۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
چشم‌انداز بورس تهران در ادامه راه

برنامه شمارش معکوس یکشنبه با حضور امیرعلی موسی‌خانی، فعال مالی و اقتصادی به بررسی پارامترهای کلان اقتصادی و موثر بر کلیت بازار سهام پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه امیرعلی موسی‌خانی، فعال مالی و اقتصادی به بررسی پارامترهای کلان اقتصادی و موثر بر کلیت بازار سهام پرداخته شد. به گفته بسیاری از کارشناسان مشکل این روزهای بازار سرمایه چیزی به جز ارزندگی است و برای تایید یا رد این ادعا می‌بایست نگاهی به پارامترهای کلان اقتصادی انداخت. به عقیده موسی خانی با ادامه پیدا کردن رویه فعلی، بازار سرمایه وضعیت بهتری پیدا نخواهد کرد و شاید بدتر هم خواهد شد. او در رابطه با جلساتی که دیروز در سازمان برگزار شده بود گفت که اینگونه جلسات تا به حال هیچ کمکی به بازار نکرده و نخواهد کرد. این کارشناس همچنین به رقابت مخرب بانک‌های برای جذب سپرده اشاره کرد و آن را جنایت در حق بازار سرمایه و اقتصاد دانست.

روند بازار سرمایه چه زمانی تغییر خواهد کرد؟

این کارشناس و مشاور اقتصادی در رابطه با دلیل حال بد این روزهای بازار سرمایه عنوان کرد: در صورت ادامه پیدا کردن رویه موجود، بازار سرمایه وضعیت بهتری پیدا نخواهد کرد و شاید بدتر هم خواهد شد. با توجه به تجربه سقوط‌های تاریخی بورس ایران و با توجه به موضوعاتی که در رابطه با ارزندگی بورس تهران مطرح می‌شود نمی‌توان به چشم‌انداز مثیبت این بازار چندان امیدوار بود و به نظر روند فرسایشی بورس ادامه خواهد داشت.

او ادامه داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی که پول‌های درشت در اختیار دارند، در حال خروج منابع خود هستند و حتی به سمت سرمایه‌گذاری در سایر کشورها حرکت می‌کنند. بیره نیست اگر بگوییم این روزها تنها روزنه امید بورسی‌ها به افزایش قیمت دلار و صعود تورمی است که این موضوع نیز با عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار دور از انتظار است که به جذب سرمایه‌ها بینجامد و حتی در صورت فرضیه سودسازی توسط شرکت‌های بورسی و تزریق منابع به بازار نیز احتمالا بورس در محدوده فعلی نوسانات جزئی خواهد داشت.

چالش نرخ بهره بین‌بانکی برای بورس تهران

موسی خانی در رابطه با تاثیر نوسانات نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار سرمایه اظهار کرد: نرخ بهره بانکی در واقع ابزار دولت‌ها برای مهار سیل نقدینگی و تورم است. به نظر می‌رسد در صورت کنترل نرخ بهره بین‌بانکی در یک کریدور مشخص توسط بانک مرکزی،‌ این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت و به صورت مقطعی اثرات مثبتی بر بازار سهام داشته باشد.

این کارشناس در ادامه به رقابت مخرب بانک‌های برای جذب سپرده اشاره کرد و گفت: تعهد سودهای قابل توجه توسط بانک‌های فعال در نظام بانکی کشور برای دوره ۶ ماهه یا یک ساله در واقع نوعی خلق پول بی‌پشتوانه محسوب می‌شود و مشکل اصلی اقتصاد ایران نیز همین موضوع چاپ پول کنترل نشده توسط بانک‌های خصوصی و دولت است و رقابتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم شرایط بد اقتصادی موجود را تشدید خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: تنها راهکار بهبود وضعیت موجود در شرایط اقتصادی کشور، موضوع استقلال مطلق بانک مرکزی و افزایش پیش‌بینی‌پذیری در بدنه اقتصاد است.

چشم‌انداز صنعت پالایش و فرآورده‌های نفتی

امیرعلی موسی خانی، مشاور و کارشناس اقتصادی با توجه به جلسات اخیر اوپک پلاس و تصمیمات این نهاد برای کاهش عرضه دو میلیون بشکه‌ای نفت از یک سو و همچنین بحران‌های انرژی موجود در رابطه با چشم‌انداز این صنایع مربوطه اعتقاد دارد: سرازیر شدن سرمایه‌ها به سمت صنعت پالایش و فرآورده‌های نفتی در  کوتاه‌مدت موجب رونق این صنعت در سطح شرکت‌های بورسی خواهد شد و بخش واقعی اقتصاد از این موضوع بهره‌ای کسب نخواهد کرد چراکه به نظر می‌رسد ارتباط بخش واقعی اقتصاد و بازار سرمایه قطع شده است. از سوی دیگر این دست سیاست‌ها مسکن‌های مقطعی برای این بازار محسوب می‌شود و با توجه به حرکت اقتصادهای بزرگ به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر به نظر می‌رسد افزایش قیمت نفت در دوره فعلی یکی از آخرین صعودها برای طلای سیاه باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار