اژه‌ای: آماده گفت‌وگو با معترضان هستم

 تاکید مجدد رئیس قوه قضاییه به تفکیک قائل شدن میان دو مقوله اعتراض و اغتشاش
۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
اژه‌ای: آماده گفت‌وگو با معترضان هستم

آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌ نظرات ارائه شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیج ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.

 فردای اقتصاد: غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه درآخرین اظهارات خود خطاب به همه جریان‌ها، گروه‌ها، جناح‌های سیاسی، دسته‌جات و افرادی از عموم مردم که دارای ابهام، سؤال، انتقاد و اعتراض هستند، اعلام کرده است:آمادگی استماع نقطه‌نظرات و پیشنهادات و انتقادات آنها از طریق گفت‌وگو را دارم و قطعاً چنانچه اشتباه و ضعفی از ناحیه ما وجود داشته باشد از نقطه‌ نظرات ارائه شده در راستای رفع آنها استفاده می‌کنیم و هیج ابایی از اصلاح و رفع ضعف نداریم.

اژه‌ای که در شورای‌عالی قوه قضاییه سخن می گفت بر تفکیک قائل شدن میان دو مقوله اعتراض و اغتشاش تاکید کرد. او ابعاد مختلف یک کنش اعتراضی و مسائل جامعه‌شناختی مرتبط با آن را بررسی کرد. به گفته قاضی القضات، قطعاً یک کنش اعتراضی شامل آتش زدن قرآن و پرچم و سوزاندن اموال مردم و کشته‌سازی نمی‌شود بلکه کنش اعتراضی تعریف و چارچوب خاص و مشخص خود را دارد.

 به گزارش فردای اقتصاد، بسیاری از نخبگان، صاحب نظران حوزه علوم اجتماعی و حتی اقتصادانان مطرح و همچنین نمایندگان مجلس طی روزهای اخیر درباره لزوم ایجاد بستر دایمی قانونی برای اعتراضات  مردمی هشدار دادند. کلیات طرحی در کمیسیون امور داخلی و شوراهای  مجلس  به تازگی تصویب شده است که در صورت تصویب در صحن علنی از سوی فرمانداری ها  مراکزی  به مردم برای انجام تجمع و اعتراضات مدنی تعیین و معرفی خواهد شد. به گفته ابوالفضل ابوترابی امنیت تجمعات  در این طرح تضمین خواهد شد. این طرح با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی کشور طراحی شده است.

اعتراضات روی چشم نظام جا دارد

از سوی دیگر برخی ازنمایندگان مجلس هم دیروز در نطق های میان دستور و تذکرات خود از اراده نظام نسبت به شنیدن اعتراضات مردمی خبر دادند. عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی  ا زدولت خواست به فوریت لایحه دو فوریتی برای ساماندهی و مجوز اعتراضات را برای اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی با دوفوریت به مجلس بیاورد تا مشخص شود نظام برای شنیدن اعتراضات اراده قوی دارد. او خاطر نشان کرد که اغتشاشات محکوم است، اما اعتراضات روی چشم نظام جا داشته و قطعاً شنیده می شود. او همچنین ازنیروی انتظامی درخواست کرد تا  به همان اندازه که با عاملین اغتشاشات قاطعانه و جدی برخورد می کند با  فرزندان ایران مهربان باشد. او افزود: مجموعه انتظامی با تحریک کنندگان، آشوب کنندگان و جهت دهندگان با شدت برخورد کرده و به همان میزان با بچه های عزیزمان مهربان باشند و اجازه ندهند این انقطاع نسلی و شکافی که دشمنان می خواهند ایجاد شود، رخ دهد.

 گفت و گو درمان دردهای جامعه است

در عین حال علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسون آموزش مجلس نیز درمان بسیاری از دردهای جامعه را «گفت‌وگو» اعلام کرد. به گفته منادی سفیدان با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کمیسیون متبوعش  ۹۸ درصد دانشجویان بازداشتی آزاد شدند.

به گفته وی  از روز نخست که این اعترضات در کشور آغاز شد، پیگیری‌هایی داشتیم ولی به این دلیل که از این پیگیری‌ها استفاده سوء نشود، از رسانه‌ای کردن این پیگیری‌ها اجتناب کردیم.

هر استادی حق دارد از دانشجوی خود حمایت کند

وی درباره حمایت از اساتید در جریان اعتراضات گفت: هر استادی حق دارد که از دانشجویان حمایت کند، ما هم از دانشجویان حمایت می کنیم؛ دانشجو سرمایه بزرگ انسانی کشورمان است. وقتی دانشجو به دانشگاه های مهم راه پیدا می کند، سرمایه و حتی جز بیت المال ملت ایران است که باید از آن ها حفاظت کنیم.

به گفته وی از دانشجویان انتظار می رود که اولین دغدغه آن ها تحصیل باشد چون کشور و همه مسولان منتظرند که دانشجویان کشور را تحویل گرفته و اداره کنند؛ اداره آینده کشور ‌بر عهده دانشجویان است پس از تحصیل باز نماند.

منادی با بیان اینکه باید به دانشجو اجازه داده شود تا حرف او شنیده شود، گفته است  امیدواریم فضا به سمتی حرکت کند که فضا آرام باشد تا خروجی دانشگاه‌ها مطلوب باشد. دانشجویان حرف هایشان را آزادانه در داخل محیط دانشگاه بیان کنند، روسای دانشگاه ها هم مکلف هستند خودشان در تجمعات حضور یافته و با دانشجویان صحبت کنند کما اینکه در چندین دانشگاه روسای دانشگاه ها با دانشجو صحبت کردند که نمونه آن دانشگاه تبریز بود که خیلی اثرگذار بود، دانشجویان گوش کرده و عمده آن ها از تجمع منصرف شده و سر ‌کلاس هایشان حاضر شدند. در دانشگاه های دیگر هم باید این اتفاق بیفتد.

 نظام بستر نقد را آماده کند

در عین حال روح الله متفکرآزاد، نماینده تبریز هم در نطق خود گفت که نظام وظیفه داردبستر نقدسازنده را فراهم کند. بی شک به نقد و مطالبه احترام خواهیم گذاشت و مطالبه خواهیم کرد تا ساز و کاری جدی برای آن دیده شود.

 به گفته این نماینده تبریز، یکی از حقوق مردم بر گردن نظام مراقبت از آسایش، امنیت و اموال آحاد جامعه است. نظام وظیفه دارد هم بستر نقدسازنده و بدون آشوب و تخریب  را فراهم کند و هم از امنیت و آسایش  مردم دفاع کند و اجازه ندهد آشوب گران جامعه را تخریب کنند.

 فوت مهسا می توانست فرصت حل مساله باشد

در این راستا مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس هم در توییتی تجربه تدریس خود را در دانشگاه اصفهان در روز شنبه را  بازگو و خاطر نشان کرد. طغیانی نوشته است که فوت دردناک مهسا امینی می‌توانست فرصتی برای گفتگو درباره برخی مسائل کشور باشد و نه ایجاد مشکلات بیشتر!

به گفته  نماینده اصفهان او با دانشجویانش درباره  اعتراضات سخن گفته است. وی نوشته است اعتراض در یک جامعه زنده حق است اما آشوب و ویرانی نه! ‌مسائلمان زیاد است اما جامعه ای در حال رشدیم و می‌توانیم با تعامل و همدلی مشکلاتمان را حل کنیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار