرانی واقعی» نسبت به شما هستند، شما را ترغیب می‌کنند که در مورد رئیس یا سایر همکارانتان منفی صحبت کنید. هان توضیح می‌دهد: «به عنوان مثال، پس از یک جلسه، ممکن است به شما نزدیک شوند و بگویند: «هی، آیا از اظهارنظر آن شخص ناراحت نشدی؟» "آنها می‌خواهند بین شما و شخص دیگری مشکل ایجاد کنند، اما طوری رفتار می‌کنند که انگار در کنار شما هستند."

چگونه می‌توان با آن برخورد کرد: هان می‌گوید: در برابر میل آنها به ایجاد حس منفی در شما، مقاومت کنید خواه با تغییر موضوع صحبت یا منحرف کردن شایعاتی که می‌گویند یا با بیان یک اظهار نظر مثبت. او پیشنهاد می‌کند: «می‌توانید بگویید، من از نگرانی شما قدردانی می‌کنم، اما ترجیح می‌دهم روی نکات مثبت تمرکز کنم. یا یک جمله ساده «این چیزی نیست که من نگران آن هستم، اما از اینکه مراقب من هستید متشکرم» .همین کافی است.

همکارِ مخالف:

مخالفان در محل کار فقط افرادی نیستند که در همه چیز یا هر آنچه برای شما اهمیت دارد، با شما مخالف هستند. آنها ممکن است با تردیدهای خود، تلاش کنند از شما در برابر یک موقعیت بد محافظت کنند، در حالی که در واقعیت، این فرصت خوبی برای شماست نه یک موقعیت بد.

هان می‌گوید نشانه‌ها از این قرارند: «این شخص قصد دارد فقط تا حد محدودی از شما حمایت ‌کند». "آنها از شما می‌خواهند که در یک محدوده کوچک بمانید و ممکن است اگر مستقیماً به نفع آنها نباشد شما را از ملاقات با افراد جدید در شرکت یا دنبال کردن پروژه‌های جدید منصرف کنند." اگر کسی دائماً شما را از انجام تکالیف زمان بر یا یادگیری در مورد نقش‌های جدید در شرکتتان منصرف می‌کند، به خصوص بدون توضیح نگرانی‌هایش، می‌تواند در دسته "همکار مخالف" باشد.

نحوه مدیریت: هرگز در مورد یک تصمیم مهم شغلی از یک نفر مشاوره نگیرید - همیشه به دنبال دیدگاه‌های متعدد باشید. همچنین، از منفی بودن آنها به عنوان انگیزه استفاده کنید. همانطور که هان اشاره می‌کند، "میل به اثبات اینکه یک نفر اشتباه می‌کند می‌تواند واقعاً آتشی را در شما روشن کند."

منبع: CNBC

نویسنده: مورگان اسمیت

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار