۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
خشم شدید واشنگتن از بن‌سلمان
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی

مقامات کنگره آمریکا از همکاری عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت به شدت خشمگین شده‌اند.

فردای اقتصاد: واکنش کنگره ایالات‌متحده به علیه عربستان سعودی روز دوشنبه تنش میان دو کشور را تشدید کرد. باب منندز، سناتور پرنفوذ دموکرات تهدید کرد که فروش تسلیحات و همکاری امنیتی با این کشور را پس از تصمیم این کشور برای حمایت از روسیه و اقدام علیه منافع آمریکا قطع خواهد کرد.
به نوشته روزنامه گاردین، خشم واشنگتن از متحدان سعودی‌اش پس از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه تشدید شده‌است. اگرچه این اقدام که تنها چند هفته پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای حساس و کلیدی ایالات‌متحده رخ می‌دهد، پیشتر اقدامی مهم علیه دولت بایدن محسوب نمی‌شد، اما گامی بسیار بزرگ در راستای منافع روسیه به شمار می‌رود.
اکنون اظهارات سناتور رابرت منندز، که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، حاکی از تغییر جدی در رویکرد واشنگتن در برابر ریاض است.
منندز با انتقاد از تصمیم محمد بن سلمان برای «کمک به تضمین جنگ پوتین از طریق کارتل اوپک پلاس» گفت: «جایی برای بازی در وسط این درگیری وجود ندارد.»
منندز افزود: «تا زمانی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارم، هیچ همکاری با ریاض را تا زمانی که این کشور در مورد جنگ در اوکراین تجدید نظر نکند، تصویب نخواهم کرد. دیگر کافی است.»
ریچارد بلومنتال، یکی دیگر از سناتورهای دموکرات و و رو خانا، یکی از اعضای کنگره در مقاله‌ای برای نشریه «پولیتیکو» مواضع مشابهی اتخاذ کردند. این دو، عربستان سعودی را به تضعیف تلاش‌های ایالات متحده و کمک به تقویت تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین متهم کردند.
آنها در ادامه این یادداشت نوشتند: «تصمیم عربستان، ضربه‌ای محکم به آمریکا وارد می‌کند، اما ایالات متحده نیز راهی برای پاسخ دارد: می تواند به سرعت انتقال گسترده فناوری جنگی آمریکایی را به دستان مشتاق سعودی‌ها متوقف کند.»
در ادامه این مقاله آمده‌است: «به بیان ساده، آمریکا نباید چنین اطلاعات نامحدودی بر سیستم‌های دفاعی راهبردی کشورمان را در اختیار متحد آشکار بزرگترین دشمن ما - ولادیمیر پوتین که یک باج‌گیر هسته‌ای است- قرار دهد.
در حالی که طرح‌های مشابه در گذشته به تصویب نرسیده‌اند، بلومنتال و خانا تاکید کردند که «برخورد شدید دو حزبی به تبانی عربستان با روسیه» به این معنی است که «این بار داستان فرق می‌کند.»
 مقاله این دو عضو کنگره به دنبال سخنان اخیر کریس مورفی، یکی دیگر از سناتورهای دموکرات بود منتشر می‌شود که هفته گذشته خواستار «ارزیابی مجدد ائتلاف ایالات متحده با عربستان سعودی» شد و تام مالینوفسکی، نماینده دموکرات کنگره از ایالت نیوجرسی، طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارائه کرد.
منندز در سخنان خود تاکید کرد که از ممنوعیت کامل فروش تسلیحات حمایت نخواهد کرد و گفت که فروش تسلیحات و همکاری‌های امنیتی «فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است» را قطع خواهد کرد.
کاخ سفید اما از اتخاذ موضع در این باره خودداری کرده‌است.
اظهارات منندز و دیگران حاکی از آن است که دموکرات‌ها در کنگره بیش از آن چیزی کاخ سفید تاکنون اعلام کرده‌، آماده اتخاذ موضع سخت‌تر علیه عربستان سعودی هستند.
جو بایدن پیش از این تهدید کرده بود که همه حمایت‌های آمریکا از عملیات تهاجمی عربستان در یمن را قطع خواهد کرد.
بایدن پیش از ورود به کاخ سفید، وعده داده بود که نقش محمد بن سلمان را در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و ناراضی مقیم آمریکا که در سفارت سعودی در استانبول به قتل رسید، بر ملا خواهد کرد اما تابستان امسال، او تغییر مسیر داد و در تلاش برای بهبود روابط عربستان و آمریکا با محمد بن سلمان در جده دیدار کرد.
سیاست جدید بایدن پس از اقدام هفته گذشته اوپک پلاس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.
ویلیام هارتانگ، محقق ارشد موسسه کوئینسی، اظهارات منندز را تحسین کرد اما گفت که برای داشتن تاثیر حداکثری، این قطع همکاری باید «تمام انتقال تسلیحات، قطعات یدکی و نگهداری به ارتش سعودی را شامل شود.»
علاوه بر این، تعلیق همکاری‌ها نه تنها باید به روابط عربستان سعودی با روسیه یا موضع مسکو در قبال جنگ اوکراین محدود باشد، بلکه باید با فشار بر سعودی ها برای خودداری از حملات هوایی به یمن و رفع محاصره آن کشور ادامه یابد.
خالد الجبری، که پدرش سعد، یک مقام ارشد اطلاعاتی عربستان سعودی در تبعید است، گفت که استفاده ابزاری از نفت احتمالاً تأثیر گسترده‌تری بر روابط آمریکا با عربستان خواهد داشت، زیرا آمریکایی‌های عادی احتمالاً تأثیرات امواج تصمیم عربستان را در پمپ بنزین‌ها احساس خواهند کرد.
الجابری ادامه داد: «مشخص نیست که خشم کنگره از سعودی‌ها بیشتر است یا خشم کاخ سفید، زیرا در انتخابات پیشرو دموکرات‌ها ممکن است کرسی‌های زیادی را در کنگره از دست بدهند.» او افزود: «ممکن است کاخ سفید و کنگره برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های سعودی نقش پلیس خوب و پلیس بد را ایفا می‌کنند.»
او تاکید کرد: «مقامات واشنگتن هم سیاست مماشات را امتحان کردند  و هم سیاست مشت آهنین اما اثرگذار نبود. [محمد بن سلمان] فقط زبان قدرت را می فهمد. وقت آن است که دولت بایدن مانند شریک بزرگتر در این رابطه عمل کند.»

واکنش کاخ سفید

از سوی دیگر, جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه اعلام کرد، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی مجدد مناسبات واشنگتن با ریاض درپی تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت است.
به گزارش ایرنا از به نقل از خبرگزاری رویترز، کربی گفت که بایدن مایل به همکاری با کنگره در مورد آینده روابط با عربستان است.
کربی در مصاحبه ای که سی ان ان با وی انجام داد افزود: تصور می کنم رئیس جمهوری خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.
وی اضافه کرد: مطمئنا با توجه به تصمیم اوپک، من فکر می کنم که وی در این موقعیت قرار دارد.
کربی گفت که بایدن از تصمیم اوپک پلاس مایوس شده و آماده همکاری با کنگره برای بررسی این مساله است که این مناسبات در آینده چگونه باید باشد.
سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین افزود: فکر می کنم که وی مایل است بلافاصله این مذاکرات را آغاز کند. فکر نمی کند این چیزی باشد که باید برای مدت طولانی تری منتظر ماند.
کربی گفت که این موضوع صرفا به جنگ در اوکراین مربوط نمی شود، بلکه به منافع امنیت ملی ایالات متحده ربط دارد.
گروه اوپک پلاس روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود هستند.
قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.
 این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.  
تحلیلگران سیتی بانک گفته‌اند، افزایش قیمت نفت با کاهش قابل توجه تولید این محصول می‌تواند دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره عصبانی کند.
این تحلیلگران با اشاره به لایحه مقابله با انحصارطلبی آمریکا علیه اوپک عنوان کردند که تصمیم جدید اوپک پلاس می‌تواند واکنش‌های سیاسی بیشتری را از سوی آمریکا برانگیزد که شامل آزادسازی بیشتر ذخایر استراتژیک و نیز گسترش لوایح نوپک (علیه اوپک) است.
پیش بینی بانک جی پی مورگان نیز نشان داده که واشنگتن اقدامات متقابلی از جمله آزادسازی ذخایر بیشتر نفت را در دستور کار قرار می دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار