۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
جنگ اوکراین چگونه درآمدهای نفتی روسیه را مکید؟

مازاد بودجه روسیه طی ۴ ماه اخیر بیش از ۹۶ درصد آب رفته و از حدود ۲۴ میلیارد دلار در ماه مه ۲۰۲۲ به کمتر از یک میلیارد دلار در ماه گذشته میلادی رسیده است.

فردای اقتصاد: مازاد بودجه روسیه در سال جاری تقریبا ناپدید شد و به صفر رسید. این موضوع ریشه در دو عامل دارد: یکی افزایش مخارج ناشی از جنگ اوکراین و دیگری کاهش درآمدهای نفت و گاز به دنبال تحریم‌های غرب.

به گزارش فایننشال تایمز، داده های منتشر شده توسط وزارت دارایی روسیه نشان می‌دهد که این کشور در ۹ ماه منتهی به سپتامبر(ماه گذشته میلادی)، مازاد بودجه روسیه به ۵۵ میلیارد روبل (۸۸۰ میلیون دلار) رسیده است. این مقدار مازاد بودجه نسبت به رقم ۱.۵ تریلیون روبل برای پنج ماه منتهی به پایان ماه مه افت شدیدی را نشان می‌دهد.

مسکو از مازاد بودجه به کسری بودجه رسید

بر اساس محاسبات فایننشال تایمز، بودجه ماهانه روسیه از ژوئن بیشتر از درآمدها بوده است و مازاد تجمیعی بودجه این کشور از این ماه در مسیر نزولی قرار گرفته است. در صورت تداوم این روند احتمالا تراز بودجه در ۱۰ ماه منتهی به پایان اکتبر منفی خواهد شد. بلومبرگ هم پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه روسیه در سال جاری میلادی به ۲.۶ تریلیون روبل یا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی برسد البته مشروط بر اینکه درآمدهای غیرنفتی قوی باقی بمانند. این در حالی است که بودجه جاری که قبل از جنگ تصویب شده است، مازاد بودجه را برای سال جاری پیش‌بینی کرده بود. همچنین در آخرین پیش‌نویس آن کسری بودجه ۰.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد شده است.

چرا درآمدهای نفتی روسیه کاهش یافت؟

جریان درآمد روسیه از صادرات انرژی به اروپا از زمان حمله این کشور به اوکراین در فوریه کاهش یافته و این موضوع بر امور مالی دولت فشار وارد کرده است.

افت درآمدهای این کشور در ماه‌های اخیر شدت بیشتری یافته است. جریان صادرات گاز روسیه به اروپا به حدود یک پنجم قبل از حمله کاهش یافته است. در اوایل سپتامبر مسکو اعلام کرد که نورد استریم یک را که از زیر دریای بالتیک می‌گذرد و به آلمان می‌رسد، تا زمانی که غرب تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو را لغو نکند، به طور نامحدود بسته نگه می‌دارد. علاوه بر این، قیمت نفت (بیشتر از گاز به بودجه روسیه کمک می‌کند) از ژوئن به شدت کم شده و از حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه به زیر ۱۰۰ دلار کاهش یافته است.

جریان صادرات نفت روسیه به اروپا هم کاهش چشم‌گیری داشته است با این حال خریداران آسیایی با افزایش واردات از مسکو این افت را جبران کردند. در ماه مه، چین خرید نفت خام از روسیه را به میزان سالانه ۵۵ درصد افزایش داد و هند نیز طبق گزارش‌ها، نفت بیشتری از روسیه خریداری می‌کند. با این حال، مسکو مجبور شده است تخفیف قابل توجهی را بر قیمت‌ محموله‌های نفتی خود برای حفظ این مشتریان ارائه دهد. پیش‌بینی می‌شود جریان صادرات نفت مسکو به اروپا در ماه‌های پیش رو افت بیشتری را تجربه کند چراکه محدودیت‌ها علیه نفت این کشور بیشتر می‌شود. از این رو ممکن است درآمدهای روسیه از فروش نفت و گاز با کاهش بیشتری همراه شود.

اقتصاد روس‌ها چقدر کوچک می‌شود؟

اولگا بیچکووا، اقتصاددان در مودیز آنالیتیکس، انتظار دارد که کسری بودجه روسیه در سال آینده به ۹ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد «در نتیجه رشد اقتصادی، میزان واردات و فرصت برای خرج کردن درآمدهای نفت و گاز محدود خواهد شد.»

هفته پیش، صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که اقتصاد روسیه در سال آینده ۲.۳ درصد کاهش خواهد یافت که سومین بدترین عملکرد در جهان پس از سریلانکا و گینه استوایی خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    چرا اینقدر سنگ روسیه را به سینه میزنید بابا روسیه باعث شد تا ما گاز به اروپا صادر نکنیم روسیه نمی گذارد ما نفت از دریای خزر استخراج کنیم روسیه نیروگاه اتمی بوشهررو 3 برابر قیمت جتانی به ما فروخت روسیه اس 300 را با 10سال تاخیر به ما فروخت ترو خدا بروید تحقیق کنید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار