۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
ابقا در لیست سیاه

جمعه گذشته برای ایران خوش یمن نبود، گروه ویژه اقدام مالی، موسوم به FATF، ایران را در کنار کره شمالی و میانمار در لیست سیاه خود قرار داد، این درحالی بود که پاکستان و نیکاراگوئه از بند خاکستری این نهاد رها شدند. 
گروه ویژه اقدام مالی،گروهی بین‌المللی است که با هدف مبارزه با پول‌شویی در سطح جهانی در سال 1989 و به دستور گروه هفت G7 کار خود را آغاز کرد، مقر این نهاد نیز در پاریس است.  
در بیانیه گروه ویژه اقدام مالی آمده که کشورها وظیفه دارند که تدابیر ویژه‌ای را برای ایمن نگه داشتن سیستم‌ بانکی خود از احتمال مشارکت در پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی از طریق نقل و انتقالات و نظام بانکی کشورهای در فهرست سیاه انجام دهند. 
در این بیانیه ایران تا زمان تکمیل طرح برنامه اقدام در فهرست سیاه پولشویی باقی خواهد ماند. گروه اقدام مالی می‌گوید اگر ایران لوایح پالرمو و کنوانسیون‌های پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم را تصویب کند آنگاه تازه اف‌ای‌تی‌اف، در خصوص گام بعدی تصمیم گیری خواهد کرد، ادعایی که از نظر مسئولان زیاده خواهی است. 
گروه اف‌ای‌تی‌اف روز دوم اسفند سال ۹۸ پس از اینکه  ایران از تصویب برخی لوایح مربوط به پولشویی و اصلاحات لازم در نظام مالی خود خودداری کرد، اعلام کرد که ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده است. 
همچنین اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۹۹ با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی که با اصرار رئیس جمهور وقن، حسن روحانی، در دستور کار قرار گرفته بود مخالفت کردند. 
اما چرا همکاری با FATF اهمیت دارد؟  
اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست میدهد. تبعا این پدیده منجر به کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی چه در حوزه بخش خصوصی و چه در بخش کلان مثل فروش نفت خواهد شد، اما این همه ماجرا نیست تحریم‌های اقتصادی از سوی کشورها و نهادهای مختلف ادامه دار خواهد بود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار