غول انرژی که از پا درآمد

داستان افول برند مشهور انرون چیست؟
۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
غول انرژی که از پا درآمد

تاریخ، شاهد افول برندهای مشهور بسیاری بوده و حوزه انرژی هم از این داستان مستثنی نبوده است. شرکت انرون، غول انرژی جهان برای همیشه به خواب رفته است.

فردای اقتصاد: انرون (Enron) یک شرکت انرژی آمریکایی مستقر در هیوستون تگزاس بود که در سال ۱۹۸۵ توسط کنت لای و با ادغام دو شرکت به نام‌های "هیوستون نچرال‌گس" و "اینترنورث" تشکیل شد. 

زمینه فعالیت این شرکت، حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شد از تولید برق و گاز طبیعی گرفته تا انتقال نفت خام و ال‌ان‌جی، تولید محصولات پتروشیمی، کاغذ و خمیرکاغذ، مبادله کالاها و محموله‌های اقتصادی.

این شرکت خیلی زود توانست چنان رشد کند که تعداد کارمندانش در سال 2001 به حدود 21 هزار نفر برسد. نشریه فورچون از سال 1996 تا 2000 هر ساله شرکت انرون را به عنوان نوآورترین شرکت آمریکا معرفی کرده بود چون به خاطر نوآوری‌های مالی و ارایه الگوهای سرمایه‌گذاری خاص‌اش به شهرت رسیده بود.

در حالی‌که در سال مالی ۲۰۰۰ میلادی درآمد آن بیش از ۱۰۱ میلیارد دلار برآورد شده بود، در سال ۲۰۰۱ در یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای مالی ایالات متحده، ورشکسته اعلام شد.

علت ورشکستگی این شرکت اما فرآیندهای خاص حسابداری آن عنوان شد. در واقع این شرکت هزینه‌های خود را کمتر و سودآوری خود را بیشتر از میزان واقعی نشان می‌داد. و به این ترتیب به عنوان هفتمین شرکت بزرگ آمریکا شناخته شد در نتیجه روابط بسیار نزدیکی با سیاستمداران آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان برقرار کرد.

در سال ۲۰۰۱ اما همزمان با افشای روش‌های غیراخلاقی در ارائه‌ی صورت‌های مالی، سهام این شرکت خیلی زود به ۴ درصد میزان پیشین خود کاهش یافت و از ۸۵ دلار به ۳۰ سنت افت کرد. با سقوط مالی و اقتصادی این شرکت، پرده از فسادهای سیاسی‌اش هم برداشته شد و پای بسیاری از سیاستمداران به پرونده آن باز شد و معلوم شد که انرون رشوه‌های زیادی به سیاستمداران پرداخته بود. از سوی دیگر به این دلیل که مردم عادی زیادی در آمریکا به واسطه صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامدار انرون بودند، ورشکستگی این شرکت به بحرانی در سطح کل جامعه آمریکا تبدیل شد.

طی این بحران اندروفستو مدیر ارشد مالی انرون به اتهام دور زدن سیستم مالی و اقتصادی آمریکا محاکمه و تا پایان سال 2011 زندانی بود.

پس از آن، داستان انرون به عنوان یک مطالعه‌ی موردی در بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار مورد بررسی قرار گرفت و باعث شد موضوع اخلاق‌مداری شرکت‌ها با جدیت بیشتری بررسی و تدریس شود.

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار