زومرها از مدیرانشان چه می‌خواهند؟

سه انتظار "نسل زد" از کارفرما
۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۵
زومرها از مدیرانشان چه می‌خواهند؟

نسل زد (Gen-Z)، متفاوت است. در کل آمریکایی‌هایی که بین اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 میلادی به دنیا آمده‌اند، کمتر شغلی دارند یا به دنبال آنند. نشریه اکونومیست در یک بررسی دریافته است که آن‌ها سه ملاک مهم برای انتخاب شغل خود دارند.

نرخ مشارکت "نسل زد" در نیروی کار 71 درصد است در حالی‌که این نرخ در نسل هزاره  (متولدین 1980 و اواخر دهه 1990) 75 درصد و برای نسل ایکس (متولدین حدود دهه منتهی به 1980) 78 درصد بود.

نتیجه آنکه نسل زد، سهم کوچک‌تری در نیروی کار دارند. از سوی دیگر، آن‌ها از تحصیلات بالاتری برخوردارند: 66 درصد از آمریکایی‌های نسل زد، دست‌کم واحدهایی دانشگاهی را گذرنده‌اند. این روند در دیگر کشورهای ثروتمند جهان مشابه آمریکاست. آن‌ها که به تازگی مدارک تحصیلات خود را اخذ کرده‌اند حالا وارد بازار کار می‌شوند. خواسته‌های آنان از کارفرمایشان درست مانند خواسته‌های نسل‌های پیشین نیست. و حالا با رونق مشاغل مربوط به پاندمی، این خواسته‌ها رو به افزایش است.

انعطاف‌پذیری

با ترجیحات گسترده آن‌ها شروع می‌کنیم. گرچه کارکنان نسل زد در ابتدای پاندمی بیشتر از همکارانشان احساس تنهایی و انزوا می‌کردند، اما امکان دورکاری شرایط جدیدی را فراهم کرد. مزایای آن به ورای کار کردن از خانه با پیژامه رسید. بسیاری از آن‌ها تماس‌های تلفنی خود را از صندلی‌های ساحلی و تختخواب‌های درست شده از تور در مکان‌های دیدنی برقرار می‌کردند یا به شهرهای بزرگ پرواز کردند تا خانه‌های ارزانتر یا بزرگتر برای خود تهیه کنند.

شرکت مایکروسافت در جدیدترین "شاخص روند کار" خود که در آن از بیش از 30 هزار کارمند در 31 کشور جهان طی ماه‌های ژانویه و فوریه نظرسنجی کرد، متوجه شد بیش از نیمی از کارکنان نسل زد اعلام کردند که به مدد دورکاری توانسته‌اند محل زندگی خود را تغییر دهند. این سهم بین کل نسل‌ها 38 درصد است. بی‌تردید انتخاب گزینه دورکاری رو به افزایش است. بر اساس تحقیق که موسسه مشاوره‌ای مک‌کنزی انجام داده است، کارکنان بین سنین 18 تا 34 سال نسبت به همکاران بزرگتر خود تا 60 درصد تمایل بیشتری دارند که در صورت حذف دورکاری، شغل خود را ترک کنند. همچنین احتمال اینکه آن‌ها به مشاغلی مشغول شوند که در توضیح آن‌ها به انعطاف‌پذیری اشاره شده، بیشتر است.

این موضوع کاربردهای فراوانی دارد. صنایعی که دارای مشاغلی هستند که نمی‌توان از خانه آن‌ها را انجام داد، از دایره مشاغل مورد علاقه فارغ‌التحصیلان جدید خارج می‌شوند. مطالعه‌ای که گروه مشاوره استخدام «من‌پاورگروپ» انجام داده، نشان داده است که ارتباط معکوس بین کمبود نیروی کار با استعداد و سیاست‌های منعطف کاری وجود دارد. بخش‌هایی که کمتر قادر به ارایه مشاغل دورکاری هستند یا در پذیرش آن کندتر عمل کرده‌اند، از جمله ساخت و ساز، مالی، هتلداری‌ها و تولید، با بزرگترین خلاء در همه انواع مشاغل مواجه شده‌اند. این موضوع تقریبا در مورد خلاء کارکنان دانشگاه رفته آن‌ها هم صادق است. در بریتانیا تعداد جوانانی که رشته کامپیوتر می‌خوانند بین سال‌های 2011 و 2020 حدود 50 درصد افزایش یافته و به بیش از 30 هزار نفر رسیده است. در سال 2020 بیش از 31 هزار نفر یک رشته مهندسی را در دانشگاه انتخاب کردند که نسبت به سال 2011 افزایشی 21 درصدی را نشان می‌دهد.

حالا مدیران بخش تکنولوژی نسبت به مدیران بخش‌های مالی تمایل بیشتری نشان می‌دهند که اجازه دهند کارکنانشان از خانه (یا هر جای دیگر) کار کنند. مدیران عامل بانک‌ها همچون جیمی دایمون از بانک  مورگان‌ چیس یا جیمز مورگان از بانک مورگان استنلی از کارکنانشان خواسته‌اند به محل کار خود بازگردند. در مقابل، مارک زاکربرگ اجازه داده است کارکنان «متا»، غول رسانه اجتماعی او، حتی پس از بازگشایی دفاتر شرکت در آمریکا در ماه مارس، اگر نوع کارشان اجازه می‌دهد، برای همیشه دورکار بمانند.

یونیورسام، یک مرکز مشاوره شغلی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه، سالانه رتبه‌بندی خود از میزان مطلوبیت کارفرمایان را بر اساس نظرسنجی خود از دانشجویان منتشر می‌کند. در سال 2008 فهرست بهترین کارفرمایان بر اساس نمره‌ای که فارغ‌التحصیلان دانشگاه داده بودند، عمدتا در دست بانک‌های بزرگ و چهار شرکت مشاوره‌ای بزرگ بود. تا سال 2021 اماهفت رتبه برتر از ده صدرنشین این فهرست  متعلق به غول‌های تکنولوژی و رسانه‌ای است.

اما نشانه‌هایی وجود دارد دال بر اینکه عشق دو طرفه نسل زد و تکنولوژی، تب و تاب خود را از دست می‌دهد. بخش تکنولوژی پس از یک دهه استخدام پررونق، حالا برای مشتاقان تازه‌فارغ‌التحصیل به مهد مشاغلی با امنیت شغلی کمتر تبدیل شده است. شرکت‌هایی همچون آلفابت، متا، مایکروسافت و اوبر، روند استخدام‌های خود را کند کرده‌اند. توئیتر فرصت‌های شغلی تازه ارایه شده خود را لغو کرده است. نتفلیکس صدها نفر از کارکنان خود را تعدیل کرده است. مراکز تکنولوژیک جدیدتری همچون کوین‌بیس و رابین‌هود هم همین‌کار را کرده‌اند. الون ماسک، مدیرعامل تسلا روند استخدام‌ها را به حال تعلیق درآورده و در حدود یک دهم از کارکنان این شرکت سازنده خودروهای برقی را تعدیل کرده است. بیش از 28 هزار نفر از نیروی کار بخش تکنولوژی آمریکا تا کنون در سال 2022 شغل خود را از دست داده‌اند.

امنیت شغلی

در چنین شرایطی برخی فارغ‌التحصیلان به سوی دیگر بخش‌های دارای فناوری بالا روی آورده‌اند، بخش‌هایی که به نظر می‌رسد در برابر نوسانات اقتصادی آسیب‌پذیری کمتری دارند. طی دوران کووید-19، شرکت‌های داروسازی در جبهه نخست این استقبال قرار گرفتند. طی سال گذشته آسترازنکا و فایزر در رتبه‌بندی‌ها، محبوب‌ترین کارفرمایان بریتانیا شدند. در سال 2021، آسترازنکا میزان استخدام خود از میان فارغ‌التحصیلان دبیرستان و دانشگاه را به دو برابر افزایش داد. از سوی دیگر، جنگ در اوکراین ممکن است درخواست برای استخدام در شرکت‌های تولید اسلحه را افزایش دهد. این شرکت‌ها از سوی بسیاری از افراد نسل هزاره و نسل زد به بی‌اخلاقی متهم بودند اما حالا این افراد خود را در پرتره‌ای تصور می‌کنند که "مهمات دموکراسی" را تولید می‌کند.

جستجو برای امنیت شغلی، میزان مطلوبیت بخش دولتی را نیز به عنوان کارفرما افزایش داده است. در بریتانیا طی دوران آغاز پاندمی، درخواست استخدام در مشاغل دولتی نزدیک به یک سوم افزایش یافت. در حدود 4/1 میلیون نفر از چینی‌ها هم برای تنها 31 هزار فرصت شغلی در دشوارترین آزمون استخدامی کشور در 21 نوامبر با هم به رقابت پرداختند، رقمی که نسبت به سال گذشته افزایشی 40 درصدی را نشان می‌دهد. اگر فارغ‌التصیلان دانشگاه همچنان به اشتیاق خود برای مشاغل دولتی امن‌ ادامه دهند، استعدادهای کمتری در اختیار کارفرمایان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت. بر اساس اعلام سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، دست کم 4 سال طول خواهد کشید تا بازار کار آمریکا به نرخ استخدام پیش از پاندمی خود بازگردد.

شرکت‌ها اما تا کجا به دنبال جذب و راضی کردن کارکنان جوانتر خواهند بود؟  پاسخ کوتاه این است: تا مدت‌ها. بانک سیتی گروپ در شهر ساحلی مالاگای اسپانیا مرکز جدیدی تاسیس کرده و بیش از 3 هزار نفر را برای تنها 30 نقش تحلیلی گرد هم آورده است. گوگل به تازگی علاوه بر غذای عالی، امکاناتی همچون ماساژ 24 ساعته و اتاق چرت، یک ستاره موسیقی پاپ استخدام کرده است تا برای کارکنانش هنرنمایی کند.

دستمزد خوب

اما بهترین چیزی که شرکت‌ها می‌توانند برای جذب استعدادهای جوان انجام دهند، این است که پول بیشتری به آن‌ها بدهند. بانک‌هایی همچون ی‌پی‌مورگان چیس و گلدمن ساکس و سیتی گروپ و شرکت‌های مشاوره‌ای همچون مک‌کنزی و بی‌سی‌جی دستمزد سالانه تحلیل‌گرانی که سال نخست اشتغال خود را می‌گذرانند، تا 100 هزار دلار افزایش داده‌اند. شرکت‌های حقوقی هم دستمزد افراد تازه‌استخدام‌شده‌شان را افزایش داده‌اند. بریتیش‌پترولیوم ، یک غول بریتانیایی در حوزه انرژی، به افراد تازه فارغ‌التحصیل پاداش‌هایی 5 هزار پوندی و تخفیف‌هایی در خرید خودرو ارایه می‌کند. البته که پول همه‌چیز نیست. اما ملاکی تعیین‌کننده است.

منبع: اکونومیست

مترجم: شادی آذری

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار