۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
بازارهای جهانی در بازی سیاست

بازار جهانی در این هفته به دلیل اتفاقات مختلف بازدهی منفی را برای بسیاری از کامودیتی‌ها از خود به جای گذاشت.

فردای اقتصاد: قیمت مس تا زمان نگارش این گزارش از بالای ۷۹۰۰ دلار به ۷۷۴۰ دلار رسیده و نفت نیز با از دست دادن دوباره کانال ۱۰۰ دلاری، حوالی ۹۴ دلار به ازای هر انس در حال معامله است. طلا اما شرایط متفاوتی را دنبال کرد و توانست با ثبت قیمت‌های بیش از ۱۷۹۰ دلار در هر انس، خود را به کانال ۱۸۰۰ دلار نزدیک کند.ا

تفاقات روزهای اخیر که اغلب رنگ و بوی سیاسی دارند، باعث شده است تا روند معاملاتی کامودیتی‌های مهمی همچون مس، نفت و طلا، مسیرهای متفاوتی را در پیش بگیرند.

بازار نفت منتظر افزایش عرضه

طی دو سه روز گذشته خبرهایی در سطح دنیا منتشر شد که بازارهای سهام و  قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. این موضوعات که می‌تواند آینده اقتصادی جهان را متاثر کند، باعث شده تا نگرانی سرمایه‌گذاران از ابهام موجود برای آینده افزایش یابد.

قبل از هر چیزی به سراغ نفت برویم. طلای سیاه با وجود ریزش‌های سنگینی که کامودیتی‌ها طی ماه‌های اخیر تجربه کردند، توانست تا حدودی قیمت خود را حفظ کند و با کاهش سنگینی مواجه نشود. دلیل اصلی این موضوع نیز عدم توانایی کشورها در افزایش تولید و همچنین تداوم جنگ بین روسیه و اوکراین بود که سمت عرضه‌ها با مشکلات زیادی مواجه کرده بود.

حالا اما شرایط برای نفت تغییر کرده است. خبر موافقت اعضای اوپک پلاس برای افزایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه، شروع ایجاد یک روند نزولی را استارت زد و شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی و آمریکا، احتمال ورود دوباره ایران به بازار نفت جهانی را بالا برد. این دو موضوع که هرکدام به تنهایی سیگنال‌های مثبتی به سمت عرضه بازار نفت به شمار می‌رود، باعث شد تا این کامودیتی از حوالی ۱۰۴ دلار به ۹۴ دلار کاهش یابد.

شطرنج آمریکا و چین با مهره تایوان

خبر دیگری که تنش‌های سیاسی در سطح جهان را افزایش داد، سفر نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا به کشور تایوان بود. این سفر که برای اولین بار پس از ده‌ها سال اتفاق افتاد، بیشتر شبیه شاخ و شانه کشی آمریکا برای چین به حساب می‌آمد.

هنوز جنگ روسیه و اوکراین و تاثیرات مخرب آن بر وضعیت اقتصاد جهانی ادامه دارد که حالا جهانیان از احتمال شروع جنگ دیگری در تایوان هراس دارند. چین که مدتی است تهدیدهای زیادی مبنی بر احتمال حمله به تایوان را مطرح کرده بود، حالا خود را یک قدم نزدیک‌تر به این اتفاق می‌بیند. پس سفر نانسی پلوسی به تایوان، تدابیر امنیتی شدیدی در مرز دو کشور ایجاد و روز گذشته نیز تصاویری از پرتاب چندین موشک از سمت چین به مقصد تایوان منتشر شد.

ادامه جنگ روسیه و اوکراین همچنان تاثیر خود را بر قیمت کامودیتی‌ها از دست نداده است و احتمال شروع درگیری بین چین و تایوان می‌تواند این موضوع را تشدید کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد قیمت کالاهای پایه در روزهای آخر هفته جاری همچون طلا که دارایی امنی در زمان تنش‌ها به حساب می‌آید و مس که نماگری از وضعیت سلامت اقتصاد جهانی است، همین موضوع و نگرانی بابت تشدید مشکلات سمت عرضه بوده است.

نگاه‌ بازارها به آمار بیکاری آمریکا

امروز قرار است که آمار نرخ بیکاری کشور آمریکا منتشر شود و تغییر در آن می‌تواند سیگنال‌های متفاوتی به بازارهای جهانی از احتمال ورود اقتصاد به یک دوره رکودی مخابره کند. نرخ بیکاری در ایالات متحده برای ماه ژوئن در همان عدد ۳.۶ درصد باقی ماند و کمی از نگرانی‌ها برای احتمال شروع رکود کاست اما طی چند روز گذشته انتشار برخی آمارها از کشورهای مختلف دوباره شعله‌های این نگرانی را برافروخته است.

در هفته گذشته انتشار گزارش شاخص PMI (مدیران خرید) بسیاری از کشورها، از وضعیت سخت تولید خبر دادند. برای مثال PMI زیر ۵۰ برای چین، نشان از ادامه مشکل سمت تقاضا در این کشور به دنبال تداوم محدودیت‌های کرونایی داشت و ثبت اعداد کمتر از انتظار برای کشورهای غربی همچون آمریکا و حوزه یورو، ترس از شروع رکود را تشدید کرد. از سمت دیگر افزایش بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا به بالای ۳ درصد و بیشتر شدن اختلاف این اوراق با اوراق ۱۰ ساله، نشان داد که سرمایه‌گذاران نیز در مسیر رکود قدم برمی‌دارند.

امروز اما نرخ بیکاری ایالات متحده برای ماه جولای منتشر می‌شود. این نرخ اگر بیش از انتظارات (تکرار رقم ۳.۶ درصد) باشد، سیگنال بسیاری قدرتمندی برای بازارها خواهد بود و می‌تواند با تضعیف سمت تقاضا، قیمت‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که فدرال رزرو چندین بار تاکید کرده است که بدون توجه به هیچگونه موضوعی، تا رساندن تورم به هدف ۲ درصدی، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. 

نرخ تورم این کشور برای جولای نیز ۵ روز دیگر و در تاریخ ۱۰ آگوست منتشر خواهد شد که انتظار می‌رود به دلیل سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، از شدت افزایش آن کاسته شود. تورم آمریکا در آخرین گزارش منتشر شده، ۱.۳ درصد ماهانه و ۹.۱ درصد سالانه بود.

نکات ذکر شده در این گزارش هرکدام به شکلی سمت عرضه و یا تقاضا برای کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هرکدام از کالاهای پایه به دلیل حساسیتی که دارند واکنش‌های متفاوتی از خود به جا خواهند گذاشت. بنابراین به نظر می‌رسد که فعلا تا زمانی که شرایط سیاسی و اقتصاد جهانی به ثباتی منطقی برسد، کامودیتی‌ها به روند پرنوسان خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار