۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
تمرکز سرمایه گذاری های "وغدیر" در صنعت شیمیایی

"وغدیر"با سرمایه‌ای معادل ۷۲ هزار میلیارد ریال در میان شرکت‌های چندرشته‌ای حاضر در بورس از لحاظ ارزش بازار پس از «شستا» و «وامید» در رتبه سوم قرار دارد.

فردای اقتصاد: شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال ۱۳۷۰ با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال و مالکیت بانک صادرات ایران تأسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۸۷ توسط سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح خریداری شد. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر هم‌اکنون مالکیت ۱۳۰ شرکت را در اختیار دارد که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند. در حال حاضر این شرکت با سرمایه‌ای معادل ۷۲ هزار میلیارد ریال در میان شرکت‌های چندرشته‌ای حاضر در بورس از لحاظ ارزش بازار پس از «شستا» و «وامید» در رتبه سوم قرار دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به‌عنوان یکی از 5 شرکت سرمایه‌گذاری چندرشته‌ای صنعتی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع و معادن و فلزات اساسی، برق و انرژی، سیمان و صنایع وابسته، واسطه‌گری‌های مالی و… فعالیت دارد. عمده فعالیت «وغدیر» در حوزه محصولات شیمیایی و استخراج کانه‌های فلزی است به طوری که طبق آخرین گزارش‌های شرکت برای مرداد 1401 چیزی حدود 95 درصد از سرمایه‌گذاری‌های این شرکت به حوزه محصولات شیمیایی اختصاص دارد.

در راس سهامداران عمده سرمایه‌گذاری غدیر صندوق‌های بازنشستگی قرار دارند که بخش قابل توجهی از سهام این شرکت را در اختیار خود قرار داده‌اند به طوری که نزدیک به ۴۰ درصد از سهام «وغدیر» در اختیار صندوق بازنشستگی بانک‌ها و صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح است. در جدول زیر تعداد و درصد سهام سهامداران بالای چهار درصد نماد «وغدیر» نمایش داده شده است.

تمرکز سرمایه گذاری های "وغدیر" در صنعت شیمیایی

پرتفوی بورسی «وغدیر»

از آنجا که «وغدیر» به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند، پرتفوی بورسی و غیربورسی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سنجه‌ای برای ارزندگی شرکت باشد. با نگاهی به پرتفوی بورسی این شرکت مشخص است که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که عمده آن در صنعت شیمیایی انجام می‌شود وجود دارد که تاییدی بر اهمیت و ارزندگی این شرکت است. عمده پرتفوی بورسی این شرکت را از لحاظ ارزش بازار، گروه نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» به خود اختصاص داده است که طبق آخرین گزارش شرکت در مرداد ماه سال جاری، «پارسان» با ارزشی بالغ بر 83هزار و 648 میلیارد تومان، نزدیک به 76 درصد از کل ارزش پرتفوی بورسی «وغدیر» را شامل می‌شود. در رتبه بعدی پتروشیمی پارس قرار دارد که ارزشی بالغ بر 20هزار و 432 میلیارد تومان داشته و بیش از 18 درصد از کل پرتفوی بورسی وغدیر را به خود اختصاص می‌دهد. در رتبه‌های بعدی نیز نمادهای «سغدیر»، «سپیدما»، «وبشهر»، «کگهر»، «اعتماد»، «ثاخت» و... قرار دارند. با تجمیع ارزش بازار تمامی شرکت‌ها مشخص است که ارزش پرتفوی بورسی این شرکت به حدود 110هزار و 485 میلیارد تومان می‌رسد.

تمرکز سرمایه گذاری های "وغدیر" در صنعت شیمیایی

پرتفوی غیربورسی «وغدیر»

نگاهی به پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر نشان می‌دهد که این شرکت سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز در خارج از بازار سرمایه انجام داده است. «وغدیر»  در پرتفوی غیربورسی خود بالغ بر 62 سرمایه‌گذاری دارد که از این تعداد، 6 شرکت بیشترین سهم را در این سبدسرمایه‌گذاری دارند. در رتبه اول این لیست شرکت بین‌المللی توسعه معادن غدیر قرار دارد که 23 درصد از بهای تمام شده «وغدیر» را در بخش پرتفوی غیر بورسی به خود اختصاص داده است. در رتبه‌های بعدی نیز گسترش صنعت نوین ایرانیان با سهم 20 درصدی، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با 17 درصد، صندوق با درآمد ثابت کاردان با 16 درصد، سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر با 14 درصد و صنعتی و بازرگانی غدیر با سهم 10 درصدی قرار دارند.

از آنجا که این شرکت‌ها در بورس تهران حضور ندارند و ارزش آن‌ها به طور واضحی مشخص نیست، هر تحلیلگر بر اساس روش‌های موجود که اغلب مقایسه با شرکت‌های مشابه در بورس است، به ارزشگذاری این شرکت‌ها می‌پردازد. به هرحال طبق آخرین تحلیل‌های صورت گرفته، ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت چیزی حدود 76270 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

بنابراین تجمیع ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی «وغدیر» نشان از ارزش 186755 میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری‌های این شرکت دارد.

تمرکز سرمایه گذاری های "وغدیر" در صنعت شیمیایی

محاسبه NAV سرمایه‌گذاری غدیر

اکنون با توجه به داشتن ارزش سرمایه‌گذاری‌های شرکت و همچنین حقوق صاحبان سهام براساس آخرین صورت‌های مالی شرکت برای فصل بهار 1401، می‌توان به محاسبه ارزش خالص دارایی‌های «وغدیر» پرداخت. طبق آخرین گزارش شرکت، حقوق صاحبان سهام عددی بالغ بر 16هزار 882 میلیارد تومان است. بنابراین با جمع ارزش کل پرتفوی سرمایه‌گذاری «وغدیر» با حقوق صاحبان سهم، ارزش خالص دارایی‌ها به عدد حدود 203637 میلیارد تومان می‌رسد. از آنجا که ارزش بازار روز این شرکت درحال حاضر حوالی 99هزار و 216 میلیارد تومان است، نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی (P/NAV) این نماد برابر می‌شود با 48.7 درصد. به طور کلی فرمول مشخصی برای ارزندگی براساس P/NAV وجود ندارد اما معمولا این نسبت حوالی 60 تا 70 درصد در نوسان است بنابراین می‌توان احتمال داد که قیمت سهام این شرکت به مرور افزایش یابد.

تمرکز سرمایه گذاری های "وغدیر" در صنعت شیمیایی

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار