۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۱
چین در عربستان نیروگاه هسته‌ای می‌سازد؟

عربستان پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای را بررسی می‌کند

ایسنا: روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد، عربستان در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است که این تلاشی برای فشار بر آمریکا و وادار کردن آن به کنار گذاشتن شروط خود درباره استفاده مسالمت آمیز عربستان از انرژی هسته‌ای است.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان عربستانی نوشت: عربستان در حال بررسی پیشنهاد چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای است. هدف از این اقدام فشار بر دولت جو بایدن برای ارائه امتیازهایی درباره شروط خود در خصوص دستیابی ریاض به انرژی هسته‌ای است. ریاض برای تقویت نفوذ خود در خاورمیانه تلاش می‌کند. کمک‌های هسته‌ای آمریکا به عربستان مشروط به موافقت سعودی‌ها با عدم غنی‌سازی اورانیوم مخصوص خود یا استخراج ذخایر اورانیوم اختصاصی در عربستان است. اینها شروطی است که چین خواهان آن نشده است. مذاکره درباره این پرونده با چین روشی برای ترغیب دولت بایدن جهت کوتاه آمدن از شروط خود است.

این روزنامه به نقل از مسئولان مذکور نوشت: شرکت CNNC چین پیشنهادی را برای ایجاد نیروگاه هسته‌ای در شرق عربستان در نزدیکی مرزها با قطر و امارات داده است. مسئولان عربستانی ترجیح می‌دهند شرکت انرژی برق کره جنوبی (کیبکو) را برای ساخت نیروگاه‌ها با مشارکت آمریکا اجاره کنند اما بدون موافقت با شروطی که واشنگتن خواهان آن شده است.

به گفته روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، عربستان ارتقای برنامه هسته‌ای غیرنظامی را به عنوان بهای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی قرار داده است. ریاض برای دستیابی به ضمانت‌های امنیتی از سوی واشنگتن و کمک آمریکا به تقویت برنامه هسته‌ای غیرنظامی و کاهش محدودیت‌ها درباره معاملات سلاح با آمریکا تلاش می‌کند.

عربستان پیشتر چندین توافق‌نامه را با چین در زمینه‌های مختلف امضا کرد. عربستان همچنین مارس به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها