۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
مسیر توسعه صنعت آبزیان در زنجیره سازیست

علی اکبر خدایی با بیان اینکه سرمایه گذاری و توسعه صنعت آبزیان با زنجیره سازی میسر می شود ، گفت : زنجیره سازی از تامین نهاده ها و خوراک تا مزارع پرورش و همچنین شبکه توزیع داخلی و صادرات را شامل می شود و اگرحلقه های مختلف صنعت با یکدیگر در تعامل و هماهنگی باشند می تواند کاهش هزینه تمام شده و قیمت را بدنبال داشته باشد و در نهایت به توسعه صنعت آبزیان منجر میشود.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور تصریح کرد: نهضت زنجیره سازی در صنعت آبزیان آغاز شده و امیدواریم این تلاش ها منجر به نتیجه مطلوب شود و در حد شعار نماند.

وی در خصوص میزان تولیدات انواع آبزیان در کشور اظهارداشت: بر اساس آمار رسمی که سازمان شیلات اعلام کرده میزان تولیدات آبزیان در ایران سالانه یک میلیون و 350 هزار تن است که از این میزان 750 هزار تن از صیادی و 600 هزار تن از طریق آبزی پرورش تولید شده است.

تاکنون حتی یک کیلو ماهی یا میگو به دلیل عدم کیفیت مرجوع نشده

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر سالانه 180 هزار تن انواع آبزی و خوراک آبزیان  به  55 کشور دنیا صادر می شود و از مبادی قانونی و رسمی هیچ مشکلی از بابت کیفیت و سلامت آبزیان ایران نداشته ایم و باید این موضوع را تاکید کنم که مصرف کنندگان آبزیان ایران با خیال راحت آبزیان تولیدی کشور را مصرف کنند.

خدایی ادامه داد: شاید مشکلات و موارد اندکی بوده که آن هم به دلیل مشکلات حاصل از تجارت و اختلاف مالی فیمابین خریدار و فروشنده بوده و حل شده اما قویا اعلام میکنم تاکنون حتی یک مورد شکایت رسمی و یا حتی عودت آبزیان ایرانی نداشتیم، با توجه به اینکه مرجع رسمی تایید کننده سلامت آبزیان سازمان دامپزشکی است علاقمندان میتوانند از این سازمان هم استعلام کنند.

وی افزود : در حال حاضر بیش از  35 هزار تن از انواع آبزیان شامل میگو و ماهیان حرام گوشت به کشور چین صادر و نزدیک به 25 هزار تن آن به روسیه صادر می شود که این دو کشور نیز قوانین سخت گیرانه ای دارند. این را هم اضافه کنم که 99 شرکت فراوری آبزیان ایران مجوز صادرات به  اتحادیه اروپایی را دارند.

در پرورش آبزیان باید منسجم تر عمل کرد

خدایی خاطر نشان کرد: صنعت پرورش آبزیان از پتانسیل خوبی برخوردار است اما در زمینه مدیریت و تدوین استراتژی در این صنعت هنوز دچار ضعف هستیم و سیاست گزاری ها به صورت منسجم و یکپارچه دیده نشده مثلا در پرورش ماهی قزل آلا تلاش و تمهیدات زیادی صورت گرفته ولی با توجه به اینکه کشورمان در منابع آبی با بحران مواجه است بهتر است سیاستگزاری ها به سمت پرورش ماهی هایی نظیر تیلاپیا که در دنیا نیز طرفداران بیشتری دارد و هزینه تمام شده کمتری دارد برویم و یا با مطالعه بیشتر بر روی پرورش و تکثیر آبزیانی برویم که به لحاظ اقتصادی سودآوری بیشتری داشته باشد و به منابع آبی فشار کم تری وارد آورد.

وی افزود: البته مورد دیگری نیز در پرورش انواع آبزیان وجود داشت و اینکه تلاش هایی برای ایجاد مزارع پرورش ماهی در مناطق محروم شد که بهتر است این نوع اقدامات در محل مناسب و با شرایط مطلوبتری  انجام شود تا تحت نظارت دقیقتری باشد و اگر صادراتی نیز صورت می گیرد با کیفیت  باشد و شان برند ایرانی حفظ شود.

ماهی تیلاپیا پر طرفدارترین نوع آبزی در دنیا

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اذهان عمومی نسبت به پرورش ماهی تیلاپیا که قیمت مناسبی دارد مطلوب نیست ، گفت : این نوع ماهی با توجه به مقاومت بالایی که دارد هزینه تکثیر و پرورش کمتر و قیمت مناسبتری دارد و در 144 کشور دنیا در حال پرورش است لذا شاید به لحاظ کیفیت غذایی ، این نوع ماهی نسبت به ماهی هایی نظیر سالمون ضعیف تر باشد اما به هر حال غذای سلامتی و جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است و هرگزاین گونه نیست که مصرف آن منجر به بیماری شود ، لذا به نظر می رسد این نوع خبرها که به عنوان مثال مصرف این نوع ماهی منجر به آلزایمرمیشود ، بیشتر از اینکه از سر دلسوزی باشد ناشی از هیجان و یا بدفهمی است و یا با اهداف خاصی به منظور ممانعت از توسعه صنعت پرورش آبزیان مطرح می شود.

تنها از ده درصد اراضی مستعد کشت میگو در ایران بهره برداری میشود

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در خصوص ظرفیت های موجود در ایران برای پرورش انواع میگو گفت : در حال حاضر بیش از 170 هزار هکتار اراضی مستعد کشت میگو در کشور وجود دارد اما 17 هزار هکتار از آن بهره برداری شده است این بدین معناست که ما از ده درصد ظرفیت خود استفاده می کنیم که می توانیم با مدیریت صحیح و همانطور که تاکید شد از طریق ارتباط موثر زنجیره صنعت آبزیان تولید و اشتغال و درآمد ارزی کشور از طریق صنعت میگو را افزایش دهیم.

چرا کنسرو ماهی تون افزایش قیمت داشت ؟

وی درخصوص افزایش قابل توجه قیمت کنسرو ماهی تون گفت : متاسفانه به دلیل سیاست های سخت گیرانه ای که در صدور مجوز وادات ماهی تون وجود داشت در برهه ای منجر به کمبود ماهی تون و در نهایت افزایش قیمت کنسرو ماهی تون بودیم که خوشبختانه با تلاش هایی که اخیرا در وزارت جهاد شاهد آن بودیم این مشکلات در حال برطرف شدن هستند.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه این اتحادیه شامل تولید کنندگان صنعتی آبزیان و صنابع وابسته اعم از واحدهای فراوری و بسته بندی، خوراک آبزیان و کارخانجات کنسرو ماهی و واردکنندگان و صادرکنندگان آبزیان و محصولات صادراتی نظیر میگو، خاویار و ماهی در قفس می شود و اظهار داشت در حال حاضر بیش از 220 عضو دارد که از سال 1376 تشکیل شده و در سال 1396 نام آن به اتحادیه تولید و تجارت آبزیان تغییر یافته است.شاغلین این صنعت شامل 220 هزار نفر هستند که از این تعداد  140 هزار نفر در بخش صیادی و مابقی در سایر بخش ها فعال هستند و این اتحادیه تلاش دارد تا ازطریق اتصال زنجیره در صنعت آبزیان شرایط مطلوبی را برای مدیریت بهتر بازار و کاهش هزینه و در نهایت کاهش قیمت ها فراهم کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار