۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
تاثیرات قطعی اینترنت بر فعالیت صرافی‌های رمزارز

قطعی‌های مکرر اینترنت بر میزان معاملات رمزارزها در صرافی‌های داخلی تاثیر زیادی داشته است و باعث کاهش قابل توجهی در آنها شده است

فردای اقتصاد: حیات بسیاری از کسب و کارها در دنیای امروز وابسته به اینترنت است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با انتشار نتایج یک نظرسنجی از کسب و کارهای عضو این سازمان اعلام کرده است که به دلیل اختلال و قطعی اینترنت، این کسب و کارها درصد بالایی از درآمد خود را از دست داده‌اند.

در این بررسی، بیش از ۴۱ درصد شرکت‌ها تنها در طی سه روز، ۷الی ۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۲۵ تا ۵۰ درصد درآمد خود را در این مدت از دست داده‌اند و حدود ۴۷ درصد هم بیشتر از ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند.

مشکلات ناشی از قطعی اینترنت برای کاربران

قطعی اینترنت به کسب و کارها و فعالان کریپتویی نیز زیان بالایی را تحمیل کرده است. دسترسی به بازارهای مشتقات این حوزه، مانند بازار فیوچرز، تنها از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های خارجی میسر است، چرا که در داخل کشور مجوز اینگونه معاملات در حال حاضر صادر نمی‌شود، لذا این گروه اولین متضرره‌های حوزه کریپتوکارنسی را تشکیل می‌دهند.

اغلب صرافی‌های رمزارز خارجی به دلیل تحریم‌هایی که بر علیه ایران وجود دارد، حاضر به ارائه خدمات به کاربران ایرانی نیستند. برخی از افراد به ناچار از فیلتر شکن برای تغییر IP در جهت استفاده از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. قطعی اینترنت و بستن شدید فیلتر شکن‌ها، کار را برای این افراد سخت‌تر کرده است. از طرف دیگر تغییر مکرر IP می‌تواند باعث بسته شدن حساب آنها گردد و به این سبب سرمایه آنها در خطر است. از تمامی این مسایل که بگذریم، اگر فردی در این معاملات نتواند حد ضرر را ثبت کند، به دلیل عدم دسترسی به اینترنت احتمال از دست دادن کل دارایی‌اش وجود دارد. در واقع قطعی اینترنت برای این گروه به معنی حذف یکی از مهمترین ابزارهای فعالیت آنها است.

کاهش معاملات صرافی‌های مزارز

ضرر و زیانی که بر تریدرها وارد می‌شود تنها بخشی از مشکلات قطعی اینترنت است. گروه دیگر کسب و کارهای فعال در این حوزه، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال، در داخل کشور هستند. به طور کلی به دلیل شرایط رکودی حاکم بر بازار رمزارزها، در طی یک سال اخیر میزان معاملات آنها نیز کاهش داشته است، اما قطعی اینترنت مشکل مضاعفی برای این کسب و کارها محسوب می‌شود.

 جواد بهره، مدیر عامل و بنیان‌گذار مکس دیجیتال، در گفتگو با فردای اقتصاد در این خصوص گفت: قطعی‌های مکرر اینترنت در چند مدت اخیر بر میزان معاملات رمزارزها در صرافی‌های داخلی تاثیر زیادی داشته است و باعث کاهش قابل توجهی در آنها شده است. در روزهای نخستین اختلال در شبکه اینترنت دسترسی بسیاری از کاربران به پلتفرم‌های ارز دیجیتال مختل شده و حتی امکان واریز و یا برداشت نیز در آنها با مشکل مواجه بود. این موضوع نه تنها درآمد این پلتفرم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه باعث کاهش اعتماد کاربران خواهد شد که از اهمیت دوچندانی برخوردار است. همچنین در این مدت میزان تراکنش‌های بانکی نیز کاهش یافته است. درصد بالایی از تراکنش‌ها به وسیله صرافی‌های رمزارز صورت می‌گرفت که در حال حاضر به دلیل کاهش معاملات و همچنین مشکلات شبکه، کاهش قابل توجهی یافته است.

به گفته بهره، بسیاری از پلتفرم‌ها از سرورهای مختلف در داخل و خارج از کشور استفاده می‌کنند. این کار به دلیل کاهش ریسک‌های موجود در این زمینه انجام می‌شود. در جریان اختلالات به وجود آماده بسیاری از شرکت‌ها ناچار شدند مجددا وارد مراحل نامه‌نگاری و ثبت IPهای مورد استفاده شوند.

کسب وکارهای مرتبط با ارزهای دیجیتال در داخل ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. قانون‌گذاری در این حیطه بسیار ضعیف بوده و اغلب آنها از خلع قانونی رنج می‌برند. از طرف دیگر دانش نهاد تصمیم‌گیرنده نیز در این زمینه بسیار اندک است. تمامی این موارد در کنار سطح آگاهی عمومی پایین، تبلیغات منفی و همچنین مشکلات قطعی اینترنت، ریسک‌های پیش روی این کسب وکارها را افزایش داده است.

همانطور که نظرسنجی‌ انجام شده نیز نشان می‌دهد، این روند به ضرر اکثریت کسب و کارها خواهد بود و درصد بالایی از آنها را حتی در خطر ورشکستگی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار