چگونه مدیری نباشیم؟

پنج رییسی که هیچکس نمی‌خواهد برایشان کار کند
۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
چگونه مدیری نباشیم؟

هیچکس نمی‌خواهد یک مدیر ترسناک باشد، چه رسد به آنکه برای چنین مدیری کار کند. یک کارشناس هاروارد راهنمای جدیدی را برای شناسایی و اجتناب از چنین مدیرانی ارایه کرده است.

فردای اقتصاد: بیل جورج، یک استاد مدرسه کسب‌وکار هاروارد و مدیرعامل سابق شرکت فناوری پزشکی "مدترونیک"، حدود ۲۰ سال از عمر خود را صرف مطالعه اشتباهات مدیران در محل کار کرده است. او می‌گوید وقتی مدیران چشم‌انداز مسیر درست خود  و اعتقادات قلبی ارزش‌ها و اهداف خود را گم می‌کنند، سرنوشتی محکوم به فنا خواهند داشت.

این مفاهیم به افراد کمک می‌کنند که تصمیمات درست اتخاذ کنند و مدیریت موثری داشته باشند. جورج بر این باور است که گم کردن بینش و چشم‌انداز درستی از ارزش‌ها، هیچ ربطی به هوش افراد ندارد، بلکه وقتی وسوسه‌هایی همچون پول، شهرت و قدرت به سراغتان می‌آید، همه به قیمت اصول اخلاقیتان تمام خواهد شد. جورج به همراه نویسنده دیگری به نام زاک کلیتون در کتابی که به تازگی منتشر کرده‌اند، پنج نوع شخصیتی را در بین رییس‌ها شناسایی کرده است، شخصیت‌هایی که شما هرگز نمی‌خواهید به آن‌ها تبدیل شوید چون به نوعی مسیر درست خود را گم کرده‌اند.  

۱-  وانمودکننده

وانمودکننده نوعی از شخصیت‌ها هستند که به‌طور خستگی ناپذیر برای رسیدن به بالاترین سطح سازمان می‌جنگند و تلاش می‌کنند آن جایگاه را با ایده‌های فریبنده و خوشایند برای خود «بخرند». اما به محض آنکه به آن جایگاه رسیدند، نمی‌دانند چگونه رهبری تیم را بر عهده بگیرند چون فاقد خودآگاهی هستند.

۲- توجیه‌کننده‌ها

توجیه‌کننده‌ها همیشه می‌خواهند طوری ظاهر شوند که گویی همیشه در صدر همه کارهایی که انجام می‌دهند، هستند. آن‌ها همچنین «استاد تکذیب کردن» هستند و به همین دلیل هرگز به آگاه شدن و آموختن از اشتباهات خود تمایلی ندارند. در عوض برای گام‌های اشتباه خود توجیهات عقلانی می‌آورند و دیگران را مورد سرزنش قرار می‌دهند.

۳- جویندگان درخشش

جویندگان درخشش بر پایه میزان پولی که انباشت می‌کنند یا تعریف‌های مثبتی که می‌شنوند یا تعداد عناوین برتری که جمع می‌کنند، ارزش خود را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها شهرت و ثروت شخصی خود را نسبت به بنانهادن سازمانی با ارزش‌های پایدار در اولویت قرار می‌دهند و هرگز با آنچه واقعا دارند راضی نیستند.

۴- انزواطلب‌ها

انزواطلب‌ها را نباید با افراد درونگرا اشتباه گرفت. انزواطلب‌ها از شکل‌گیری روابط نزدیک و شبکه‌های حمایتی اجتناب می‌کنند. آن‌ها گمان می کنند که خودشان به تنهایی می‌توانند همه کار بکنند و اغلب از پذیرش بازخورد یا پیشنهادات کارمندان، اعضای هیات مدیره و مربیان سر باز می‌زنند. در نتیجه آن‌ها مستعد خطا هستند و سازمان خود را برای شکست تنظیم می‌کنند.

۴- شهاب‌سنگ‌ها

 شهاب‌سنگ‌ها کاملا بر جلو رفتن تمرکز دارند. آن‌ها اغلب به سمت‌ها یا اهداف سازمانی بعدی جهش می‌کنند بدون آن‌که برای درس گرفتن از اشتباهاتشان وقت صرف کنند. استراتژی به آن‌ها کمک می‌کند که به سرعت ارتقا یابند اما با این روش برای رهبری تیم مناسب نمی‌شوند. سرنوشت آن‌ها در نهایت به " تصادم و سوختن سریع" ختم خواهد شد.

منبع:سی‌ان‌بی‌سی

نویسنده: آنیکا کیم کنستانتینو

مترجم: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار