۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش به دلیل رتبه‌ بندی معلمان

کارشناس حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه مدیران راهبردی و خلاق باید جایگزین مدیران سیاسی شوند، گفت: در سال‌های اخیر موضوع رتبه‌بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

معصومه بیات، کارشناس تعلیم و تربیت اظهار کرد: در سال‌های اخیر موضوع رتبه بندی معلمان بهانه‌ای برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش شده است.

رتبه‌ بندی معلمان؛ چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش

وی ادامه داد: هنگامی که بحث از استیضاح وزیر آموزش و پرورش به میان می‌آید اولین مسأله‌ای که به ذهن هر کارشناس خبره‌ای در این عرصه خطور می‌کند، گستردگی و عریض و طویل بودن این مجموعه است و رتبه‌بندی معلمان تنها یکی از چندین چالش اساسی وزارت آموزش و پرورش است و دلیل خودنمایی و اولویت قرار گرفتن آن، گره خوردن به  مسأله معیشت و سطح زندگی معلمان است. 

بیات افزود: باید بپذیریم برای اینکه وضعیت نابسامان وزارت آموزش و پرورش رو به بهبود برود و این امور تا حدودی حل و فصل شوند، چاره‌ای نیست جز آنکه تصمیم‌گیری در سطح کلان و نحوه اجرایی کردن آن را به مدیران توانمند و کاردان برخاسته از بدنه آموزش و پرورش محول کرد اما همیشه باید نیم نگاهی هم به نیروی انسانی کارآمد و باسواد از ارگان‌های مختلف هم داشت.

وزارت آموزش و پرورش دغدغه هیچ دولتی نبوده است

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است وزارت آموزش و پرورش دغدغه هیچ دولتی نبوده است و نتوانستند آموزش و پرورش را به دغدغه حاکمیتی و حکومتی تبدیل کنند، گفت: با وضعیت امروز آموزش و پرورش حتی اگر پنج وزیر توانمند و با برنامه آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته دنیا را نیز به کار بگیریم اوضاع به راحتی بهبود نخواهد یافت.

این کارشناس تعلیم و تربیت خطاب به نمایندگان مجلس و معلمان مطالبه‌گر تشکل‌های سیاسی و صنفی وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: اگر تمایل دارید و در تلاش هستید که وضعیت آموزش و پرورش در حوزه ستاد و صف و بدنه، رنگ و روی بهبود به خود ببیند، تمرکز خود را در «حوزه نظارت» افزایش دهید و آموزش و پرورش را از آفت بزرگ «سیاسی کاری» دور نگهدارید و در امور و مقام نظارت تلاش کنید تا مدیران راهبردی و خلاق جایگزین مدیران سیاسی شوند.

وی اضافه کرد: باید تلاش شود تا آموزش و پرورش از آمار سازی‌های دور از واقع بر حذر باشد و کیفیت بر کمیت ترجیح داده شود و از آمار به نفع تربیت استفاده کنید نه آمار سازی بر نفع شخصیت؛ همچنین باید تلاش شود برای بهبود اوضاع اقتصادی آموزش و پرورش از ظرفیت و توان اقتصاددانان ملی و بین المللی بهره ببریم تا راهکاری برای برطرف کرن کسری بودجه آموزش و پرورش ارائه داده شود.

بیات ادامه داد: باید تلاش شود با کمک سازمان اداری و استخدامی، ساختار فربه وزارت آموزش و پرورش به ساختار چابک تبدیل شود همچنین تلاش شود که یکی از اهداف سند تحول بنیادین به نام مدرسه محوری اجرایی شود چرا که مدرسه یک سازمان مستقل است و شورای مدرسه، خود شعور برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های اجرایی بدون ساختارهای واسط را دارد.

وی تصریح کرد: هر فردی حتی اگر قویترین و کارآمدترین نیز باشد تا وضع بر این منوال باشد تغییری رخ نخواهد داد و وزارت آموزش و پرورش نیازمند جراحی عمیق در  کلینیک فوق تخصصی است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین قدرتی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    وقتی وزیر سیاسی انتخاب میشود و رابطه اداری عمودی و از بالا به پایین در دستگاه عریض و طویل آموزش و پرورش حاکم است اگر مدیران خلاق و متعهد هم انتخاب شوند اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چون رابطه ای که تعریف شده از بالا به پایین است وعملا بخشنامه ها و آیین نامه های وزیر سیاسی خلاقیت و ابتکار عمل را از مدیران خلاق خواهد گرفت پس بهتر است آب از سرچشمه زلال شود
  • محمدرضا IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    سلام اولا کهواقعا ضعیف ترین فردی که میشد تو ایران پیدا کرد و وزارت آموزش و پرورش را بهش سپرد همین فرد فعلی هست، واقعا رزومه کاریش رو باید برا همه بازگو کنن، ولی یه موضوع مهم اینه که کلا این نظام نمی خواد فرهنگیان رو تقویت کنه و باید همیشه سرشون به گریبونشون بند باشه و فقط به فکر سیر کردن شکم زن و بچشون باشن واز طرفی اصل اینه که آموزش کلاسیک و نوین باید رو به ضعف بده تا هدف اصلی نمایان بشه...
  • حسین IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    تنها دوای درد رتبه بندی و فرهنگیان عزل و استیضاح این وزیر میباشد چون اصلا شفاف نیست و خیلی مرموز رفتار میکنه
  • زهرا GB ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    متاسفانه وزیر آموزش و پرورش صرفه نظر از رتبه بندی معلمان در بسیاری از موارد نمی تواند شفاف سازی کند و مرتب روی اعصاب و روان است و بسیار ضعیف و ناتوان است و فقط وعده و وعید می دهد.
  • عباس IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    با توکل به خداوند متعال انشا الله که وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود.
  • محمد IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    سلام قبل از اینکه وزیز آموزش و پرورش استیضاح شود بهتر است استعفا دهد.
  • فریدون IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    سلام جنا ب نوری در قد و قواره وزارتخانه آموزش و پرورش نمی باشد.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها