۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
تفسیر قالیباف از جنس اعتراضات

رییس مجلس: نکته مهم این بود کهاعتراضات، اعتراض اصلاح‌خواهانه بود نه اعتراض براندازانه.

فردای اقتصاد: ناآرامی‌ها و اعتراضات اخیر مردم، مجلس را به جلسه غیر علنی کشاند. نخستین جلسه مجلس پس از یک هفته تعطیلی صبح یکشنبه دهم مهر ماه به شکل غیرعلنی تشکیل شد. نه تنها احمد وحیدی وزیرکشور و چند نفر از مسئولان کشوری و لشکری برای پاسخ گویی درباره تعداد بازداشت و کشته شدگان به صحن فراخوانده شدند بلکه عصر یکشنبه، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم از وزرای کشور، اطلاعات و سه مسئول دیگر دعوت کرد تا برای اعلام جزییات بیشتر و بررسی ابعاد اعتراضات مردم به جلسه این کمیسیون بیایند. فضای مجلس صبح امروز، متاثر از ناآرامی‌های اخیر، اقدامات نیروی انتظامی و چگونگی مواجهه گشت ارشاد با مردم بود. اگر چه قالیباف رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در مجلس وعده داد که تغییر شیوه اجرای گشت‌های امنیت اخلاقی را پیگیری می‌کند اما برآیند جلسه غیر علنی مجلس و نطق پیش از دستور قالیباف رئیس مجلس چیزی جز قرائت بیانیه۲۳۳ نماینده مجلس برای تشکر از برخورد قاطعانه نیروی انتظامی با اعتراض‌کنندگان نبود.
«اعتراض اصلاح‌خواهانه، به تغییر تصمیم‌ها منجر می‌شود.» این جمله طلایی را رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود عنوان و اعلام کرد که در همین چند وقت اخیر چه در فضای مجازی و چه در فضای عمومی، اعتراضات زیادی داشتیم که برخی از اعتراضات به حق، در فضای مجازی باعث اصلاح تصمیم‌ها شد همچنین اعتراضاتی مثل اعتراضات معلمان و بازنشستگان تامین اجتماعی مواردی است که در این مدت وجود داشت که پشتوانه تصمیمات مجلس شد و بخش مهمی از مطالبه آنان به نتیجه نیز رسید.

وی تاکید کرده است که نکته مهم این بود که آن اعتراضات، اعتراض اصلاح خواهانه بود نه اعتراض براندازانه و هدف واقعی همه این اعتراض‌ها اصلاح امور یا مطالبه هدف خاصی بود. اما مسئولان امنیتی کشور باید مقتدرانه با همه کسانی که مخلّ امنیت مردم هستند برخورد کنند.

قالیباف، البته چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی را نخستین مسئله در وقایع و اتفاقات تلخ اخیر عنوان کرده و گفته است که موضوع چرایی و چگونگی جان باختن خانم امینی باید با جدیت پیگیری و نتیجه به صورت رسمی اعلام شود و با هر قصور و تقصیر احتمالی به تناسب خطا و بدون هیچ اغماضی، برخورد شود. توطئه‌های دشمن باعث نمی‌شود ما وظایفمان را نسبت به شهروندانمان فراموش کنیم.

به گفته قالیباف بسیاری از کسانی که در ابتدا چه نسبت به جان باختن خانم امینی و چه نسبت به گشت امنیت اخلاقی انتقاد کردند، هدف براندازانه نداشتند و مخالف اغتشاشات و اقدامات ضد امنیتی هم بودند اما دیدیم، خارج نشینانی که هیچ تعلق مادی و معنوی به ایران عزیزمان ندارند، با خوشحالی برای خانم امینی اشک تمساح ریختند و علیه امنیت مردم با هدف براندازی نظام، دست به تحریک و عملیات برای آشوب و اغتشاش زدند.

وی با بیان اینکه در همین چند روزی که برای رعایت مسائل امنیتی در فضای مجازی محدودیت هایی ایجاد شده است بسیاری از کسب و کارها لطمه خورده اند، گفته است که دشمنی که آماده شده بود بخش زیادی از تحریم‌ها را بردارد، با احساس ضعف در جامعه ایران، تحریک می‌شود که فشار اقتصادی را بر مردم ایران بیشتر کند؛ همانگونه که وقایع سال ۸۸، دشمنی که در حال توافق با ایران بود را به تحریم‌های گسترده علیه ایران سوق داد.

 رد پای کدهای امنیتی

به گزارش “فردای اقتصاد” و به نقل از خانه ملت سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هم درباره جلسه غیر علنی مجلس گفته است که وزیرکشور گزارش مفصلی در دو بخش جداگانه درباره اتفاقات دو هفته اخیر ارائه کرد. فرمانده‌کل نیروی انتظامی هم درباره درباره اتفاقات و فوت خانم مهسا امینی توضیحات و گزارش مفصل درباره اقدامات فراجا در این زمینه ارائه کرد. همچنین گزارشی درباره نحوه مواجه فراجا با اغتشاشاتی که بعد از فوت خانم مهسا امینی در برخی از شهرها رخ داد، ارائه شد.

 با استناد به اظهارات سخنگوی هیات رئیسه مجلس، فرمانده‌کل نیروی انتظامی در بخشی از سخنان خود در مجلس گفته است که ماجرای مرگ مهسا امینی را آنگونه پیگیری کرده است که انگار دختر خودش است اما بخشی از این اتفاقات مربوط به آشوب و اغتشاش است که وزیر کشور، فرمانده انتظامی و معاون عملیاتی سپاه پاسداران به آن اشاره کرده و گفته‌اند که برخی از گروه‌های سازمان یافته با برنامه‌های قبلی فوت خانم امینی را بهانه‌ای برای آشوب در کشور کردند. به گفته موسوی و به نقل از مسئولان امنیتی حاضر در جلسه غیر علنی مجلس، برخی از کدهای امنیتی و اطلاعاتی قبل از این ماجرا بین داخل و خارج رد و بدل می‌شد.

بازداشت شدگان ۳ دسته‌اند

 با استناد به اظهارات مقامات امنیتی حاضر در جلسه غیر علنی مجلس و به گفته سید نظام‌الدین موسوی بازداشت ‌شدگان تفکیک و در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند.بنا به اطلاعات موجود این دسته‌ها شامل اعتراضات عاطفی، اعتراضات سازمان یافته مرتبط با خارج و اعتراضات سازمان یافته در فضای مجازی از جمله دسته بندی‌های اعلام شده در مجلس است.

 با استناد به اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به رغم عمیق و گسترده بودن سطح تحریک در فضای مجازی در دو هفته اخیر مردم به این درگیری‌ها نپیوستند.

به گفته موسوی، بر اساس برآورد وزیر کشور در اوج اغتشاشات که ۳۰ شهریور ماه بوده بیشتر از ۴۵ هزار نفر در مجموع همه شهرها حضور نداشتند و این نشان می‌دهد اکثریت قاطبه مردم با این آشوب‌ها همراه نشدند اما همین مقدار نیز بازنمایی بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌های ضد انقلاب داشته است.

همچنین فرمانده فراجا و معاون عملیات سپاه در جلسه غیر علنی مجلس از شناسایی سرشاخه‌های آشوب و اغتشاشات خبر داده و اعلام کرده است که دلیل تلفات در مرزهای شرقی و غربی کشور حضور تروریست‌های تجزیه‌طلب کاملا سازمان‌یافته بوده که به همین دلیل سپاه پاسداران در شمال عراق عملیات سنگین را پشت سر گذاشت.

موسوی با استناد به گزارش مسئولان حاضر در جلسه غیر علنی گفته است که مقرهای ضد انقلاب که ا زمدت‌ها قبل خالی بوده، از نیروهای عملیاتی آکنده شده بود و در جریان اغتشاشات به شهرهای غربی وارد شدند و تلاش داشتند اعتراضات را به اغتشاش تبدیل کنند و سعی کردند در شرق کشور و استان سیستان و بلوچستان آن را احیاء کنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار