۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
سنگ آهن در افق ۱۴۰۴

به گفته بازچی، طبق آخرین دیتا در سال ۲۰۲۳ رقمی بالغ بر ۲.۸ میلیارد تن سنگ آهن در دنیا تولید شد که در این بخش رشد ۷.۷ درصدی به ثبت رسیده است.

فردای اقتصاد: مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری اعتضاد غدیر معتقد است، ۲ روش کلی برای تولید فولاد نظیر کوره قوس الکتریکی و کوره بلند وجود دارد، در دنیا ۷۱ درصد از روش کوره بلند و ۲۹ درصد از روش قوس الکتریکی برای تولید فولاد استفاده می‌شود.

مژگان بازچی با حضور در برنامه بورسان بیان کرد: بهای تمام شده فولاد از روش کوره قوس الکتریکی که عمدتا بحث سنگ آهن در این بخش پیگیری می‌شود طی سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بهای تمام شده فولاد در نقاط مختلف جهان نسبت به سال‌های قبل روندی رو به رشد را تجربه کرده است.

در برخی از نقاط جهان تولید فولاد به روش کوره بلند بهای تمام شده بیشتری نسبت به کوره قوس الکتریکی داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۶ میلیارد تن سنگ آهن در دنیا تولید شد. ۸۸۰ میلیون تن مربوط به استرالیا، برزیل ۴۱۰ میلیون تن، چین ۳۸۰ میلیون تن و هند ۲۹۰ میلیون تن تولید داشتند. این ۴ کشور در مجموع ۷۵ درصد تولید سنگ آهن در سطح دنیا را در اختیار دارند.

طبق آخرین دیتا در سال ۲۰۲۳ رقمی بالغ بر ۲.۸ میلیارد تن سنگ آهن در دنیا تولید شد که در این بخش رشد ۷.۷ درصدی به ثبت رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: متوسط عیار سنگ آهن در جهان حدود ۶۰ درصد برآورد می‌شود. ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۵ میلیون تن تولید داشت و در رتبه ۸ جهانی قرار گرفت. سنگ آهن ایران دارای عیار بالا و کیفیت مطلوبی است.

وی گفت: عدم سرمایه‌گذاری در بخش سنگ آهن، عدم به روزرسانی و توسعه تکنولوژی در حوزه ماشین آلات، کاهش تدریجی عیار سنگ آهن و... مواردی است که در افق ۱۴۰۴ می‌تواند کشور را در این بخش دچار کسری کند

در برنامه امروز بورسان، علیرضا خان‌محمدی کارشناس صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبدگردان آسمان به ارزیابی تبعات دخالت دولت در بورس پرداخت. در ادامه مژگان بازچی مدیر تحلیل شرکت سرمایه گذاری اعتضاد غدیر آخرین وضعیت زنجیره فولاد - سنگ آهن را بررسی کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار