۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
چند خانواده تهرانی متقاضی فرزندخواندگی هستند؟

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران از واگذاری ۹۳ کودک فاقد سرپرست به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی طی سال جاری خبر داد.

فاطمه ارزانیان، با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳۵۰ خانواده در استان تهران متقاضی فرزندخواندگی هستند، گفت: طی سال گذشته ۳۲۸ کودک فاقد سرپرست تحت پوشش مراکز بهزیستی استان تهران، به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شد.

وی با اشاره به وضعیت فرزندخواندگی در استان تهران طی سال ۱۴۰۱ نیز بیان کرد: در سه ماهه اول سال جاری نیز واگذاری ۹۳ کودک به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی صورت گرفت.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به کودکان فاقد سرپرست موثر یا بی‌سرپرستِ دارای معلولیت یا نیازمند درمان نیز که در مراکز بهزیستی به سر می‌برند به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: طی سال گذشته در مجموع ۱۱۰ کودک بیمار به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی واگذار شد که از این تعداد ۱۳ کودک واگذار شده دارای معلولیت، ۷ کودک دارای بیماری خاص و ۹۰ کودک دارای پیگیری درمان بودند.

ارزانیان گفت که این گروه از متقاضیان به صورت خارج از نوبت به درخواست‌شان رسیدگی می‌شود.

چه کسانی می‌توانند حضانت کودکان بی‌سرپرست را بر عهده بگیرند؟

در حال حاضر، فرزندخواندگی در ایران طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست مصوب سال ۱۳۹۲ انجام می‌شود. در این قانون، امور مربوط به سرپرستی این کودکان به سازمان بهزیستی کشور واگذار شده است.

مطابق ماده ۵ این قانون، ۳ دسته از افراد می‌توانند سرپرستی چنین کودکانی را بر عهده بگیرند. این افراد به‌ترتیب اولویتی که در تبصره ۳ این ماده مشخص شده است، عبارت‌اند از:

زن و شوهری که حداقل ۵ سال از ازدواجشان گذشته است و هنوز صاحب فرزندی نشده‌اند. سن یکی از این دو یا هر دوی آنها باید از ۳۰ سال بیشتر باشد.
دختران و زنان مجرد که حداقل ۳۰ سال سن دارند؛

والدین دارای فرزند که حداقل سن یکی از آنها بیش از ۳۰ سال است.

بر این اساس، فقط مردان ایرانی که همسری ایرانی یا همسری با تابعیت خارجی دارند می‌توانند حضانت کودکان را به‌ عهده بگیرند. به‌ عبارت دیگر، زنانی که همسری با تابعیت خارجی دارند نمی‌توانند تقاضای سرپرستی بکنند.

شرایط فرزند خواندگی برای مردان مجرد هنوز فراهم نشده است و این افراد فقط می‌توانند حامی کودکان بی‌سرپرست بشوند و در فواصل معینی برای دیدار با آنها به مراکز مذکور مراجعه کنند.

همان‌طور که گفتیم، فقط زنان مجرد می‌توانند کودکان بی‌سرپرست را به فرزندی بپذیرند. شرایط فرزند خواندگی برای زنان مجرد با شرایط افراد متأهل تقریبا یکسان است. در ادامه، شرایط اختصاصی مادران مجرد را معرفی می‌کنیم.

منبع: ایسنا-چطور

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار