۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
راه نجات صنعت بانکداری چیست؟ 

برنامه شمارش معکوس روز دوشنبه همراه با احسان راکعی، کارشناس مسائل پولی و بانکی به وضعیت سلامت صنعت بانکداری در کشور پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس روز دوشنبه همراه با احسان راکعی، کارشناس مسائل پولی و بانکی به وضعیت سلامت صنعت بانکداری در کشور پرداخته شد. وی اعتقاد دارد که اکثر بانک‌های کشور در مسیر نادرستی قدم گذاشته‌اند و اغلب از روند بانکداری صحیح خارج شده‌اند. راکعی همچنین معتقد بود که در زمان تحلیل صورت‌های مالی بانک‌ها باید بیش از هر چیزی به این موضوع دقت کرد که وضعیت نقدینگی و جریان وجوه نقد آن‌ها به چه شکلی است و آیا از کیفیت مطلوبی برخوردار است یا خیر. در بسیاری از بانک‌ها دلیل اصلی سودآوری و یا بهبود نسبت‌های مالی، روند رو به رشد عملیات بانکداری نیست و در موارد زیادی شاهد تخلف آن‌ها در وضعیت تسهیلات‌دهی و... هستیم. 

ارزیابی وضعیت سلامت بانک‌های کشور

احسان راکعی درباره وضعیت سلامت بانکداری کشور عنوان کرد: با توجه به انتشار صورت‌های مالی حسابرسی‌شده اکثر بانک‌ها در ۲ ماه اخیر، برخلاف سودآوری در صورت‌های مالی ولی سود شناسایی شده از کیفیت لازم برخوردار نیست چراکه در صنعت بانکداری کمبود نقدینگی مسئله اصلی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهامداران این صنعت باید به صورت‌های جریان وجوه نقد توجه لازم را داشته باشند؛ در اکثر بانک‌ها صورت‌های سود و زیان و جریان وجوه نقد هماهنگی لازم را ندارند و بانک‌ها عمده درآمد خود را از تسهیلات و سرمایه‌گذاری ها به صورت تعهدی شناسایی می‌کنند که حاکی از مشکل نقدینگی بانک‌هاست و استقراض از بانک مرکزی و رشد پایه پولی را به همراه دارد.
این کارشناس مسائل پولی و بانکی تاکید کرد: سیستم بانکداری ایران از استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارد. در سیستم‌های بانکی استاندارد بر خلاف ایران عمده درآمدها از امهال (مهلت دادن به بدهکار جهت بازپرداخت بدهی‌های معوقه) نیست. سیستم ذخیره‌گیری بانک‌ها در ایران ایرادات کلی دارد و این موضوع باعث برآورد سودهای بیش از حد توسط بانک‌ها می‌شود. همچنین تورم در بسیاری از موارد تورم از طریق تسعیر ارز درآمدها به سودآوری بانک‌ها کمک شایانی کرده است. 

کدام بانک‌های کشور سالم‌تر کار می‌کنند؟

احسان راکعی تاکید کرد: در نظام بانکداری فعال کشور، تعداد بانک‌هایی که در چارچوب استاندارد کار می‌کنند اندک است، اما در این بین بانک خاورمیانه و برخی بانک‌های قرض‌الحسنه با شفافیت بیش‌تری کار کرده و شرایط بهتری دارند. این بانک‌ها از سیستم اعتبارسنجی خوبی برخوردار بوده و برخلاف سایر بانک‌های خصولتی از بنگاه‌داری فاصله گرفته‌اند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: منظور از بنگاه‌داری فقط شرکت‌داری نیست و در مورادی بانک‌ها تسهیلات را به سهامداران و شرکت‌های زیرمجموعه اعطا می‌کنند. در عین حال این نکته حائز اهمیت است که در اکثر بانک‌های کشور عمده سودآوری ناشی از تسعیر ارز از تسهیلات غیرجاری است که از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ سود با کیفیت سودی است که ناشی از ورود جریان نقد به بانک است که در نظام بانکداری کشور این موضوع کمتر دیده می‌شود. 

تاثیر برجام بر صنعت بانکداری 

در این روزها با اخبار برجامی یکی از صنایعی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد صنعت بانک است و تحلیلگران وزن زیادی را برای برجام قائل می‌شوند، احسان راکعی در پاسخ به این سوال که تاثیر برجام بر این صنعت تا چه اندازه جدی است، عنوان کرد: موضوع برجام به دلیل تسهیل مبادلات بین‌المللی می‌تواند اثرات مفیدی بر بهبود عملکرد بانک‌ها داشته باشد. بخش دیگری که نظام بانکداری از آن متاثر خواهد شد درآمدهای کارمزدی است اما موضوعاتی که درباره افزایش سودآوری بانک‌ها از طریق آزادسازی دارایی‌های ارزی مطرح می‌شود بیشتر از جنس تورم بوده و نقش مهمی در بهبود کارایی نظام بانکی نخواهد داشت.
این کارشناس تاکید کرد: از طرفی با احیای برجام و کاهش نسبی تورم، سود تسعیر ارز به عنوان یکی از ارکان اصلی سودسازی بانک‌ها در صورت‌های مالی کاهش یافته و بخش عمده‌ درآمد بانک‌ها به سمت درآمدهای کارمزدی خواهد رفت و از نقش پررنگی که صرافی‌ها در سال‌های گذشته در این مبحث داشته‌اند کاسته شده و درآمدهای باکیفیت بانک‌ها افزایش می‌یابد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار