۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱
دو روی سکه بورسی شدن شرکت‌های دولتی

برنامه شمارش معکوس امروز به بررسی تاثیر برجام و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی و ورود آنها به بازار سرمایه اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: برنامه شمارش معکوس امروز همراه با علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه به بررسی مهم‌ترین اتفاقات موثر بر کلیت بازار سهام ایران پرداخت. وی در این گفتگو به موضوعات مهمی اعم از تاثیر برجام و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی و ورود آنها به بازار سرمایه اشاره کرد و مثبت بودن این اتفاقات را متذکر شد، گرچه معتقد بود توجه ویژه دولت و نهادهای عمومی نباید صرفا تا زمان عرضه باشد و  لازم است ادامه‌دار یافته تا سبب افزایش روند خلق ارزش در این شرکت‌ها شود.

نقشه راه سیاست‌گذار بورسی 

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اقدامات سازمان بورس جهت افزایش کارایی به فردای اقتصاد عنوان کرد: نه تنها در دوره حاضر بلکه در گذشته نیز اقدامات سازمان تنها به صورت مقطعی و برای عبور از بحران‌های مقطعی بوده است و سرمایه‌گذاران چشم‌انداز مشخصی از سیاست‌های کلان سازمان و نقشه راه آن ندارند.
وی ادامه داد: با تغییرات ۴ سال گذشته در سطح هیئت مدیره سازمان، شاهد آن هستیم که مدیران تنها در شرایط بحرانی ورود کرده و به نظر می‌رسد راهی جز اولویت دادن به بحران‌ها و مسائل جاری ندارند و راهی جز متعادل شدن بازار برای عبور از این باتلاق وجود ندارد.
این کارشناس خاطر نشان کرد: البته این موضوع در سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز وجود دارد، هرچند که در دوره حاضر تصمیمات جسورانه‌ای توسط مدیران سازمان در حوزه افزایش دامنه نوسان و تغییر ساعت معاملات گرفته شده که امیدواری به اصلاح وضعیت موجود را در بین فعالان افزایش داده است.

تغییر نگاه بورس به برجام

قدرتی در پاسخ به تفاوت‌های برجام جدید با نسخه قبلی آن اظهار کرد: با توجه به تغییرات برگشت‌ناپذیر برخی از متغیرهای کلان به نظر می‌رسد برجام در دوره حاضر تفاوت‌های آشکاری با توافق قبلی دارد. باتوجه به تغییر ساختار در بازار سرمایه و افزایش تعداد حقوقی‌های متخصص رفتارهای هیجانی مشابه دوره برجام اولیه تکرار نخواهد شد.
او اعتقاد دارد: تجربه و عکس‌العمل‌ها در برجام قبلی این چشم‌انداز را به فعالان بازار سرمایه می‌دهد که برجام به تنهایی در بورس ایران معجزه نخواهد کرد و به نظر می‌رسد رفتارها نسبت به قبل منطقی‌تر شده است، اما باید به این نکته توجه داشت که با در نظر گرفتن موضوع افزایش سهامداران خرد، رفتارهای هیجانی کوتاه‌مدت با احیای برجام دور از انتظار نیست.

 افزایش تعداد شرکت‌ها در بازار سرمایه چه مزایایی دارد؟

علیرضا قدرتی در رابطه با خصوصی‌سازی جدید شرکت‌های دولتی بیان کرد: یکی از شعارهای اصلی مدیران سازمان بورس در سال‌های گذشته همواره تاکید بر متنوع بودن بورس ایران بوده است؛ به هرحال ورود شرکت‌ها با حوزه‌های فعالیتی متفاوت موجب بهبود عملکرد بازار و توسعه آن خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه اثرات قابل توجهی در بعد اقتصادی، ملی و بازار سرمایه خواهد داشت، در زمانی که زمزمه‌های ورود پرسپولیس و استقلال به بازار وجود داشت بسیاری با این موضوع مخالفت کردند و حضور آن‌ها به عاملی برای بهم خوردن نظم در بازار سرمایه تبدیل می‌شود درحالی که شاهد اقبال بورس به این موضوع هستیم.
این کارشناس بازار سهام ادامه داد: سطح شفافیت در بنگاه‌های دولتی با گذشته قابل مقایسه نیست و همه‌ی اطلاعات با جزئیات در اختیار عموم قرار می‌گیرد و این موضوع تنها لازمه ورود شرکت‌های دولتی به بورس است که تجربه‌های خصوصی‌سازی مهر تاییدی بر این موضوع است.
قدرتی در پایان تاکید کرد: شرکت‌های دولتی مسائل خاص خود را دارند و مدیران این شرکت‌ها تمایلی به شفاف‌سازی ندارند و سازمان باید رویکرد متفاوتی را برای ورود این شرکت‌ها در پیش بگیرد و همچنین باید به این نکته توجه کرد که با افزایش شرکت‌ها در بورس قدرت و اختیارات سازمان جهت انجام تحولات مثبت و افزایش کارایی در بازار کمک می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار