۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
۲ سناریو برای قیمت خودرو در هفته آینده

شاخص قیمت خودرو هفته گذشته ۰.۱ درصد رشد داشت. با توجه به مذاکرات وین دو سناریو برای هفته آینده قابل پیش‌بینی است.

فردای اقتصاد: قیمت خودرو هفته گذشته را بدون نوسان جدی قیمت‌ها پشت سر گذاشت. هر چند قیمت دلار در هفته گذشته ۱.۴ درصد افت داشت که عمده آن را در روزهای پایانی هفته تجربه کرد. به واسطه واکنش معمولا با تاخیر خودرو به تغییرات قیمت دلار در صورت ادامه مسیر کنونی بازار ارز، احتمال کاهش قیمت‌ها در هفته جاری می‌رود. اما به طور دقیق‌تر می‌توان دو سناریو را مطرح دانست که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در هفته‌ای که گذشت شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان با رشد ۰.۲ درصدی به ۱۰۰.۷ رسید. شاخص خودروهای چینی هم تقریبا بدون تغییر بود و در محدوده ۱۰۲.۳ قرار دارد. به این ترتیب، شاخص کل قیمت خودروهای بورسان که میانگینی از دو شاخص قبل است با ۰.۱ درصد رشد به ۱۰۱.۵۳ افزایش یافت.

۲ سناریو برای قیمت خودرو در هفته آینده
روند شاخص‌های قیمت خودرو در هفته گذشته

اما علیرغم ثبات کلی قیمت‌ها در هفته گذشته، احتمال افزایش نوسانات قیمت خودرو در هفته پیش رو بالاست. چراکه عموما بازار خودرو با تاخیری چند روزه به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهد. برای مثال، در نهم تیرماه امسال دلار به نزدیکی ۳۳ هزار تومان رسید و پس از آن نزولی شد، اما شاخص‌های قیمت خودروی بورسان سه روز بعد اوج قیمتی خود را ثبت کردند. نوسان شاخص‌ها هم بسیار محدودتر از دلار بود.

۲ سناریو برای قیمت خودرو در هفته آینده
قیمت خودرو معمولا با تاخیر به نوسانات دلار واکنش نشان می‌دهد

پیش‌بینی مسیر بازار خودرو در هفته آینده

برای هفته آینده با توجه به پیش‌بینی‌های متفاوت در خصوص آینده نرخ ارز می‌توان حداقل دو سناریو برای قیمت خودرو مطرح کرد. در صورتی که مذاکرات کنونی در وین در روزهای آینده به موفقیت و احیای برجام ختم شود،‌ باید انتظار شوک جدی به قیمت خودرو را داشت. در صورتی که در هفته جاری توافقی حاصل نشود اما قرار بر ادامه مذاکرات باشد، احتمال افزایش قیمت دلار و در نتیجه ثبات یا افزایش قیمت خودرو وجود خواهد داشت که البته وابسته به میزان مداخله و عرضه بازارساز ارزی خواهد بود. چراکه برخی فعالان بازار ارز عقیده دارند این موضوع در ثبات قیمت دلار از اواخر تیر تا نیمه نخست مرداد نقش داشته است. سناریوی کمتر محتمل هم اعلام شکست مذاکرات در هفته جاری است که به عقیده کارشناسان به واسطه شرایط موجود و نیاز طرفین به توافق، حتی در صورتی که مذاکرات هفته جاری به توافق ختم نشود، احتمال ادامه رایزنی‌ها وجود دارد. هر چند این روزها ضرب‌الاجل‌هایی همچون ۷۲ ساعت فرصت برای احیای برجام را نیز می‌شنویم که به نظر نمی‌رسد چندان معتبر باشند و هنوز توسط مقامات رسمی تایید یا رد نشده‌اند.

در هفته‌ای که گذشت اما خودروهای داخلی نوسانات متفاوتی را تجربه کردند. برای مثال، چهار خودرویی که به تازگی از فرآیند قرعه‌کشی خارج شدند بیشترین افت قیمتی و خودروهایی که تولیدشان از ابتدای مرداد متوقف شد جدی‌ترین رشدها را تجربه کردند. برای جزییات بیشتر در این خصوص گزارش «ریزش خودرو با حذف قرعه‌کشی» را بخوانید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار