۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱
نیاز پارلمان بخش خصوصی به فضای رقابتی آزادانه

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان معتقد است اگر می‌خواهیم بخش خصوصی جایگاه واقعی خود را داشته باشد، باید به دنبال تقویت پارلمان بخش خصوصی و جایگاه و اهمیت آن باشیم.

فردای اقتصاد: وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با تأکید بر ضرورت پرهیز نهادهای مختلف از دخالت در انتخابات اتاق ایران، گفت: اگر می‌خواهیم بخش خصوصی جایگاه واقعی خود را داشته باشد باید به دنبال تقویت پارلمان بخش خصوصی و جایگاه و اهمیت آن باشیم. تقویت پارلمان بخش خصوصی نیز با احترام به آزادی فعالان اقتصادی و حق انتخاب آن‌ها محقق می‌شود.

شقاقی شهری افزود: انتخاباتی در اتاق ایران برگزار شده و فعالان اقتصادی شرکت کرده و فردی را انتخاب کردند. حال باید دخالت خود را در انتخابات اتاق به حداقل برسانیم و اجازه دهیم انتخابات اتاق در یک فضای رقابتی شفاف و آزادانه شکل بگیرد. اجازه بدهیم اعضای اتاق با فراغ بال و آزادی، حق انتخاب داشته باشند.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه دخالت‌های مختلف در انتخابات اتاق مصداق تنزل جایگاه بخش خصوصی واقعی از همین وضعیت ضعیف کنونی خواهد بود، ادامه داد: هر چقدر با مداخله در انتخابات اتاق ایران ثبات مدیریتی آن را تضعیف کنیم این به نحیف‌تر شدن بخش خصوصی منجر خواهد شد. در حالیکه قدرت اقتصادی هر کشوری با اندازه قدرتمندی بخش خصوصی آن سنجیده می‌شود.

وی افزود: توصیه من به تمام نهادهای نظارتی و سیاست‌گذاری در قوای مختلف این است که اجازه دهند فضای رقابتی شفاف و سالم در اتاق ایجاد شود. خود اعضای هیات نمایندگان به آن میزان از پختگی رسیده‌اند که بتوانند تشخیص دهند و انتخاب کنند. این نهادها اجازه دهند تیم مدیریتی قوی در اتاق با انتخاب آزادانه اعضای اتاق شکل بگیرد. وقتی این انتخاب صورت گرفته، اتفاقا قوای سه‌گانه باید حمایت کنند تا این ثبات مدیریتی شکل گیرد و مدیریت جدید هم بتواند نقش خود را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه سال‌هاست حسین سلاح ورزی را می‌شناسد، گفت: او یک سر و گردن نسبت به روسای قبلی از لحاظ اندیشه نو، آشنایی با تحولات بین‌المللی، دلسوزی برای توسعه بخش خصوصی کشور و پیگیری مسائل این بخش بالاتر است؛ بنابراین این انتخاب را باید به فال نیک بگیریم و همه نهادها باید حمایت کنند تا با صلابت به کار خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در دهه‌های گذشته در اقتصاد ایران مظلوم واقع شده است، ادامه داد: حتی با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که قرار بر توسعه بخش خصوصی و تنظیم اقتصاد با محوریت این بخش بود، اما بعد از گذشت ۱۸ سال از ابلاغ این سیاست‌ها هنوز می‌بینیم که بخش خصوصی با جایگاه واقعی خود فاصله بسیار زیادی دارد.

شقاقی شهری گفت: در زمان ابلاغ این سیاست‌ها این بحث مطرح بود که پارلمان بخش خصوصی تقویت شود و اهمیت آن هم‌اندازه سه قوه دیگر باشد اما این آرمان در ۱۸ سال گذشته محقق نشد و این پارلمان ضعیف مانده است.

وی تأکید کرد: در این فضای غبارآلود اقتصادی که شبه‌دولتی‌ها حاکم شده‌اند، نه بهره‌وری شکل خواهد گرفت و نه رشد اقتصادی ۸درصدی و نه نوآوری و کارآفرینی محقق خواهد شد. بنابراین سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند بدون وجود بخش خصوصی قدرتمند اجرایی نخواهد شد. توسعه بخش خصوصی هم منوط به پارلمان قوی است که فهم درستی از اقتصاد ایران و تحولات شتابان جهانی داشته باشد و بتواند با صلابت مطالبات بخش خصوصی را دنبال کرده و بتواند با سه قوه وارد یک تعامل درست برای حل مسائل کلیدی بخش خصوصی شود که گرفتار آن است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار