مقصران اصلی تورم و رشد نقدینگی

از مقصریابی تا چشم‌انداز تورم ۱
۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
مقصران اصلی تورم و رشد نقدینگی

در اولین قسمت از برنامه "حکمرانی خوب- سیاست پولی" به این بحث پرداختیم که چرا مجموعه دولت و بانک مرکزی، تنها مقصران وضعیت فعلی تورم هستند.

فردای اقتصاد: در برنامه حکمرانی خوب، ما به موضوعات مختلف در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی اقتصادی پرداخته ایم؛ موضوعاتی مانند اقتصاد سیاسی، اصلاحات بودجه، سیاستگذاری پولی، تحریم، بازار ارز و انرژی و غیره. اما در سری سیاست پولی قصد داریم به طور خاص و موشکافانه‌تر به تمام موضوعات و شبهاتی که در زمینه سیاستگذاری پولی وجود دارد، و همه سیاستگذاریهای مرتبط با تورم بپدازیم. 

در اولین قسمت از برنامه "حکمرانی خوب- سیاست پولی" محبوبه داودی، دبیر اقتصاد کلان فردای اقتصاد با این سوال، "سری سیاست پولی" از برنامه حکمرانی خوب را آغاز می‌کند که مقصر اصلی تورم طی یکسال اخیر و پیش از آن کیست. 
این مباحث در برابر دیدگاه‌های مختلفی که در رابطه با تورم وجود دارد مطرح می‌شود؛ دیدگاههایی که تحریم، ترس و وحشت مردم!، بانکهای خصوصی، حذف ارز ترجیحی و موضوعاتی از این قبیل را عامل تورم میداند. همچنین دیدگاههایی شبیه دیدگاه برخی سیاستگذاران که معتقدند که از آنجا که طی یک سال گذشته رشد نقدینگی کاهش یافته، سیاستگذار پولی رفتاری درست برای مهار تورم اتخاذ کرده و تورم خارج از حوزه تاثیرگذاری او رخ داده است و به همین دلیل نیز انتظار افزایش تورم نمی‌رود.
در سری سیاست پولی، که ویدئوی بالا اولین قسمت از آن است، سعی می‌کنیم این دیدگاه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برای سونامی‌هایی که زندگی ایرانیان را مختل کرده، مقصریابی کنیم. بغیر از مقصریابی، این تحلیلها می‌تواند چشم اندازی از وضعیت تورم، تحت سناریوهای مختلف پیش رو ترسیم کند. 

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر بیدکانی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    با سلام و تشکر از شما این روزها بانک مرکزی عامل رشد پایه پولی را صرفا یک عملیات حسابداری از محل افزایش ذخیره قانونی بانک های ناتراز عنوان می کند و اعلام می دارند که در این حالت چون منابعی به حساب بانک ها واریز نمی شود بنابراین رشد پایه پولی تاثیر گذار بر نقدینگی نخواهد بود در صورت امکان این موارد
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      سلام در سال گذشته، افزایش نرخ ذخیره قانونی برای تعداد محدودی از بانکهایی که ناترازی آنها مربوط به عملیات شبه مالی دولت (استقراض مستقیم و غیرمستقیم دولت از بانک) نبوده اعمال شده که طبق توضیحات بانک مرکزی، منجر به افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی و پایه پولی شده است.
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      در صورت عدم بازپرداخت این بدهی، پایه پولی کاهش نخواهد یافت. این عملیات، مشابه رشد انفعالی پایه پولی است که در ویدئو به آن پرداخته شد، یعنی در ابتدا نقدینگی ایجاد شده و بعد پایه پولی را افزایش یافته. در حالی که از ابتدا نباید این سپرده گیری توسط بانکهای ناتراز انجام میشد.
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      اما از این جهت که بخشی از نقدینگی از قبل ایجاد شده، با ذخیره گیری قانونی قفل می‌شود (تا وقتی قفل باشد) این عملیات، یک عملیات انقباضی پولی است و اثر ضدتورمی دارد.
  • حامد IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    توضیحات عالی بود ، آیا عدم تناسب تخصیص رقمی بودجه ها در بخش های عرضه و تقاضا عامل مهمی در تورم نیست؟ و آیا کاهش یا افزایشی تورم با گسترش و توسعه فقر ارتباط معناداری ندارد؟ اگر نیم بیشتر بودجه به تولید سیب تخصصیص یابد و نیم کمتر به مصرف کننده و برعکس ، شاهد تورم یا کاهش تورم نخواهیم بود؟
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      سلام فکر میکنم صحبت شما رو میتونم اینطور تفسیر کنم که اگر منابع حاصل از تولید یا به عبارت دقیقتر ثروتی که سالانه در اقتصاد تولید میشود، بین مصرف و سرمایه گذاری، به سرمایه گذاری اختصاص پیدا کند، تورم کمتری را تجربه نخواهیم کرد؟
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      اگر سوال شما همین باشه، قطعا با افزایش عرضه و تولید که به با سرمایه گذاری بیشتر محقق میشه، نقدینگی در اقتصاد به جای افزایش قیمت، صرف معاملات در کالاهای بیشتر میشه. یعنی اگر 2 تا نقدینگی ما بشه 4 تا، و همزمان 2 تا سیب هم بشه 4 تا، قیمت هر سیب همون یک پول میمونه. اما ...
    • محبوبه داودی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      اما ظرفیتهای تولید محدوده. رشد نقدینگی فراتر از ظرفیتهای محدود تولید، منجر به تورم میشه. تورم عدم قطعیت ایجاد میکنه و این عدم قطعیت سرمایه گذاری و تولید رو کاهش میده. این دور باطل فقط با محدود کردن عواملی که منجر به رشد بی رویه نقدینگی شدند، متوقف میشه مثل کسری بودجه و ناترازی بانکی
  • علیرضا فراشان IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    با سلام بسیار آموزنده و عالی با تشکر از تیم فرهیخته و با دانش فردای اقتصاد همراه همیشگی شما
  • داود حیدری IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    واقعا این سری از برنامه حکمرانی خوب که خیلی تخصصی تر راجب پایه پولی ونقدینگی وتورم و... صحبت میکنید فوقالعاده مفیده... لطفا به همین شکل ادامه بدهید ممنون
  • 2m1400 IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    سلسله مباحث شما در این چند فایل به قدری مهم و ارزنده است که امیدوارم سیاستمداران بابت هر دقیقه آن بتوانند پاسخگو باشند. سالم و تندرست

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار