۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
دو مطالبه اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای
رییس‌جمهور در گفت‌وگو با الجزیره در سمرفند/ عکس: ایرنا

ابراهیم رییسی، دو موضوع «تضمین» و «حل و فصل موضوعات پادمانی» را دو مطالبه اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای خواند.

فردای اقتصاد: ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره دو موضوع «تضمین» و «حل و فصل موضوعات پادمانی» دو مطالبه اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای خواند.
رییس‌جمهور اضافه کرد که «اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد.» رییسی در ادامه با اشاره به احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا نیز گفت که ایران هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بیند. رییس دولت سیزدهم در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که سیاست خارجی دولت، یک سیاست‌خارجی متوازن است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «ایرنا»، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه «تضمین‌های غرب باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد»، گفت: «شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده و خود به آن اقرار می کند.»
به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات وین و اینکه مذاکرات تا چه اندازه به حصول توافق نزدیک است گفت: «هر توافقی باید با یک تضمین همراه باشد. دلیل مطالبه تضمین نیز این است که طرف‌های ما در توافق، نقض پیمان کردند و حالا به طور طبیعی باید اعتمادی حاصل شود که آنها دوباره نقض پیمان نمی‌کنند؛ پس تضمین ضرورت دارد.»
رییسی ادامه داد: «همچنین رفع تحریم‌ها باید، با حل و فصل موضوعات پادمانی همراه باشد. اگر قرار باشد موضوعات ادعایی که ما معتقدیم سیاسی و بی‌اساس هستند، علیه جمهوری اسلامی باقی بمانند، توافق اثر و فایده‌ای ندارد. چون ممکن است طرف‌های توافق همانگونه که حین مذاکرات به شورای حکام آژانس انرژی اتمی قطعنامه‌ پیشنهاد کردند، با سو استفاده از نفوذ و ارتباطاتی که وجود دارد، دوباره مشکل ایجاد کنند.»
رییسی تاکید کرد: «پس موضوعات پادمانی باید حل و فصل و تمام شود و در رابطه با رفع پایدار و نه موقتی و مقطعی تحریم‌ها، تضمین اطمینان‌بخش داده شود. اگر مسئله پادمانی حل و فصل شود، طبیعتا زمینه توافق وجود دارد. الان هم این آمریکایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند، چون آنها بودند که نقض پیمان کردند. آنها از برجام خارج شدند و الان آنها باید تصمیم بگیرند که به تعهد خودشان پایبند باشند.»
رییس‌جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «چه موضوعاتی مانع از انجام توافق نهایی بین ایران و آمریکاست؟» گفت: «آنچه مانع می‌شود، تعهدی است که آمریکایی‌ها باید بدهند؛ ما موضع‌مان را اعلام کردیم. تیم مذاکره کننده‌ ما همچنان پای میز مذاکره حضور دارد و بارها اعلام کردیم که به یک توافق عادلانه و خوب پایبند خواهیم بود.»
در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار الجزیره از رییس‌جمهور پرسید: «ارائه چه نوع تضمین‌هایی از طرف غربی‌ها در مذاکرات هسته‌ای برای شما قابل قبول است؟» و رییس‌جمهور این‌گونه پاسخ داد: «تضمین‌هایی که غرب اعلام می‌کند باید برای جمهوری اسلامی اطمینان‌بخش باشد. شما باید به جمهوری اسلامی حق بدهید که تضمین بخواهد، چون با کشور یا کشورهایی طرف نیست که به پیمان‌شان عمل کرده باشند، بلکه با آمریکایی طرف هستیم که نقض پیمان کرده است و خودشان هم قبول دارند که نقض پیمان کردند. وقتی خودشان قبول کردند که نقض پیمان کردند، طبیعتا برای اینکه بتوانیم به توافق با آنها به نحوی اطمینان کنیم لازم است که تضمین‌های اطمینان‌بخشی ارائه کنند.»
رییسی درباره مذاکره مستقیم با آمریکا نیز گفت: «ما یک دور مذاکره مستقیم را تجربه کردیم. فایده‌ای بر مذاکره مستقیم مترتب نمانده و ثابت شده که آنها دنبال امتیازگیری‌های بیشتری هستند. ما هیچ‌گونه فایده‌ای برای مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها نمی‌بینیم و نفع ملت خودمان را هم در مذاکره نمی‌بینیم. چرا آمریکایی‌ها تعهدات خود در رابطه با این قرارداد را انجام نمی‌دهند؟ ملت ایران باید ببیند که آیا آنها در گفتار و عمل خود صادق هستند یا باز در میانه مذاکرات به دنبال افزایش و گسترش تحریم‌ها علیه ملت ایران می‌روند! آمریکایی‌ها باید حسن نیت خود را به ایران اثبات کنند.»
رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره «سیاست نگاه به شرق» نیز گفت: «درباره در سیاست خارجی‌ این دولت تعادل و توازن وجود دارد. ما می‌خواهیم با همه کشورها به ویژه کشورهای مستقل، ارتباط داشته باشیم. ما با چین برنامه همکاری ۲۵ ساله داریم و به دنبال اجرای این برنامه هستیم. ارتباط با چین را هم متاثر از ارتباطات دیگر بین‌المللی نمی‌کنیم. ارتباط جمهوری اسلامی ایران با چین از ابتدای پیروزی انقلاب برقرار بوده و رو به گسترش است. با روسیه هم همینطور، یعنی ارتباط وجود داشته و الان هم در حال توسعه است.»
رییسی ادامه داد: «بنای دولت سیزدهم، گسترش روابط با کشورهای دیگر منطقه، به ویژه کشورهای همسایه است و در واقع نگاه متعادل و متوازن را قبول داریم. در این راستا هم با کشورهای همسایه، هم با کشورهای شرقی و هم با آن دسته از کشورهای غربی که نخواهند با روحیه سلطه‌طلبی و استکباری با ما برخورد و دشمنی کنند، می‌توانیم ارتباط برقرار کنیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار