۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۱
خرید بدون قرعه کشی تارا و پژو ۲۰۷ + شرایط جدید

مدیرعامل ایران خودرو: از واردات خودرو استقبال می‌کنیم. با واردات شرایط رقابتی فراهم می‌شود. البته باید فشار قیمت‌گذاری دستوری از خودروسازان داخلی برداشته شود.

باشگاه خبرنگاران: خطیبی مدیرعامل ایران خودرو در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه تولید خودرو پاسخ داد.

چه تعداد خودرو در قرعه کشی دیروز عرضه شد؟

خطیبی: قرعه کشی دیروز برگزار و ۶۸ هزار دستگاه عرضه شد. با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم قرار شد قرعه کشی تا پایان سال ادامه داشته باشد و به طور متوسط عرضه در هر دوره ۷۰ هزار دستگاه باشد.

۵۰ درصد از فروش در قرعه کشی به مادران و طرح جوانی تعلق می گیرد ، ۱۰ درصد شامل طرح خودروهای فرسوده شده  و ۴۰ درصد هم برای مابقی متقاضیان است.

گزارش ویژه: ریشه‌های اقتصادی و غیراقتصادی اعتراضات اخیر

اینکه مصوب شود ۱.۵ درصد ارزش فروش خودرو به صندوق محیط زیست بیاید شما قبول می کنید؟

خطیبی : بله ما تابع هستیم. در حوزه تولید خودروهای برقی یک دستگاه تارا را  به عنوان نمونه تولید کردیم که با یک بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر پیمایش دارد.

در حوزه خصوصی سازی چه کاری در ایران خودرو انجام گرفته است؟

خطیبی: کارهای ارزش گذاری و تعیین قیمت سهام انجام شده است. یک پیشنهاد این بود که سایت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا را واگذار کنیم که آگهی شده است.

اگر این سهام واگذار شود مدیریت هم واگذار می شود؟

خطیبی: ۲۸ درصد سهام ایران خودرو مربوط به بخش خصوصی است، ۵ درصد سهام برای سازمان گسترش، ۱۰ درصد  برای شرکت گسترش ایران خودرو است  و شرکت سرمایه گذاری ملی و چند بانک هم سهام دارند و مابقی در بورس عرضه می شود

اگر ۱۳.۷ درصد سهام که مشخص شده هم واگذار شود بخش خصوصی بیش از ۴۰ درصد تملک خواهد داشت بنابراین مدیریت هم واگذار خواهد شد.

برای ایجاد تعادل در بازار چه برنامه ای دارید؟ 

خطیبی: چند راهکار برای تعادل بازار وجود دارد. افزایش عرضه باید داشته باشیم به این منظور تولید کامل در ایران خودرو شکل گرفت. ۳۶ درصد افزایش عرضه خودرو داشتیم.

برای کاهش اختلاف قیمت تمام شده ما با بازار باید راهکار پیدا کنیم. خیلی از محصولات را با ضرر و زیر قیمت تمام شده به بازار عرضه می کنیم. هایما به بورس عرضه و کشف قیمت شده و ما روی فروش آن زیان نمی بینیم.

تا وقتی اختلاف قیمت کارخانه و بازار باشد، تقاضای سفته بازی در بازار وجود خواهد داشت. باید کاری کنیم تقاضا را به سمت مصرف کننده واقعی ببریم.

روزی که اعلام کردیم هایما در بورس عرضه می شود قیمت آن  ۷۰ میلیون در بازار پایین آمد.

ایران خودرو ۱۹.۵ میلیون نفر سهامدار دارد و ما باید حافظ منافع سهامداران هم باشیم.

غیر از هایما محصول دیگری از قرعه کشی خارج  و در بورس عرضه می شود؟

خطیبی: به زودی تارا و پژو ۲۰۷ هم از قرعه کشی خارج و به  بورس عرضه می شوند. کشف قیمت واقعی به نفع ایران خودرو، مشتری و دولت خواهد بود.

سهم زیادی از فروش ما صرف تقاضای سفته بازی می شود. اگر بتوانیم قیمت را سامان ببخشیم و شرایط لیزینگ را فراهم کنیم مشتریان واقعی محصولات را می خرند.

در حوزه کیفیت چه اقدامی شده است؟

خطیبی: از کیفیت محصولات صد در صد راضی نیستیم. بخشی از عدم کیفیت به قبل از مونتاژ و شبکه تامین بر می گردد از این رو برنامه بازرسی سخت گیرانه ای اجرا کردیم.

استانداردهای ۸۵ گانه ما سختگیرانه است و قرار است باز هم ارتقا پیدا کند. باید به شرایط تحریم و اینکه در تامین برخی قطعات دچار مشکل هستیم هم توجه شود. در روسیه وقتی تحریم شدند استانداردها را به ۲۰ سال قبل بازگرداندند. باید به خودروسازها زمان داده شود برای رعایت استانداردها چراکه کیفیت زمان بر است.

استانداردهایی که در کشور استفاده می شود در کل دنیا سختگیرانه است و خیلی از این استانداردها در دنیا آپشن حساب می شود.

در حوزه تولید چه برنامه ای دارید؟

خطیبی: سال قبل ۴۵۰ هزار دستگاه کامل تولید شد. امسال اواسط آذر از این تعداد رد می شویم و افزایش عرضه قابل توجه ای خواهیم داشت.

اختلاف قیمت تمام شده تولید و بازار زیاد است. برای ۶۸ هزار خودرو ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند.

بازار شما  انحصاری است؟  آیا با واردات موافق هستید؟

خطیبی: با واردات خودرو موافق هستیم راه درست این است که واردات خودرو آزاد و شرایط رقابت فراهم شود البته باید فشار قیمت گذاری دستوری از خودروساز برداشته شود.

از واردات استقبال می کنیم و آن را به نفع اقتصاد ملی و صنعت خودرو می دانیم.

با آزادسازی واردات شما حرفی برای گفتن خواهید داشت؟

خطیبی: ما خودروساز با عمق ساخت داخل بالا هستیم. استقبال خوبی از تارا در بازار های بین المللی شده و قیمت های ما رقابتی است

کیفیت هم مسیری بی پایان است که زمان بر و هزینه بر خواهد بود. ۲۷۹ برنامه ارتقای کیفیت در بازه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم. توفیقاتی در بخش کیفیت داشتیم و از گذشته بهتر شده ایم.

تولید کامل یکی از مواهبی که داشته این بود که ۲۵ درصد شاخص های منفی کیفیت را کاهش داده است.

مهمترین رقبای شما در دنیا کدام شرکت ها هستند؟

خطیبی: دو اتفاقی که در دنیا افتاد یکی بحث کرونا و یکی بحران جهانی چیپ ست  باعث شد حدود ۳۰ درصد قیمت خودرو افزایش یابد و عرضه کاهش و زمان تحویل در دنیا زیاد شد.

ما در این مدت توانستیم خودروی کامل تولید کنیم و افزایش عرضه داشته باشیم.

کمتر خودرویی زیر ۱۰ هزار دلار در دنیا داریم. خودروی تارا دنا از نظر کیفیت و قیمت قابل رقابت با  نیسان سانی و همچنین برخی محصولات شرکت رنو و پژو است. برای رقابت با محصولات آلمانی باید بیشتر کار کنیم.

امیدواریم روزی برسد تا محصولات ایران با خودروهای تراز اول دنیا رقابت داشته باشند.

برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی چه برنامه ای دارید؟

خطیبی: ما برنامه تولید ۷۵۰ هزار خودرو را داریم . از سمت خودروهای قدیمی تر به سمت تولید خودروی مدرن تر حرکت می کنیم. سهم قابل توجه ای به تارا دادیم. برنامه این است در پلت فرم های جدید خودروهای متنوع تر و جدید تری عرضه شوند.

ارتباط ما با دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان خوب بوده است. اخیرا ۲۲۰ نیاز را شناسایی کردیم و ۵۴ قرارداد با دانش بنیان ها امضا شده است.

در افق ۱۴۰۴ تولید سه میلیون خودرو سبک هدف گذاری شده سهم ایران خودرو چقدر است؟

خطیبی: حداقل ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو مربوط به ایران خودرو خواهد بود که حتما به آن می رسیم برای این منظور  باید به صادرات هم برنامه ریزی داشته باشیم.

برای صادرات برنامه شما چیست؟

خطیبی: سایت سنگان فعال است در  بلاروس به مشکل خورده ایم که در حال پیگیری و رفع است. سایت تولید در آذربایجان و در عراق فعال است. در سوریه احتیاج است با دولت و بخش خصوصی توافقاتی شکل بگیرد تا از رکود خارج شود.

در حوزه صادرات خودروی کامل با ونزوئلا توافقاتی صورت گرفته است. برنامه ریزی با سایپا انجام شده تا سایت تولیدی در این کشور فعال کنیم. با شرکت روسیه توافق انجام شده تارا صادر کنیم. کشور تونس خواهان خرید خودروی رانا است. محصولات ایران خودرو از نظر قیمت رقابتی هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 18
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۹
    خودروهای شما باید قمیتاش پانزده الا بیست میلیون باشد پول توتا هایلوکس میگیرن ازمردم مافیا همتان دزدین جمع کنید این کارخانه آشغالتونه
  • حسینی IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    خدا این مدیران را از توهم خارج بگردان. یکسال خودرو گرفته ام مثلا جدید وبا کیفیت ولی هنوز مشکل آن را برطرف نکرده اند و نمیدانند مشکل کجاست . واقعا تاسف بار هست .اول تولید بعد مشکلات را رفع میکنند. برعکس دنیا.
  • علی سعید IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    واقعاً که چه رویی دارد خطیبی که گاری های ساخت ایران خودرو را با خودرو های با کیفیت ژاپنی مقایسه میکند آنهم گاریهای با قیمت چند برابر خودروهای ژاپنی
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    هر وقت خودروی تولیدی تست ضربه داد اونوقت ادعای رقابت را بکنید
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
    متاسفانه متاسفانه توکشور ما معذرت‌خواهی مسئولان ما بلدنیستندفقط از مردم طلبکارند
  • مهران برقی فوشازده IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
    خودرو می‌خوام 207
  • الله یکتا IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    ان شاالله خداوند کمک همه بکنه..

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها