۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
هفته سخت بازار سهام+ پیش‌بینی بورس فردا

شاخص کل بورس تهران معاملات هفته گذشته را با افت ۲/۸ درصدی به پایان رساند.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان نخستین هفته معاملاتی بهمن ماه با افت بیش از ۶۲ هزار و ۴۰۰ واحدی تا سطح ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار واحدی نزول پیدا کرد. همزمان با کاهش ۲.۸ واحدی نماگر اصلی بازار سهام، معیار هم وزن افت به مراتب بیشتری را تجربه کرد به نحوی که این شاخص سهامی با نزول ۴.۵ درصدی به داد و ستدهای خود در این هفته معاملاتی پایان داد. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) در مقیاس میانگین هفته معاملاتی نیز نسبت به چند وقت اخیر کاهش معنادارای را تجربه کرد، این معیار بورسی در پی کاهش تحرک معامله‌گران سطح ۴ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومانی را نشان می‌دهد. در این میان رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۸۳ میلیارد تومان منابع سرمایه‌گذاران خرد از گردونه معاملات بازار سهام خارج شد. ۷۴۲ میلیارد تومان هم میزان ورود پولی است که از سوی سهامداران خرد به صندوق‌های درآمد ثابت تزریق شد. حال کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی متغیرهای اثرگذار، از روند معاملاتی هفته آینده بورس تهران می‌گویند.

تشدید ریسک بورس؟

محمد تبرائی تحلیلگر بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت متغیرهای اثرگذار در روند معاملاتی بازار سهام گفت: بازار سهام در حالی کار خود را در این هفته معاملاتی پایان داد که انتشار دستورالعمل جدید شرکت‌های پالایشی در ابتدای هفته و تبعات کاهش سود دلاری این شرکت‌ها، مهم‌ترین رخداد بازار و علت اصلی ایجاد فشار فروش بر کلیت صنایع بود. اگرچه این دستورالعمل می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۴ ابهام‌های مربوط به فرمول‌های قیمت‌گذاری و در نتیجه پیش‌بینی‌پذیر بودن این صنعت را تا حدودی بهبود دهد، اما سرمایه‌گذاران همچنان وضع قوانین و بخشنامه‌های ناگهانی که می‌تواند سود صنایع مختلف را تحت تأثیر قرار دهد، به عنوان یک ریسک مهم تلقی می‌کنند.

وی افزود: یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند در این مواقع به سرمایه‌گذاران خرد کمک کند، چینش پرتفویی از سهم‌ها (بر اساس سطح ریسک‌پذیری افراد) است که دولت کم‌ترین میزان دخالت در نرخ‌گذاری آن‌ها را دارد. علاوه بر این، کنترل هیجانات در معاملات و پرهیز از فروش‌ سهم‌هایی که از سودآوری و نسبت پی بر ای مناسبی برخوردار هستند، همچنان مطمئن‌ترین راه دوری از نوسانات روزانه بازار است.

به باور این کارشناس بازار سرمایه این روزها بازار دلار و طلا نیز مجددا داغ شده است. واکنش مردم به انتظارات تورمی و از دست رفتن ارزش پول ملی از یکسو و سیاست‌های تکراری و محدود کننده بانک مرکزی که نتیجه شکست خورده آن در گذشته نیز تجربه شده است از سوی دیگر باعث تشدید اوضاع شده و دلار بازار آزاد را به فراتر از ۵۵ هزار تومان رسانده است.

تبرائی بیان کرد: بخشنامه بانک مرکزی در خصوص محدودیت بانک‌ها در صدور گواهی سکه، راه‌اندازی مرکز مبادله طلا در حالی که ساز و کار بورس کالا با شفافیت مناسبی پیش از این نیز وجود داشت و همچنین ایجاد محدودیت یک درصدی دامنه نوسان خرید و فروش گواهی سکه در بورس کالا همگی حکایت از سیگنال‌های منفی است که بانک مرکزی به بازار می‌دهد. از رفتارهای بانک مرکزی اینطور می‌توان برداشت کرد که سیاست‌گذار پولی رشد دلار و طلا را عامل تورم می‌داند و می‌خواهد سمت تقاضا را با هر حالتی کنترل کند، اما واقعیت این است که نباید جای علت و معلول را عوض کرد و ریشه‌های تورم را باید در جای دیگری جستجو کرد؛ ایجاد محدودیت در این بازارها همواره سرمایه‌گذاران را حریص‌تر می‌کند و تبعات منفی به همراه دارد.

وی معتقد است، اگرچه هفته گذشته شرایط نامطلوبی را در بازار گذراندیم، اما انتهای هفته با حمایت‌های نسبی و رشد دلار، شاهد شرایط متعادل‌تری در بازار بودیم. صندوق‌های اهرمی نیز به عنوان دماسنجی از بازار، در انتهای معاملات با تقاضای مناسبی همراه شدند. مادامی که ارزش معاملات خرد در محدوده فعلی نوسان داشته باشد و محرک مثبت با اهمیتی نیز وجود نداشته باشد، نمی‌توان انتظار شکل‌گیری گام‌های صعودی پر قدرتی را داشت؛ اما باید به این موضوع توجه داشت که جریان پول زمانی که بازارهای موازی را اشباع ارزیابی کند، مجددا به سراغ بازار سهام نیز خواهد آمد.

اقداماتی به زیان بازار سهام

علیرضا خان محمدی کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت فعلی و چشم انداز آتی معاملات بازار سهام عنوان کرد: بازار سرمایه در روزهای اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی رو به رو بود از سایه ریسک جنگ در سطح منطقه گرفته تا رویدادهای داخلی.

وی با اشاره به مصوبات و ابلاغ‌های یک شبه که ضربات بعضا جبران‌ناپذیر و تبعات دردناک برای فعالین بازار داشت عنوان کرد: نتیجه ضربه‌ای که دولت به پالایشی‌ها با یک مصوبه زد در واقع ۳۸ همت زیان بوده و کرک اسپردها در برخی از شرکت ها تا ۸۰ درصد کاهش داشت.

در حوزه بازار طلا و بورس کالا نیز مصوبه بانک مرکزی و  رویکرد کاهش دامنه نوسان (مثبت و منفی یک درصد) منتشر شد که به نوعی حقیقی‌ها را از فعالیت در این بخش منع کرد. پیامد این رویداد در افسار گسیختگی بازار آزاد و فرار از بازار شفاف بورس کالا نمایان شد. به نظر می‌رسد که سکوت سازمان بورس مهر تایید به این موانع و درستکاری‌ها می‌زند.

خان محمدی تصریح کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها، مالیات شرکت‌های بازار سرمایه، اتفاقات مثبت در کلیات بودجه و نرخ دلار نیمایی موارد حائز اهمیت بوده که مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد.

 این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، عامل اصلی و محرک بازار گزارش‌هایی است که روانه کدال می‌شود. به نظر می‌رسد شرکت‌های زیادی سودها و فروش مطلوبی به ثبت رسانده‌اند. منفی‌های دی و بهمن در هر سال به دلایل مخلفت تکرار می‌شود و دیر یا زود با فروکش کردن تاثیر اخبار منفی و هیجانات، پول‌ها به بازار سهام برمی‌گردد و تاریخ ثابت خواهد کرد که بازنده بازار چه کسانی خواهند بود.                                                                                 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار