۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
جان لاک، منادی مدارای مذهبی

چگونه فرزندانمان را تربیت کنیم؟ چه کسی باید بر ما حکومت کند؟ و همینطور اینکه درباره افرادی که عقاید مذهبی متفاوتی با ما دارند، چگونه باید رفتار کنیم؟ این سوالاتی است که جان لاک فیلسوف سیاسی قرن هفدهم انگلستان به آن پاسخ گفته است. پاسخ‌هایی ارزشمند که بر فلسفه‌ی سیاسی اثرگذار بود.

جان لاک، فیلسوف نامدار سده ۱۷ میلادی انگلستان بود. او به عنوان پدر لیبرالیسم کلاسیک شناخته می‌شود. لاک از مهم‌ترین شارحان نظریه قرارداد اجتماعی و پیروان مکتب تجربه‌گرایی است. آثار لاک بر فلسفه سیاسی اثر چشم‌گیری داشته است. او جزو تأثیرگذارترین اندیشمندان عصر روشنگری به شمار می‌آید. از جمله تاثیرات مهم وی را می‌توان در اعلامیه استقلال آمریکا مشاهده کرد. او فرصت این را داشت که همراه اشلی کوپر، لرد شافتسبری شده و این همراهی او را به نوشتن نامه‌ای درباره‌ی مدارای مذهبی ترغیب کرد. او در این نامه بیان کرده بود: «آزادی اعتقاد انسان‌ها حقی نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد.» 

 بسیاری از پژوهشگران مهم‌ترین اثر جان لاک را دو رساله درباره‌ی حکومت می‌دانند. لاک در مقدمه‌ این کتاب نوشته است: « ... و به جهانیان بفهمانم که عشق مردم انگلستان به عدالت و حقوق طبیعی و تلاششان برای حراست از آن‌ها، ملت را در حالی‌که در لبه پرتگاه بردگی و تباهی بود نجات بخشید.»

در ویدئوی کوتاه زیر مختصری از زندگی و اندیشه‌ سیاسی جان لاک معرفی شده است.

منبع: مدرسه‌ زندگی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار