۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۲
ماجرای افزایش تعداد نمایندگان مجلس

نمایندگان مجلس با تقاضای مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها موافقت کردند.

ایرنا: نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی با درخواست مسکوت ماندن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها با ۱۳۲ رأی موافق، ۶۴ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

فتح الله توسلی به عنوان نماینده درخواست‌کنندگان مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح مذکور گفت: شرایط زمانی، مکانی و نوع طرح نشان می‌دهد که این طرح پختگی لازم را نداشته و اجرای آن در شرایط فعلی مناسب نیست چرا که افرادی که در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند با توجه به شرایط فعلی نسبت به این موضوع اقدام کرده‌اند و اگر می‌دانستند که حوزه انتخابیه قرار است تفکیک شود تعداد دیگری از نمایندگان در مناطق دیگر ثبت نام می‌کردند لذا اجرای این طرح در شرایط فعلی موجب تضییع حق کاندیداها می‌شود.

نماینده مردم بهار، کبودرآهنگ در مجلس ادامه داد: شورای نگهبان نیز اعلام کرده که حتی در صورت تصویب این طرح در مجلس اجرای آن به دوره اخیر نخواهد رسید و هم اکنون نیز مراحل اجرایی انتخابات آغاز شده و در میانه راه نباید اقدامی کنیم که هم دستگاه نظارتی و هم دستگاه اجرایی با مشکل مواجه شود، ضمن اینکه دولت به عنوان مجری انتخابات مخالف اجرای این طرح در شرایط فعلی است، لذا نباید طرحی که هم حق نمایندگان و مردم را ضایع می‌کند و هم دولت با آن مخالف است را تصویب و اجرایی کنیم.

وی اضافه کرد: نمایندگان برای این طرح زحمات خود ر ا کشیدند اما اکنون شرایط مناسبی برای اجرا نیست.

روح‌اله نجابت در مخالفت با مسکوت ماندن طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها گفت: با اجرایی شدن این طرح ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان اضافه می‌شود لذا فارغ از نگاه بخشی‌نگری باید به این موضوع نگاه ملی داشته باشیم. این موضوع یکی از ظرفیت‌های قانون اساسی است که باید هر ۱۰ سال یکبار اجرایی شود و اگر ایرادی در متن طرح وجود دارد می‌توان در جزییات مورد بررسی قرار گرفته و اصلاح شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ادامه داد: شورای نگهبان نیز اعلام کرده که احتمال اجرای این طرح در این دوره مجلس شورای اسلامی نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها