مسیر بفجر پس از بازگشایی

با حضور علی زال‌خانی، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس
۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مسیر بفجر پس از بازگشایی

خط سود یکشنبه به بررسی وضعیت فروش شرکت فجر انرژی خلیج فارس و تغییر فرمول‌ها اختصاص داشت.

فردای اقتصاد: در برنامه خط سود یکشنبه با حضور علی زال‌خانی، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با نماد «بفجر» به بررسی وضعیت فروش و تغییر فرمول‌ها پرداخته شد. شرکت‌های یوتیلیتی در حال سپری کردن شرایط متفاوتی هستند. می‌توان گفت سال ۱۴۰۱ را به واسطه تغییر فرمول محاسبه نرخ محصولاتشان متفاوت شروع کردند. شورای رقابت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که باعث شد فرمول قیمت‌گذاری یوتیلیتی‌ها به دورانی برگردد که سودآوری در سطوح بالاتری نسبت به سال‌های اخیر است.

از طرفی دیگر شرکت‌های مصرف‌کننده یوتیلیتی نارضایتی خود را با اعتراض به شورای رقابت اعلام کردند و پرونده به مرجع تجدید نظر شورای رقابت رفت. رای منفی شد و رای قطعی به معنای این بود که شرکت‌های یوتیلیتی سودآوری متعارف و نرمال مبتنی بر سرمایه‌گذاری که انجام داده بودند را داشته باشند.

علی زال‌خانی، مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس پیرامون بسته بودن نماد در بازار سرمایه گفت: بسته بودن نماد در دو ماه اخیر به واسطه تغییراتی بود که در سهام عدالت در حال رخ دادن بود. در گذشته ۳۰ درصد سهام «بفجر» در اختیار سهامداران عدالت بوده است. بخشی از سهام به سهامداران واگذار شد تا به صورت مستقیم بازیگر سهم خود باشند. در نتیجه ۱۸درصد از آن به سهامداری غیرمستقیم اختصاص پیدا کرد که عمده آن مربوط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت بود. این دو سازمان اما در حاکمیت، مدیریت و مالکیت سهام اختلاف داشتند؛ چون «بفجر» ذیل آن قرار داشت بنابراین این موضوع به بخش حقوقی ریاست‌جمهوری واگذار شده که شفافیت را انجام دهد. شورای عالی بورس برای باز شدن نماد پیشنهاد برگزاری مجدد مجمع و بازگشایی نماد را داد و این اتفاق نیز افتاد.

زال‌خانی در مورد مطالبات شرکت ادامه داد: مطالبات قطعا نقد خواهد شد؛ در سال‌های گذشته به واسطه فرمول اشتباه نرخ یوتیلیتی‌ها نتوانسته بود اصلاح شود و به قیمت واقعی برسد، وقتی فرمول اصلاح و قیمت‌ها عادلانه شد، شرکت‌های مصرف‌کننده انتظار آن را نداشتند و به مشکلاتی برخوردند اما روند نقد کردن مطالبات به خوبی در حال پیشرفت است.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس اضافه کرد: پروژه‌های بزرگی در منطقه ما در حال انجام است که تقاضا برای یوتیلیتی را افزایش می‌دهد. حتی در حال حاضر ما تراکم درخواست داریم. اگر شرکتی نیاز فوری دارد باید زودتر از زمان نیاز اعلام کند؛ «بفجر» با شرکت‌هایی نیز قرارداد بسته است از جمله آن پروژه جدید سلمان فارسی است. تقاضا به اندازه‌ای است که ما را متقاعد کرده به سمت توسعه و افزایش ظرفیت تولیدات خود حرکت کردیم.

زال‌خانی در مورد احداث واحد یوتیلیتی توسط شرکت‌های مصرف‌کننده گفت: اگر شرکتی ۱۰۰ مگاوات برق نیاز داشته باشد باید به اندازه ۲۰۰ مگاوات سرمایه‌گذاری کند و همین عامل باعث می‌شود در صورتی که مصرف‌کننده بخواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، بهای تمام شده آن از قیمت خرید فعلی از شرکت‌های یوتیلیتی می‌تواند تا دو برابر بیشتر باشد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار