۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
«خودرو» فصل نخست را چگونه سپری کرد؟

نوید فرهادی کارشناس بازار سرمایه در خصوص گزارش ۳ ماهه یک شرکت خودرویی توضیح می‌دهد.

فردای اقتصاد: ایران خودرو در گزارش ۳ ماه نخست سال جاری رقمی بالغ بر ۵۳.۵ همت درآمد عملیاتی داشت. این در حالی است که بهای تمام شده محصولات در همین مدت ۵۸.۴ هزار میلیارد تومان بوده که نتیجه آن زیان ناخالص ۴ و زیان عملیاتی ۷.۵ همتی برای آبی‌ پوشان جاده مخصوص ایجاد شده است. یعنی زیان ۳۰۳ ریالی به ازای هر سهم!

زیان ساخته شده توسط خودروسازان در مدت ۳ ماهه در حالی رقم خورده است که این شرکت‌ها علی‌الخصوص ایران خودرو در فرودین ماه سال جاری موفق به دریافت ۳۴.۱ درصد افزایش نرخ محصولات به طور میانگین شده‌ است. این نشان می‌دهد نه تنها سیاست دولت در زمینه کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد (با در نظر گرفتن اختلاف کنونی قیمت بازار و کارخانه) شکست خورده بلکه در حوزه مدیریتی و از بعد سودسازی نیز زمین را به دلالان و مافیای خودرویی باخته است.

 این بدان معناست سودی که باید عاید خودروساز و صرف توسعه صنعت خودروسازی می‌شد به جیب دلالان واریز شده است. بنابراین با توجه به موارد مطرح شده، خودرو برای خارج شدن از منجلاب فعلی علاوه‌ بر براندازی قیمت‌گذاری دستوری (تغییر فرمول قیمت‌گذاری خودرو) نیاز به زمان و اصلاح ساختار سازمانی دارد.

بر این اساس عرضه دوباره خودرو در بورس کالا و واگذاری سهام دولت می‌تواند از جمله اقدامات موثر در این حوزه باشد که می‌تواند منجر به رقابتی‌تر شدن صنعت و ایجاد صرفه اقتصادی در صنعت خودروسازی شود.

البته زیان ناشی از تصمیمات نسنجیده دولت به اینجا ختم نشد و در ادامه موجب شد تا امروز شاهد صحبت‌های اعتراضی سهامداران در مجمع ایران خودرو باشیم. گرچه مدیر عامل ایران خودرو با همدردی، قیمت اعلامی از سوی شورای رقابت و به طور کلی قیمت‌گذاری دستوری را علت منفی شدن سهام خودروسازان دانست و با بیان این که قیمت‌های کنونی از سوی شورای رقابت قطعا تغییر می‌کند درباره قیمت سهام این شرکت و افزایش کیفیت تولیدات اظهار امیدواری کرد.

در رابطه با افزایش سرمایه و عدم معافیت مالیاتی که قانون برای شرکت‌هایی که زیر ۵ سال از یک محل درخواست افزایش سرمایه دارند نیز در مجمع این شرکت صحبت شد به طوری که این شرکت به دنبال اخذ مجوز معافیت مالیاتی شورای سران قوا است تا تجدید ارزیابی دارایی‌ها قبل از موعد ۵ سال انجام شود که فعلا این مهم در حد صحبت است.

با این حال و با فرض وقوع افزایش سرمایه، مادامی که شیوه قیمت‌گذاری خودروسازان تغییر نکند و اصلاح ساختار سازمانی برای جلوگیری از هدر رفت منابع صورت نگیرد تاریخ دوباره و دوباره تکرار خواهد شد. این گونه استنباط می‌شود که خروج ایران خودرو از وضعیت فعلی تنها با پکیجی کامل از افزایش سرمایه، براندازی قیمت‌گذاری دستوری و اصلاح ساختار سازمانی صورت خواهد پذیرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار