۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰
دوئل بولسونارو و لولا بر سر ریاست‌جمهوری

نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی قاطع لولا داسیلوا، نامزد چپگرای انتخابات برزیل دارند.

فردای اقتصاد: برزیلی‌ها امروز در انتخاباتی به پای صندوق رای می‌دهند که می تواند به شیفت این کشور از راست به چپ شود.
به گزارش بی.‌بی.‌سی، رای دادن برای بیش از ۱۵۶ میلیون نفر واجد شرایط، اجباری است.
ژایر بولسونارو، رئیس جمهور فعلی به دنبال پیروزی و به دست گرفتن سکان ریاست‌جمهوری برای دومین بار است اما با چالشی از سوی رئیس‌جمهور سابق، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا مواجه است.
لولا تاکید کرده که قصد دارد درصورت پیروزی کشور را به حالت عادی بازگرداند. بولسونارو - که سیستم رای گیری الکترونیکی را زیر سوال برده‌است - گفت که "انتخابات پاک"، باید مورد احترام قرار گیرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که او مستقیماً به سؤالات خبرنگاران در مورد اینکه آیا در صورت شکست به نتیجه احترام می‌گذارد، پاسخ نداد.
این انتخابات در یکی از پرجمعیت‌ترین دموکراسی‌های جهان برگزار می‌شود و انتظار می‌رود چند ساعت پس از بسته شدن رای‌گیری در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی (۲۰:۰۰ به وقت گرینویچ و ۲۳:۳۰ به وقت تهران) نتیجه اعلام شود.

قطبی شدن شدید انتخابات

مبارزات انتخاباتی در فضایی بسیار تند و دو قطبی برگزار شد و طرفین حتی به یکدیگر توهین کردند.
رئیس جمهور بولسونارو در جریان یک مناظره تلویزیونی روز پنجشنبه، لولا را که پس از محکومیت به اتهام فساد در زندان سپری کرد، "زندانی سابق" و "خائن" خواند، در حالی که لولا رئیس جمهور را "دروغگو" توصیف کرد.

پنج نکته درباره لولا

دوئل بولسونارو و لولا برای پست ریاست‌جمهوری
لولا داسیلوا، نامزد چپگرای انتخابات برزیل

رئیس جمهور سابق برزیل و نامزد حزب کارگر (PT) لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل Pestana دو روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ در ریودوژانیرو، برزیل لبخند می زند.

  • ۷۶ ساله
  • جناح چپ
  • کارگر سابق فلز
  • از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ رئیس جمهور بود
  • در سال ۲۰۱۸ زندانی شد، اما بعداً محکومیتش کنار گذاشته شد

لولا نتوانست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ شرکت کند زیرا در زندان بود و از نامزدی منع شده‌بود.
فرناندو حداد، هم حزبی او در حزب کارگران، نامی مشابه نداشت و نتوانست مانند لولا الهام بخش رای دهندگان چپ باشد.
در میان نارضایتی گسترده از جریان اصلی سیاست و خشم از رسوایی‌های فساد که حزب کارگران را آلوده کرده‌بود، ژایر بولسونارو، نماینده راست افراطی مجلس و نظامی سابق، به قدرت رسید.

پنج نکته درباره بولسونارو

دوئل بولسونارو و لولا برای پست ریاست‌جمهوری
بولسونارو، رییس‌جمهور فعلی و نامزد راست افراطی

ژایر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، پیش از مناظره تلویزیونی که توسط گروهی از رسانه‌های محلی در استودیو SBT در ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۲ در سائوپائولو، برزیل سازماندهی شده‌بود، با رسانه ها صحبت می‌کند.

  • ۶۷ ساله
  • دور سمت راست
  • کاپیتان سابق ارتش
  • برای دومین دوره متوالی اجرا می شود
  • در مورد قابل اعتماد بودن سیستم رای گیری الکترونیکی برزیل تردیدهای غیر قابل اثباتی مطرح کرده است

اما با ابطال محکومیت لولا توسط دیوان عالی، رئیس جمهور سابق، به صحنه بازگشته‌است و نظرسنجی‌ها از اختلاف بالای ۱۰ درصدی او حکایت دارند.
۹ کاندیدای دیگر نیز در رقابت حضور دارند، اما نظرسنجی ها نشان می‌دهد که حمایت آنها بیش از ۱۰ درصد نیست.

یک دور یا دو؟

بر اساس نظام انتخاباتی برزیل، نامزد پیروز باید بیش از ۵۰ درصد آرای معتبر را به دست آورد.
اگر هیچ یک از نامزدها در دور اول انتخابات امروز آرای لازم را به دست نیاوردند، دور دوم بین دو نفر برتر در ۳۰ اکتبر -هشتم آبان- برگزار خواهد شد.
نظرسنجی‌ها حکایت از پیشتازی قاطع لولا دارند اما احتمال کمی وجود دارد که او بتواند در دور اول برنده قطعی انتخابات شود. از زمان انتخاب مجدد فرناندو هنریکه کاردوسو، رئیس‌جمهور راست میانه در سال ۱۹۹۸ هیچ نامزدی در دور اول انتخابات پیروز نشده‌است.
با این حال، بسیاری از حامیان بولسونارو همچنان از پیروزی مطمئن هستند و خود رئیس جمهور نیز معتقد است که می تواند در دور اول پیروز شود.
او همچنین در مورد سیستم رأی‌گیری الکترونیکی برزیل تردیدهایی ایجاد کرده است و بدون ارائه مدرک می‌گوید امکان تقلب در این سیستم وجود دارد.
او باور دارد شکست احتمالی اش به دلیل تقلب در انتخابات است.
مقامات انتخاباتی برزیل این اتهامات را "نادرست و ناصادقانه" توصیف کرده‌اند. این نگرانی وجود دارد که بولسونارو ممکن است نتیجه نامطلوب خود را نپذیرد.
اظهارات رئیس جمهور در آستانه انتخابات، از جمله اینکه فقط خدا می تواند او را از سمت خود برکنار کند، فضای متشنجی را ایجاد کرده‌است و برخی از رای‌دهندگان نسبت به صحبت در ملاء عام محتاط هستند.

فقر در حال افزایش است

سطح فزاینده فقر حمایت از لولا را افزایش داده‌است. - گفته می‌شود گرسنگی بر بیش از ۳۳ میلیون نفر از ۲۱۴ میلیون نفر جمعیت برزیل تأثیر می گذارد -  لولا در دوران ریاست جمهوری قبلی خود میلیون‌ها نفر را از طریق برنامه‌های اجتماعی سخاوتمندانه از فقر نجات داد.
اما رشد کلیساهای انجیلی به نفع بولسونارو بوده است. با وجود آنکه خودش یک انجیلی نیست خود را نزدیک به کشیشان انجیلی کرده‌است.
ژان رجینا، معاون اندیشکده موسسه حقوق و دین برزیل، از حامیان رییس‌جمهور است.
به گفته او، رهبران مذهبی دریافته‌اند که شعارها و لفظی‌های رئیس‌جمهور با آنچه که برایشان عزیز است، یعنی اجرای آزادانه دین و بسیاری از جنبه های اخلاقی زندگی اجتماعی همسو است.
او رئیس‌جمهور را به خاطر معافیت کلیساها از قرنطینه در طول همه‌گیری کووید ستایش می‌کند و امیدوار است که در صورت انتخاب مجدد، رئیس‌جمهور ممنوعیت ورود مبلغان مذهبی به مناطقی که برای مردم بومی اختصاص داده شده‌است را لغو کند.
در حالی که رجینا دفاع بولسونارو از خانواده سنتی را برجسته می‌کند، وین فوگل، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های خوانندگان جوان به آن اعتراض دارد.
او می گوید هیچ چیز در این مرد وجود ندارد که من دوستش داشته باشم. او تهدیدی برای دموکراسی و برای مردم بومی است. بنابراین وقتی او انتخاب شد، فکر کردم، »یک قلدر در مبارزه پیروز شده است.»
مانند سایر رای دهندگان، لولا، برای ووگل، سرمایه‌گذاری در آموزش‌وپرورش کلید کاهش نابرابری ها در برزیل است.
 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار