۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
سقف بنزین زدن در روز کاهش یافت

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران گفت: در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گاها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند.

همایون صالحی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره تغییرات سوخت‌گیری بعد از کاهش سهمیه بنزین با نرخ دوم اظهار داشت: تاکنون مردم بیش از اینکه از کارت شخصی برای دریافت سهمیه آزاد سوخت استفاده کنند از کارت جایگاه‌دار استفاده کرده‌اند، بنابراین کاهش سهمیه از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر تغییری در افزایش و یا کاهش مراجعه برای سوختگیری ایجاد نکرده است.

کاهش سهمیه نرخ آزاد قاچاق را کم می‌کند؟

وی با بیان اینکه طبق برآورد میدانی کاهش سهمیه با نرخ آزاد تاثیری در عرضه، فروش و قاچاق سوخت نداشته، افزود: دلیل آن این است که مردم غالبا از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کردند و از کارت مالک خودرو برای سوخت‌گیری نرخ آزاد کمتر استفاده شده است. 

در همین رابطه بخوانید: وعده رئیسی درباره قیمت بنزین

تعداد کارت جایگاه‌های مرزی کاهش یافته است

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه در حال حاضر در تهران و دیگر شهرها برای هر نازل یک کارت وجود دارد، اما در جایگاه‌های استان‌های مرزی به یک تا دو کارت محدود شده، البته فعلا در مسیر اربعین به دو تا سه کارت افزایش پیدا کرده است. 

سقف سوخت‌گیری در برخی استان‌ها به ۳۰ لیتر رسید

وی گفت: مسئله دیگر این است که در برخی استان‌ها امکان سوخت‌گیری چه سهمیه نرخ اول و چه نرخ دوم به سقف ۳۰ لیتر کاهش یافته که گاها در برخی جایگاه‌ها تراکم ایجاد می‌کند. 

۲۵ درصد نازل‌ها غیرفعالند

صالحی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون قطعات سامانه‌ها وضع اسفناکی به لحاظ استهلاک دارند، یعنی بیش از ۲۵ درصد نازل‌ها به علت اینکه قطعات سامانه هوشمند کهنه و مستعمل هستند و باید تعمیر شوند، غیرفعالند. بنابراین این دو عامل کاهش سقف سوخت‌گیری به ۳۰ لیتر و نازل‌های غیر فعال منجر به تراکم در برخی جایگاه‌ها می‌شود.

برای جلوگیری از قاچاق سراغ خط لوله و لنج برویم

وی تاکید کرد: در هر حال با قاطعیت نمی‌توان گفت که کاهش سهمیه منجر به جلوگیری از قاچاق می‌شود، اگر هم قاچاقی در استان‌های مرزی صورت گیرد محدود است. قاچاق سوخت بنا به گفته مسئولین از جمله فرمانده مرزبانی، ریاست مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مسئولین نظارتی و امنیتی از مبادی دیگری مثل خط لوله و لنج و به مقدار زیاد انجام می‌شود، هرچند ما بشدت مخالف قاچاق سوخت حتی یک سی‌سی و به هر طریق هستیم اما برای جلوگیری از قاچاق از مسیر دیگری باید ورورد کنیم با محدود کردن مردم و جایگاه‌داران این مسئله حل نخواهد شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران یادآور شد: متولیان امر با کاهش سهمیه بدنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق هستند، چون مصرف از تولید پیشی گرفته بنابراین به دنبال راه حلی هستند که به واردات منجر نشود، بنابراین این محدودیت را ایجاد کردند، اما واقعیت اینکه قاچاق از مسیر دیگری انجام می‌شود.

مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز رسید

وی میزان مصرف بنزین را طی ۵ ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: این روزها به خاطر نزدیک شدن به اربعین و تعطیلات شهریور ماه که همیشه مردم بیشتر به مسافرت می‌روند،  مصرف به بالاتر از ۱۱۰ میلیون لیتر رسیده اما قطعا از مهر ماه کاهش پیدا می‌کند.

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    وقتی کار دست اهلش نباشد هر کاری کنید باز هم قاچاق انجام میشود و با این بهانه ها نمی توانید جلوی قاچاق را بگیرید
  • مسعود IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    این هم نتیجه حمایت از بنجل سازان خودرویی ایران!همین امروز هم با تعرفه صفر واردات ماشینهای با کیفیت خارجی آزاد شود دیر است
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    قاچاق و خودشان انجام میدم میندازن گردن مردم...مردم توان زدن ۳۰ لیتر را ندارم چه برسه به قاچاق
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
    تمام بنزین و گازوییل آزاد از مرز سیستان و بلوچستان و هرمزگان قاچاق می شود. هر وانت قاچاق در بلوچستان روزی 1500لیتر را قاچاق کرده و لیتری حداقل 10000 تومان سود و هر راه حداقل15میلیون در یک روز کار می کنند.دولت هم توان مقابله با آنها رانداردو جان صدها انسان را در جاده ها با تصادفات و آتش سوری میگیرن
    • احمد IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
      مسئله قاچاق باید ریشه یابی بشود، ملت رو گرسنه یه لقمه نان کردید پول نفت مملکت خرج ملتهای دیگر میشود اونموقع ملت ایران مقصر هست، باز سهمیه کم میکنید که بنزین بار بزنید تحویل ونزوئلا بدید؟ مگه نفت مملکت ملی نیست؟ کدوم یکی از مردم کشور راضی هستند که اینطوری ازحقشون زده و کف دست ونزوئلا و غیره بذارید؟
  • سیدامین عبادی IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    سلام وقتی ایران خودرو و سایپا سه ماه یکبار چندهزار خودرو میدن بیرون باید هم مصرف بالا بره،بهترین راه حل نوسازی هستش خودروهای شخصی با عمر بیش از ده سال با تسهیلات نوسازی بشن
  • سالار IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    سلام چرا جلو قاچاق گازوییل گرفته نمی شود.بسیاری از رانندگان کامیون گازوییل ارزان را خریداری می کنند و به قیمت بالا قاچاق می کنند.اگر به هر نفر ایرانی سوخت اختصاص دهند و قیمت سوخت آزاد را به فوب خلیج فارس برسانند جلو قاچاق گرفته می شود.چرا رانندگان کامیون گازوییل ارزان فراوان بخرند و قاچاق کنند.
  • ناشناس IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    آقا چرا ذهن مردم رو منحرف مسئله بنزین میکنید؟ جریان 91000 میلیارد فولاد چی شد؟
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    نگران قاچاق هستین؟ فرقش با ارسال سوخت مجانی برای سوریه و لبنان چیه؟
  • فدایی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    چرا کارت سوخت مسافران در سیستان و بلوچستان قطع وغیره فعال است برا ۲۰لیتربنزین درزاهدان سرگردان شدم کدام نامسئولی این تصمیم نابخردانه را گرفته جایگاه داران سهمیه در نظر گرفته شده برای مسافران را به بومی ها میدهند مجبور شدم بنزین ۸۰۰۰ تومان بزنم قاچاق بنزین الی ماشاءالله خیلی راحت میگن بنزین نداریم
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    روزی ۷۵هزارتن نفت مجانی به حزب الاه لبنان بابت چه میدهید آنوقت حق مردم ایران را ًضایع می کنید
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    چه بهانه های مزخرفی ؟! یک بار میگن برای جلوگیری از قاچاق سوخت ؟! یک بار میگن در کشورهای همجوار بنزین گرانتر است ؟! یک بار میگن مصرف بنزین بیش از تولید است ؟! این کلک ها از دولت های قبلی به ارث رسیده و مردم با آن آشنا هستند .سهمیه را کم میکنند و بوسیله رسانه های جاده صاف کن بحث گرانی را پیش می کشند ب

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها