۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
 پیش بینی بورس فردا ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

بورس امروز با وجود تغییر جهت نسبت به روز گذشته، معاملات کم‌رمقی را سپری کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا نیاز است که به بررسی روندهای امروز و همچنین رخدادهای مهم روزهای اخیر بپردازیم تا نگاه وسیع‌تری نسبت به موضوعات داشته باشیم.
بورس تهران امروز توانست برگشتی را نسبت به معاملات سرخ‌رنگ روز گذشته داشته باشد اما این تغییر جهت در بی‌رمقی کامل صورت گرفت به طوری که در انتهای معاملات شاخص کل بورس تقریبا بدون تغییر نسبت به روز گذشته به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن اما باز هم توانست بار دیگر شرایط بهتری را رقم بزند و با ثبت یک بازدهی مثبت ۰.۲۳ درصدی، روز بهتری را برای صنایع و سهام کوچک رقم زد.

کم‌رمقی موجود در معاملات امروز به خوبی خود را در متغیرهای مختلف نشان می‌دهند. تعداد نمادهای مثبت و منفی با فاصله اندکی از یکدیگر حوالی ۳۰۰ عدد بودند و ارزش معاملات نیز با ثبت عدد ۲۲۷۵ میلیارد تومانی نسبت به روزهای گذشته کاهش نسبتا شدیدی داشت. خروج پول نیز امروز ادامه داشت و با وجود کاهش شتاب نسبت به روز گذشته، ۱۸۶ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات خارج شد.

به نظر می‌رسد مسائل تکراری طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای و خبرهای ضد و نقیض آن طی روزهای گذشته، تاثیر ریزش‌های اخیر بازارهای جهانی، روند سردرگم نرخ دلار در بازار آزاد و... همگی در شرایط ایجاد شده نقش دارند و روندهای روزانه بورس تهران را به حالتی نوسانی تغییر داده‌اند.

ابر ابهام در آسمان بورس

در گزارش‌ روزهای گذشته نیز بارها اشاره شد که وجود ابهام در مسائل سیاسی و اقتصادی کشور باعث شده است که بازارهای مالی که در صدر آن بازار سهام قرار دارد، با فضای عدم اطمینان و سردرگمی فعالان آن‌ها روبرو شوند. این موضوع تا زمان مشخص شدن شرایط قطعی می‌تواند تاثیر خود را بر روند بورس تهرانن بگذارد و آن را با نوسانات روزانه همراه کند.

فارغ از مباحث برجامی، تحولات بازارهای جهانی و سازهای ناکوک سیاست‌های اقتصادی داخلی نیز این وضعیت را تشدید کرده‌ است.روند قیمت کامودیتی‌ها که طی بیش از یک سال گذشته در برهه‌هایی ترمز ریزش بازار سرمایه را کشیده و جهت آن را صعودی کرده بود، اکنون در مسیر عکس حرکت می‌کند. ریزش قیمت‌ کالاهای پایه و چشم‌انداز نه‌چندان مثبتی که حداقل در کوتاه مدت برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شود، شرایط را برای گروه‌های بزرگ و کامودیتی‌محور بازار سخت کرده است به طوری که چشم‌انداز سودآوری تابستان بسیاری شرکت‌های این بخش از بازار طبق آخرین گزارش اجماع تحلیلگران، ضعیف‌تر از فصل بهار پیش‌بینی شده است. این موضوع را می‌توان در طول روز در روندهای ضعیف صنایع و سهام بزرگ بازار به خوبی مشاهده کرد.

از سمت دیگر بسیاری از صنایع داخلی نیز همچنان درگیر سیاست‌های اقتصادی غلط دولت هستند. صنایعی همچون پلاستیک، شوینده، خودرو و... که فعلا تحت تاثیر قیمت‌گذاری دستوری و دخالت دولت در روند عملیاتی خود هستند، چندان مورد توجه بازار قرار نمی‌گیرند و سهامداران آن صبر را به خرید در این روزها ترجیح می‌دهند. البته برخی از صنایع داخلی همچون زراعی، دارویی، غذایی و... به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و رهایی از سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری، به صنایع برتر در این روزها تبدیل شده‌اند.

امروز اما خبری نیز منتشر شد که قرار است از شنبه هفته آینده معاملات سهام فرابورسی تا ساعت ۱۳ ادامه داشته باشد. قدم‌های مثبت در زمینه دامنه نوسان و اکنون نیز افزایش زمان معاملات، می‌تواند به مرور به شادابی بازار سرمایه کمک کند.

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص بورس

در شرایط نوسانی بورس معمولا تحولات تکنیکالی می‌توانند بر روندهای روزانه تاثیرگذار باشند. همانطور که در نمودار شاخص کل بورس پیداست، مدتی است که کندل‌ها در کانالی نزولی در نوسانند و طی هفته گذشته با برخورد به سقف این کانال وارد روند نزولی شده و به سمت کف درحال حرکت‌ هستند. محدوده ۱.۴۲۲ میلیون واحدی که تاکنون در روند اخیر شاخص توانسته بود به عنوان سطحی حمایتی عمل کند، در روز آینده نیز به عنوان مرزی مهم شناخته می‌شود که می‌تواند بار دیگر به برگشت بازار کمک کند اما در صورت شکست حمایت ذکر شده، احتمالا نماگر اصلی بازار بدون توقف در روند نزولی، تا مرز کانال ۱.۴ میلیون واحد کاهش خواهد یافت که از اهمیت بالاتری نیز برخوردار است.

ایچی‌موکو نیز مدتی است که گارد نزولی به خود گرفته و فعلا سیگنالی برای برگشت را مخابره نمی‌کند. اجزای مختلف این اندیکاتور نیز به نظر می‌رسد که فعلا در انتظار واکنش بازار به سطح  ۱.۴۲۲ میلیون واحدی هستند. کیجنسن و تنکسن به حالت افقی درآمده‌اند و ابرکوموی نزولی نیز درحال نازک شدن است که از احتمال قدرت گرفتن روند کاهشی خبر می‌دهد.

 پیش بینی بورس فردا ۱۴ شهریور ۱۴۰۱
تحلیل شاخص کل بورس

با توجه به افزایش نسبی فروشندگان در معاملات امروز، احتمالا فردا شاهد معاملات پرعرضه‌تری باشیم که شاخص را به سمت محدوده ذکر شده حرکت دهد. در صورت برگشت از آن ناحیه می‌توان به ایجاد یک روند صعودی حداقل در کوتاه مدت امیدوار بود اما اگر این محدوده با شکست مواجه شود، احتمال افزایش تقاضا بیش از قبل پیش‌بینی می‌شود. البته در این میان به قطع خبرهای احتمالی مذاکرات هسته‌ای می‌تواند تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار