۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
قیمت جدید بنزین پس از تایید لایحه بودجه

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت نیست. مطمئنا ما تا پایان امسال موضوع افزایش قیمت را نخواهیم داشت، اما این که سال آینده چه اتفاقی بیفتد را نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد و باید منتظر بمانیم که لایحه بودجه هم بیاید و اگر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده داشته باشد باید درآمد خود را در بودجه پیش‌بینی کند.

جماران: در یک ماه اخیر با وجود اینکه  وزیر نفت اعلام کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد، ولی باز هم عده‌ای به بهانه تأیید و تکذیب بر طبل شایعه‌های گرانی می‌کوبند و مدعی هستند دولت قصد دارد بنزین را سه سهمیه‌ای کند و برای مصارف بالاتر از ۲۱۰ لیتر در ماه، صاحبان خودروها مجبور به سوخت‌گیری با نرخ‌های بالاتر باشند. . 

در این‌باره مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده مردم خراسان جنوبی (سربیشه / نهبندان) به خبرنگار جماران گفت: من مستند به اظهارنظر دوستان در دولت و همین‌طور فضایی که در مجلس وجود دارد؛ به واقع هیچ بحثی در مورد افزایش قیمت نیست. مطمئنا ما تا پایان امسال موضوع افزایش قیمت را نخواهیم داشت، اما این که سال آینده چه اتفاقی بیفتد را نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد و باید منتظر بمانیم که لایحه بودجه هم بیاید و اگر دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت در سال آینده داشته باشد باید درآمد خود را در بودجه پیش‌بینی کند.

وی با بیان اینکه ازدحام در جایگاه‌ها ناشی از چند عامل است، گفت: ناترازی بنزین یک واقعیت است. مصرف ما بیشتر از تولید است و دولت برای این که این فضا را مدیریت کند محدودیت‌هایی را در سقف سوخت گیری، فاصله‌های بین سوخت گیری‌ها و کارت سوخت جایگاه‌ها ایجاد کرده است. البته من شنیده ام برخی از آقایان در دولت اظهار نظر کرده بودند که ما مصوبه مجلس را در خصوص کارت‌های سوخت جایگاه‌ها اجرا کردیم و توپ را در زمین مجلس انداخته بودند، اما مصوبه مجلس این نیست که شما کارت آزاد بنزین را جمع کنید. ما گفتیم که شما به نوعی برنامه‌ریزی و سازو کاری را طراحی کنید که مردم تشویق شوند از کارت شخصی خودشان استفاده کنند.

دولت باید از مکانیزم‌های تشویقی استفاده می‌کرد

 نخعی به نحوه اجرای دولت پرداخت و تصریح کرد: دولت به جای این که مکانیزم تشویقی بگذارد که من به عنوان شهروند از کارت شخصی خود استفاده کنم، صورت مسأله را پاک کرده است و گفت کارت‌های آزاد جایگاه را جمع می‌کنم که این بدترین نوع اجرای یک قانون است. دولت باید از مکانیزم‌های تشویقی یا مکانیزم‌های تنبیهی استفاده می‌کرد تا مردم ترغیب و تشویق شوند از کارت‌های شخصی خودشان استفاده کنند. این همان چیزی است که ما در مجلس و کمیسیون انرژی و تلفیق مدنظرمان بود. ابتدا شما می‌توانید رفتار جامعه را تحلیل کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید؛ هر چه استفاده از کارت‌های شخصی افزایش پیدا کند، تحلیل‌ها دقیق‌تر شود. اما وقتی افراد از کارت جایگاه استفاده می‌کنند، نمی‌دانید چه کسی و چگونه در حال استفاده است و تحلیل‌های ما قطعا دقیق نخواهد بود. دلیل دیگر هم بحث جلوگیری از قاچاق است؛ مصوبه مجلس مصوبه دقیقی بود، به شرط اینکه درست اجرا می‌شد. تا امروز آن چه  که اجرا شده فقط از جنس محدودیت بوده و قطعا مورد تایید ما نیست.

دولت در مدیریت فضای روانی که به وجود آمد آن طور که باید و شاید نتوانست با مردم گفتگو کند

 سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که چرا دولت سیزدهم با وجود تمام نقدها به دولت روحانی اما خود در اقناع افکار عمومی ضعیف عمل کرد؟ گفت: من با بخشی از صحبت‌های شما موافق هستم که دولت در مدیریت فضای عمومی نتوانست درست عمل کند. روابط عمومی‌های دولت باید قوی‌تر عمل می کردند و سعی می کردند فضای روانی که ایجاد شده بود را مدیریت کنند، چون خیلی از ازدحام‌هایی که در جایگاه‌ها اتفاق افتاد نتیجه‌ی فضای روانی بود. مردم احساس کردند ممکن است بنزین گران شود و خیلی از مراجعه‌ها به این دلیل بود، این فضا باید مدیریت می‌شد و موافق شما هستم که دولت در مدیریت فضای روانی که به وجود آمد آن طور که باید و شاید نتوانست با مردم گفتگو کند.

 قبل از هر اقدامی باید با مردم به گفتگو نشسته و اقناع سازی شود و واقعیت‌ها را بگوییم

وی ادامه داد: در مورد هر کاری که دامنه آن به تمام جغرافیای کشور باز می‌گردد و بخش اعظمی از کشور را قرار است تحت تأثیر قرار دهد قبل از هر اقدامی باید با مردم به گفت و گو نشسته، اقناع سازی صورت گیرد و واقعیت‌ها گفته شود. اما وقتی این اتفاق نمی‌افتد و یک شبه تصمیم می‌گیرید و نمی‌توانید فضای روانی بعدی را مدیریت کنید، همین اتفاق می‌افتد.

به دولت توصیه می‌کنیم که هر اقدامی می‌خواهند انجام دهند حتما با مشورت مجلس باشد

 نماینده مردم خراسان جنوبی (سربیشه / نهبندان) در خصوص نقش مجلس در این امر اظهار داشت: طبق قانون هدفمندی یارانه ها، دولت اختیار افزایش قیمت دارد، ولی با این حال بهتر است و توصیه نیز می‌کنیم که هر اقدامی می‌خواهند انجام دهند حتما با مشورت مجلس باشد. مجلس و دولت جدا از هم نیستند. همه بخشی از حاکمیت هستیم و این گونه کارهایی که دامنه وسیعی دارد هر چه با مشورت و تعامل بیشتر انجام شود، حتما کارها بهتر می‌تواند پیش برود و تبعات کمتری خواهد داشت. ضمن این که بخشی هم اگر دولت بخواهد بحث افزایش قیمت را در سال آینده داشته باشد منابع جدیدی برایش ایجاد می‌شود که در بودجه نیز باید دیده شود و این جا ما حتما ورود خواهیم کرد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها