درس‌های آقای بازیگر به کارآفرینان

۵ گام ویل اسمیت برای تغییر جهان پیرامون
۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
درس‌های آقای بازیگر به کارآفرینان

فیلم‌های ویل اسمیت ۵.۷ میلیارد دلار برای گیشه‌های سراسر جهان درآمدزایی کرده است. او در سال ۲۰۰۷ از سوی نشریه نیوزویک به عنوان قدرتمندترین هنرپیشه هالیوود شناخته شده است. او به خوبی می‌داند هر فرد چگونه می‌تواند جهان پیرامون خود را تغییر دهد.

فردای اقتصاد: موفقیت ویل اسمیت اتفاقی نیست. پس از اینکه او هنرپیشگی را آغاز کرد، این گزینه را انتخاب کرد که به بزرگترین هنرپیشه جهان تبدیل شود. نخستین کاری که کرد، ۱۰ فیلم پردرآمد تاریخ را تماشا کرد و به دنبال الگویی مشترک در آن‌ها گشت. او گفت: «من به دنبال الگوی موفقیت در جهان می‌گشتم.» ویل اسمیت می‌افزاید: «قرار نیست جهان ما را به جلو براند، بلکه این ما هستیم که جهان را مهار می‌کنیم و به آن دستور می‌دهیم تا آنچه ما می‌خواهیم شود.»

این دقیقا همان رازی است که کارآفرینان به دانستن آن نیاز دارند. هر کارآفرینی به دنبال آن است که ببیند چگونه جهان می‌تواند به جایی بهتر تبدیل شود. اما کارآفرینان موفق قادرند جهان پیرامون را با ایده‌های خود تغییر دهند، درست همانطور که ویل اسمیت این کار را کرد و همچنان ادامه می‌دهد. او این کار را چگونه انجام می‌دهد؟ او ۵ گام را برای ایجاد تغییر در جهان پیرامونتان پیشنهاد می‌کند:

گام نخست: باور داشته باشید.

پیش از اینکه هر شخص دیگری در جهان باور داشته باشد، خود شما باید به آن باور داشته باشید.

ویل اسمیت می‌گوید اگر اگر شما به خودتان و چشم‌اندازتان باور نداشته باشید، هیچکس دیگر هم باور نخواهد داشت. مهم‌تر اینکه اعتقاد شما به موفقیت نهایی‌تان، احتمال تحقق اهدافتان را بیشتر می‌کند. هنری فورد هم جمله معروفی در این زمینه دارد: «خواه بر این باور باشید که می‌توانید، یا باور داشته باشید که نمی‌توانید، حق با شماست.»

گام دوم: انتخاب کنید.

فقط تصمیم بگیرید می‌خواهید چه کسی باشید و چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید. فقط تصمیم بگیرید و سپس از آن نقطه به بعد، جهان موانع خود را از سر راه شما کنار خواهد زد. البته به خاطر داشته باشید که به باور داشتن خود هم باید ادامه دهید، هفته‌ای از پس هفته دیگر و ماهی از پس ماه دیگر. به همین دلیل مهم است که انتخاب مشخصی در ابتدای سفر کارآفرینی خود داشته باشید. فقط مطمئن شوید چیزی را انتخاب می‌کنید که واقعا به آن علاقمندید. به محض اینکه تصمیم می‌گیرید می‌خواهید چه شخصی باشید، فکر کردن و رفتار کردن به عنوان آن فرد را آغاز کنید.

گام ۳: روش فکر کردنتان را تغییر دهید.

تفکرات ما، رویاهای ما و ایده‌های ما در جهان، ماهیتی فیزیکی دارند. همه می‌دانند که میز و صندلی ماهیتی فیزیکی دارند، جرم و حجم و شکلی مشخص دارند. اما تفکرات، احساسات و رویاها فقط در ذهن ما هستند. آن‌ها متافیزیکی هستند. تفکرات ما تبعات فیزیکی دارند. وقتی ما نوع تفکر خود در رابطه با واقعیات را تغییر می‌دهیم، نوعی رفتار می‌کنیم که واقعیات را تغییر می‌دهد.

گام ۴: سخت‌کوشی کنید.  

وقتی دیگری خواب است، من کار می‌کنم. وقتی دیگری غذا می‌خورد، من کار می‌کنم. سخت‌کوشی کلید موفقیت است. به همین سادگی.

گام ۵: خشت به خشت پیش بروید.

وقتی ویل اسمیت یک پسربچه ۱۲ ساله بود، پدرش کار مهمی را به او سپرد: دیوار روبروی مغازه‌اش را بازسازی کند. برای ویلیام و برادرش که یکسال و نیم از او کوچکتر بود، این کار یکسال و نیم زمان برد. اما آن‌ها در نهایت موفق شدند این کار را به اتمام برسانند. اما چگونه؟ ویل توضیح می‌دهد:

«شما در ابتدا بازسازی یک دیوار را امتحان نمی‌کنید و نمی‌گویید قصد دارم بزرگترین دیوار را بسازم. از اینجا کار شروع نمی‌شود. بلکه در ابتدا فقط می‌گویید می‌خواهم این آجر را به بهترین نحو روی آجر بعدی بگذارم. هر روز همین کار را می‌کنید و در نهایت یک دیوار ساخته‌اید.»‌

گردآوری: شادی آذری حمیدیان

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار