۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کدام استان‌ها بیشترین و کمترین گردشگر را داشتند؟

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از استان‌های پر و کم مسافر در نیمه نخست سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل کمبود تعطیلات با کاهش میزان گردشگری داخلی در نیمه دوم سال روبه رو خواهیم شد.

ایلنا:  سیدمصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی)  با اشاره به ضریب اشغال مراکز اقامتی رسمی در تعطیلات مهرماه، گفت: مراکز اقامتی استان خراسان رضوی با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد روبه رو شدند.  استان گیلان، مازندران، اردبیل و آذربایجان شرقی نیز با ضریب اشغال ۸۵ درصدی همراه شدند.  مراکز اقامتی استان ایلام، قزوین، همدان، سمنان، زنجان، اصفهان، کردستان، کرمانشاه و البرز بیش از ۸۰ درصد اشغال شدند.  

او درخصوص استان‌هایی که کمترین ضریب اشغال اقامتی را ثبت کرده‌اند نیز گفت: ضریب اقامتی استان‌های خوزستان و خراسان جنوبی کمتر از ۳۰ درصد بود.  

فاطمی همچنین از استان‌های شمالی و غربی کشور به عنوان پر مسافرترین استان‌های شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ یاد کرد و گفت: استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی و اردبیل بیشترین ضریب اشغال اقامت را در شش ماه نخست سال جاری ثبت کرده‌اند. در این میان بیشترین میزان رشد گردشگری داخلی را نسبت به سال‌های گذشته، در استان‌های غربی شاهد بودیم.  

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی خاطرنشان کرد: معرفی محور گردشگری غرب از یک سو و برداشته شدن برخی از محدویت‌ها و همچنین اصلاح تصویر ذهنی گردشگران درخصوص محور غرب از جمله دلایل رشد و توسعه گردشگری در استان‌های غربی کشور است. در این میان جایکا ژاپن پیشنهاداتی برای انجام پروژه در معرفی محور گردشگری غرب کشور داشت اما هنوز عملیاتی نشده است.  

فاطمی در ادامه به کاهش تعطیلات در نیمه دوم سال جاری و تاثیر آن در حوزه گردشگری اشاره کرد وگفت: با توجه به آنکه بیشتر تعطیلات تقویمی، در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ متمرکز شده بود شاهد رشد خوبی در توسعه گردشگری بودیم و بسیاری از شهرها و استان‌ها توانستند ضریب اشغال بیش از ۵۰ درصد را تجربه کنند و حتا برخی به ۱۰۰ درصد هم رسیدند. اما در نیمه دوم سال با کاهش و نبود تعطیلات در میان هفته، گردشگری دستخوش تحولاتی خواهد شد.  

او یادآور شد: رویکرد گردشگران در نیمه دوم سال در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. به طور مثال کماکان گردشگران در تعطیلات آخر هفته به شهرهای شمالی خواهند رفت. حتا کیش و قشم نیز در سه ماه آینده فصل پرمسافر خود را تجربه خواهند کرد. اما شهرها و استان‌های غربی از یک سو به دلیل سرد شدن هوا و از دیگر سو کمبود تعطیلات و شهرهایی که از مراکز جمعیت دور هستند، با کاهش تعداد گردشگران روبه رو خواهند شد. استان‌های مرکزی نیز با کاهش گردشگران روبه رو خواهند شد. درواقع می‌توان گفت مناطقی که از مراکز جمعیتی دور هستند با کاهش مسافران و مناطقی که به مراکز جمعیتی نزدیک هستند با افزایش گردشگران روبه رو خواهند شد. از آن جهت که تهران به عنوان پایتخت و شهرهای اطراف آن بیشترین تراکم جمعیت را در خود جای داده‌اند، می‌توان گفت مناطقی که به پایتخت نزدیک‌تر هستند، تعداد گردشگران بیشتری را بخصوص در آخر هفته‌ها تجربه خواهند کرد. مناطق نزدیک و ییلاقات نزدیک به کلان‌شهرها نیز می‌توانند میزبان گردشگران داخلی در نیمه دوم سال باشند. این درحالی است که سال گذشته میزان تعطیلات در نیمه دوم سال بیشتر بود و به تبع آن گردشگری رونق بیشتری داشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها